Soul 12. októbra 2015 (HSP/BBC/Foto:TASR/AP-Ahn Young-joon)
Ako predstaviť žiakom v školách najnovšie dejiny? Ako podať objektívny pohľad na nie až tak staré obdobie? S týmto problémom sa boríme nielen u nás, ale aj v Južnej Kórei
V súčasnosti si môžu stredné školy v Južnej Kórei vybrať jednu z ôsmich rôznych učebníc dejepisu, ktoré by vo vyučovacom procese mohli používať. No tamojšia vláda oznámila, z pohľadu niektorých, kontroverzný plán tvorby učebníc, podľa ktorého by sa od roku 2017 používala iba jedna dejepisná učebnica vydaná štátom. Nazývala by sa “Správna učebnica dejepisu” a na jej vypracovaní by sa podieľali vládou vymenovaní učitelia dejepisu a akademici.
Podľa Kevina Kima z BBC, vláda argumentovala, že súčasné učebnice dejepisu sú príliš ľavicovo zmýšľajúce, podporujú anti-americkú líniu a pozitívne sa stavajú k susednej Severnej Kórei.
Je teda samozrejmé, že tento krok vyvolal zúrivú kritiku akademickej obce a aj od opozičných strán. Vláda je obviňovaná z “narušenia hospodárskych dejín”. Ani študentom sa tento krok vlády nepáči. V sobotu protestovali v uliciach. Noviny Korea Times píšu: “Takéto učebnice dovolia vláde sporný výklad a učenie histórie … Toto porušuje nezávislosť a politickú neutralitu vzdelania zaručeného Ústavou.”
Kórejský polostrov ma skutočne kontroverzné dejiny, hlavne tie najnovšie po druhej svetovej vojne. Sporný je pohľad hlavne na rozdelenie polostrova, nezhody okolo tejto udalosti trvajú dodnes, v neposlednom rade vzťah k Číne či Japonsku.
No nielen Kórea má problém s učebnicami dejepisu. Aj štátom v strednej Európe trvalo istý čas, kým sa zmenil ich historický pohľad na najnovšie obdobie dejín. Čo sa týka Slovenska, v dnešnej dobe už to nie je najhlavnejší problém, ťažkosti sú skôr pri vytvorení kvalitnej učebnice na základe moderných vyučovacích metód, a netýka sa to iba predmetu dejepis.