Bratislava 5. marca 2015 (TASR/HSP/Foto:TASR-Oliver Ondráš)
KDH chce, aby sa zabránilo praktikám, keď odchádzajúci starosta alebo primátor po prehratých voľbách zvoláva staré zastupiteľstvo a narýchlo schvaľuje zmluvy alebo rozpočet
Prvé zasadnutie obecného či mestského zastupiteľstva po komunálnych voľbách má mať charakter len ustanovujúcej schôdze so skladaním sľubu novozvolených poslancov. V novele zákona o obecnom zriadení to navrhujú poslanci NR SR za KDH Pavol Zajac, Jozef Bobík a Ján Hudacký s cieľom zabrániť praktikám, keď odchádzajúci starosta alebo primátor po prehratých voľbách zvoláva staré zastupiteľstvo a narýchlo schvaľuje zmluvy alebo rozpočet. Právnou normou sa bude parlament zaoberať už na marcovej schôdzi.
“Snažíme sa urobiť poriadok v tom, kedy má byť prvé zastupiteľstvo po komunálnych voľbách. Keďže sa nám ozývajú primátori a starostovia, pripravili sme novelizáciu zákona, aby nedochádzalo k jeho svojvoľnému výkladu,” vysvetlil na tlačovej konferencii spoluautor novely a podpredseda KDH Pavol Zajac.
Podľa súčasného zákona o obecnom zriadení ustanovujúce zasadnutie obecného zastupiteľstva iniciuje starosta zvolený v predchádzajúcom volebnom období tak, aby sa uskutočnilo do 30 dní od volieb. Ak ho starosta nezvolá, náhradný termín na uskutočnenie zasadnutia ustanovujúceho zastupiteľstva je 30. pracovný deň od volieb.
Podľa KDH však komunálne voľby, ktoré sa konali 15. novembra 2014, naplno odhalili legislatívne a organizačné nedostatky pri odovzdávaní a preberaní moci na niektorých obecných a mestských úradoch. “Výsledkom bola svojvôľa odstupujúcich primátorov a starostov miest a obcí,” tvrdia kresťanskí demokrati.
Ako príklad uvádzajú prípad primátora Púchova, ktorý po vykonaných voľbách nezvolal ustanovujúce zasadnutie nového zastupiteľstva, na ktorom mali zvolení primátor a poslanci zložiť slávnostné sľuby a ujať sa svojich funkcií. “Namiesto toho zvolal na 10. decembra zasadnutie mestského zastupiteľstva v starom zložení. Dosluhujúci poslanci mali na tomto zasadnutí schváliť rozpočet mesta na rok 2015, ale aj niekoľko všeobecne záväzných nariadení, vrátane vyhlásenia o strategickom majetku a záujmoch mesta, ktorými by zaviazal už nových poslancov a primátora,” tvrdí KDH.
Rovnako medializovaný prípad sa stal v meste Turčianske Teplice, kde odstupujúci primátor odmietol zvolať v zákonnom termíne, do 15. decembra, ustanovujúce zastupiteľstvo. “Namiesto toho opakovane zvolával staré zastupiteľstvo. Spravil tak 14. decembra 2014, na ktorom predložil a chcel schváliť rozpočet mesta na rok 2015 a všeobecne záväzné nariadenie týkajúce sa daní a poplatkov. Zastupiteľstvo v starom zložení opakovane zvolal aj 30. decembra 2014, teda v čase, keď mu zákon neumožňoval konať. Na tomto zasadnutí sa pokúšal opätovne predložiť a schváliť rozpočet mesta, ale taktiež zvoliť hlavného kontrolóra mesta na nové šesťročné funkčné obdobie,” pripomína KDH s tým, že tento trend má narastajúci charakter, pričom nepomáhajú ani usmernenia a odporúčania predstaviteľov Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS).
KDH preto v novele navrhuje, že ak starosta ustanovujúce zasadnutie obecného zastupiteľstva nezvolá do 30 kalendárnych dní od vykonania volieb, tak to sa uskutoční aj bez jeho iniciatívy v 30. deň od vykonania volieb. Doteraz sa poslanci zišli bez starostovej iniciatívy do 30 pracovných dní.
ml