Kauza Váhostav – Cui bono?

Kauza Váhostav – Cui bono?

Bratislava 17. apríla 2015 (HSP/Foto:TASR)

 

Vážne ekonomické problémy stavebnej spoločnosti Váhostav, ktoré vyvolali potrebu reštrukturalizácie tohto podniku, sú v súčasnosti centrom záujmu slovenských médií, ktoré spolu s opozičnými politickými stranami až dojemne chránia záujmy malých veriteľov v tejto kauze.

Spoločné úsilie médií a opozície však bohužiaľ často krát  vyznieva ako póza, pretože zostáva na úrovni „veľkých vyhlásení“ bez serióznej analýzy príčin vzniknutého problému.

Reklama
Ilustračné foto

O úprimnosti úsilia pomôcť malým veriteľom možno pochybovať aj preto, že súčasní kritici vôbec nevenujú pozornosť tomu, že v ekonomických problémoch sa ocitol subjekt, ktorý zabezpečuje realizáciu veľkých projektov v oblasti výstavby dopravnej infraštruktúry financovaných z prostriedkov európskych štrukturálnych a investičných fondov. Takáto kombinácia by mala zabezpečovať takmer ideálne podmienky na podnikanie a vylučovať možnosť finančných problémov investičného dodávateľa.

Súčasnosť však ukazuje, že finančná situácia investičných dodávateľov zabezpečujúcich výstavbu dopravnej infraštruktúry na Slovensku je kritická. Vzhľadom na to, že vo finančných problémoch sa ocitol už tretí dodávateľ stavebných prác v dopravnom sektore, je na mieste otázka, či za tento stav nie sú zodpovední vrcholoví manažéri ministerstva dopravy.

Reklama

V tejto súvislosti je potrebné uviesť doteraz málo známe fakty, ktoré by umožnili lepšie pochopiť príčiny analyzovaného problému. Mimoriadne závažnou skutočnosťou je to, že v novom programovacom období    2007 – 2013 Európska únia zásadne zmenila podmienky na poskytovanie finančnej pomoci pre infraštruktúrne investičné projekty.

Tieto zmeny spočívali v tom, že z prostriedkov eurofondov boli dotované len investície, ktoré negenerujú dodatočné finančné príjmy v porovnaní so stavom pred realizáciou projektu. V prípade, že príjemca nenávratnej pomoci z eurofondov realizoval dodatočné príjmy z projektu, Európska únia preplácala hodnotu iba tzv. finančnej medzery upravenú o mieru národného spolufinancovania. Spomínaná finančná medzera bola počítaná ako rozdiel medzi oprávnenými investičnými nákladmi a dodatočnými príjmami z projektu. Táto zmena v skutočnosti znamenala, že miesto 80 % – 95 % oprávnených investičných nákladov Európska únia  v skutočnosti preplácala od 60 % do 80 % oprávnených investičných nákladov. Okrem tejto zmeny musel príjemca preukázať tzv. ekonomickú efektívnosť investície v hodnote viac ako 5,5 %. 

V zásade existujú dve cesty ako zvýšiť ekonomickú efektívnosť investície. Prvou cestou je realizácia projektov s preukázateľne stanovenými a ocenenými spoločenskými prínosmi ako napr. časová úspora, zníženie zaťaženia životného prostredia alebo zníženie nehodovosti. Druhou oveľa jednoduchšou, avšak mimoriadne rizikovou možnosťou je zníženie investičných výdavkov. Manažment ministerstva dopravy SR nevedel až do roku 2012 pochopiť vplyv uvedených zmien na hospodárenie príjemcov finančnej pomoci (SSC, NDS, ŽSR) a vzhľadom na politický tlak, aby Slovensko čerpalo finančnú pomoc Európskej únie, sa rozhodol ísť tou najľahšou cestou – znižovaním investičných nákladov do tej miery, aby boli splnené podmienky na poskytnutie nenávratného finančného príspevku z eurofondov týkajúce sa požadovanej ekonomickej efektívnosti 5,5 %.

Nepružnosť vrcholového manažmentu pri implementácii metodiky oceňovania spoločenských efektov spôsobila vážne škody stavebným spoločnostiam pôsobiacim na Slovensku, ale aj samotným prijímateľom finančnej pomoci z prostriedkov eurofondov.

V tejto súvislosti je potrebné poukázať na úplne odlišný prístup k manažovaniu prostriedkov európskych štrukturálnych a investičných fondov v Českej republike, ktorá venovala veľkú pozornosť metodike oceňovania spoločenských prínosov, čím sa vytvorilo oveľa efektívnejšie prostredie na čerpanie eurofondov, ako aj na zníženie rizika vzniku finančných problémov investičných dodávateľov a tiež samotných príjemcov finančnej pomoci.

Reklama

Riadiace metódy uplatňované manažmentom ministerstva dopravy SR v rokoch 2010 – 2012 sa v tomto svetle ukazujú ako mimoriadne naivné a nepružné.

Je nepochopiteľné, že otázky finančného riadenia eurofondov, ktorým Európska únia venuje kľúčovú pozornosť počas celého programového obdobia, neboli aplikované v nadväznosti na možnosti a špecifiká hospodárenia prijímateľov finančnej pomoci a potenciálnych investičných dodávateľov. Vysvetlením uvedeného stavu môže byť len to, že  takýto stav umožňuje riadiacemu orgánu využiť prijímateľov finančnej pomoci a investičných dodávateľov na politické ciele. 

Súčasná kauza spojená so stavebnou spoločnosťou Váhostav až nápadne pripomína situáciu v čase privatizácie slovenských bánk. Zrejme nebude náhoda, že v novom programovom období 2014 – 2020 sú dve najväčšie slovenské stavebné spoločnosti Doprastav a Váhostav v reštrukturalizácii. Vytvoril sa tak priestor, aby finančnú pomoc z Európskej únie využívali v rozhodujúcej miere zahraničné stavebné spoločnosti a zahraničné banky. V konečnom dôsledku to znamená, že miera pridanej hodnoty realizovaná na Slovensku v nasledujúcich rokoch opäť poklesne.

Peter Bratovský

 

Reklama

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

14:43

V centre Varšavy brutálne zbili Ukrajinca, ktorému zárovň ukradli 400 000 eur, informoval denník In Poland.

Skupina maskovaných mužov zaútočila na muža, keď vošiel do vchodu viacposchodovej budovy na Koszykowej ulici.

Ukradli mu takmer 2 milióny zlotých, ktoré dostal v zmenárni, pričom vymenil 400-tisíc eur.

Muža vo vážnom stave previezli do nemocnice.

Prípadom sa zaoberá prokuratúra.

14:12

Grécki armádni pyrotechnici zneškodnili dovedna 314 bômb z obdobia druhej svetovej vojny, ktoré našli v podzemnom sklade na starom aténskom letisku zatvorenom už od roku 2001.

14:09

Maďarsko sa pripravuje v druhej polovici tohto roka na skutočné stredoeurópske predsedníctvo v Rade EÚ. Podľa agentúry MTI to povedal v piatok šéf maďarskej diplomacie Péter Szijjártó na spoločnej tlačovej konferencii s českým ministrom zahraničných vecí Janom Lipavským.

Lipavský  Szijjártó
Na snímke český minister zahraničných vecí Jan Lipavský (vľavo) a maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó
14:07

Európska komisia (EK) v piatok oznámila, že vzhľadom na zhoršujúcu sa humanitárnu krízu v Pásme Gazy zvyšuje svoje financovanie na podporu Palestínčanov postihnutých prebiehajúcou vojnou medzi Izraelom a palestínskym radikálnym hnutím Hamas.

13:55

Rast peňažnej zásoby v eurozóne sa v marci výrazne zrýchlil, pričom dosiahol najvyššie tempo za takmer rok. Okrem toho sa zrýchlilo aj tempo rastu úverov súkromnému sektoru, aj keď zrýchlenie bolo iba mierne, pričom ho podporili najmä pôžičky pre firemný sektor. Naopak, rast úverov domácnostiam sa v porovnaní s vývojom vo februári mierne spomalil. Uviedla to v piatok Európska centrálna banka (ECB).

13:38

Výjazd a vjazd na rýchlostnej ceste R1 v Banskej Bystrici v smere na Brezno v piatok od 19.00 h úplne uzavrú. Dôvodom je obnova asfaltového krytu vozovky. Na dopravné obmedzenie upozorňuje banskobystrická krajská polícia na sociálnej sieti.

13:37

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) bude v máji a júni pokračovať v pravidelnej údržbe a servise tunelov po Slovensku. V nasledujúcich týždňoch čaká údržba tunely Šibenik, Svrčinovec, Poľana, Žilina, Ovčiarsko, Bôrik, Branisko, Považský Chlmec a podjazd Lučivná. V čase údržby budú tunely uzavreté a doprava bude presmerovaná na súbežné cestné komunikácie. NDS o tom informovala v piatok.

13:36

V roku 2023 ukončil Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR 35 kontrolných akcií v 135 subjektoch, ktorým adresoval 227 odporúčaní na zlepšenie stavu a riešenie nedostatkov. Výsledky kontrol sú alarmujúce a Slovensku chýba strategické smerovanie, uviedol v piatok NKÚ v zverejnenej správe o kontrolnej činnosti, ktorú predložil do Národnej rady SR.

13:35

Informácie o príjemcoch cezhraničných platieb zbiera finančná správa (FS) do konca apríla. Potrebné údaje musia zaslať poskytovatelia platobných služieb cez formulár FS. V piatok to pripomenula Drahomíra Adamčíková z Finančnej správy SR.

13:35

Sociálna posisťovňa (SP) oznámi schválenie poskytnutia úľavy z odvodov oprávneným potravinárskym firmám do konca apríla. Oznámil to hovorca SP Martin Kontúr. Po schválení štátnej pomoci tak zamestnávateľ – potravinár podľa neho zaplatí za apríl znížené poistné.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke meotar a ďalšie učebné pomôcky v Múzeu školstva a pedagogiky, ktoré otvorili po niekoľkých rokoch od rekonštrukcie nových priestorov, sťahovania a budovania múzejného zázemia v bratislavskej mestskej časti Devínska Nová Ves

Autor: TASR - Dano Veselský

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali