Bratislava 20. mája 2015 (TASR/HSP/Foto:Screenshot:YouTube)
Kampaň www.superzárobok.sk zameraná proti obchodu s ľuďmi bodovala na prestížnej súťaži o najkreatívnejšiu reklamu – Zlatý klinec 2015
Ukázať verejnosti, ako ľahko sa človek môže stať novodobým otrokom. S týmto zámerom pripravilo Ministerstvo vnútra SR (MV SR) v spolupráci s občianskym združením BSOS edukatívno – prevenčnú kampaň www.superzárobok.sk. Kampaň bola spustená na pár dní v marci tohto roku. Cieľom bolo zistiť informovanosť verejnosti v prípade hľadania si práce v zahraničí o skrytom fenoméne zvanom obchod ľuďmi, ktorý neobchádza ani slovenských občanov.
V priebehu 3 dní bolo reklamou na sociálnych sieťach zasiahnutých 740.000 používateľov. Z nich 41.000 navštívilo nachytávací web www.superzárobok.sk. Až 2.300 ľudí sa zaregistrovalo so záujmom o prácu v zahraničí, teda predstavujú zachránených potenciálnych otrokov.
Zlatý klinec je najvýznamnejšou súťažou o najkreatívnejšiu reklamu na Slovensku. Základným a jediným kritériom hodnotenia kvality súťažných prác je originalita, inovatívnosť kreatívneho nápadu a kvalita jeho realizácie. Nápaditosť v prípade kampane www.superzárobok.sk ocenili odborníci z oblasti reklamy hneď dvomi cenami.
V kategórii Interactive and online sme získali 3. miesto – bronzový klinec v kategórii Interactive and online pre neziskové organizácie. Za kreativitu v PR 2. miesto – strieborný klinec v kategórii kreativita v PR pre neziskové organizácie. Z pomedzi 237 prihlásených prác bola kampaň MV SR jedna z najúspešnejších. Viac o ocenenej kampani nájdete na: https://www.youtube.com/watch?v=7QyGYZRH1lM
Aj vďaka nachytávaciemu webu www.superzárobok.sk sme zachránili viac ako 2000 slovenských občanov pred nútenou prácou v zahraničí. O akých ľudí ide o najčastejšie? Až 34 percent zaregistrovaných ľudí pochádza z prešovského a košického kraja. Dve tretiny registrovaných predstavujú muži a z hľadiska veku sú najviac ohrozené skupiny mladých ľudí do 26 rokov. Aj vďaka kampani doteraz navštívilo edukatívnu a informačnú webovú stránku www.novodobiotroci.sk až 7 000 ľudí. Cieľom kampane totiž bolo cez vlastnú skúsenosť občana, upozorniť na obrovské riziká, ktoré sa schovávajú za lákavými no neoverenými ponukami práce do zahraničia.
Z pohľadu formy obchodovania s ľuďmi (teda, na aký účel boli tieto osoby obchodované), môžeme na základe posledných štatistík konštatovať nasledovné:
Približne 40 percent obetí bolo vykorisťovaných na nútenú prácu, 30 percent na nútenú prostitúciu, 20 percent bolo nútených k uzatvoreniu sobáša (teda išlo o nútený sobáš) a približne 10 percent obetí bolo vykorisťovaných za účelom núteného žobrania či nútenej kriminality.
Keďže je obchodovanie s ľuďmi celosvetovo tretí najvýnosnejší nelegálny obchod po obchode s drogami a zbraňami, Slovensko vypracovalo rad systémových opatrení zameraných na zefektívnenie boja proti obchodovaniu s ľuďmi. Medzi tie najdôležitejšie patria napr. realizovanie Programu podpory obetí obchodovania s ľuďmi či spustenie národnej linky.
Od roku 2008 do 30.6. 2014 bolo do Programu podpory a ochrany obetí obchodovania s ľuďmi zaradených 170 obetí, z toho 112 žien a 58 mužov, ktorí boli najčastejšie vykorisťovaní sexuálne či formou nútenej práce. Hoci ide o čísla, ktoré hovoria o dobrovoľne prihlásených obetiach, obetí môže byť v skutočnosti viac.
Preto odporúčame informovať sa na Národnej Linke pomoci obchodovania s ľuďmi 0800 800 818, ktorá je určená na poskytnutie preventívnych informácií pred vycestovaním do zahraničia, ako aj na nadviazanie prvého kontaktu s potenciálnou obeťou obchodovania s ľuďmi a na sprostredkovanie pomoci.
TASR informovala Michaela Paulenová z tlačového odboru Kancelárie ministra vnútra SR.
Krátke video si môžete pozrieť tu:
https://www.youtube.com/watch?v=7QyGYZRH1lM
ml