Teherán 26. novembra 2015 (HSP/Foto:wikipedia)
Irán a Rusko podpísali zmluvu na elektrifikáciu železničnej trasy spájajúcej severnú časť Iránu s jeho hranicou s Turkménskom
Dohoda hovorí o budovaní elektrární a nadzemného elektrického vedenia na trase iránskych miest Garmsar-Sari-Gorgan-Inche Burun ku turkménskym hraniciam. Spolu ide o 495 km s 32 stanicami a 95 tunelmi. Dodajú sa aj nové elektrické lokomotívy. Časť trasy vedie v blízkosti Kaspického mora. Od elektrifikácie sa sľubuje “zvýšenie kapacity osobných vlakov a nákladná doprava zvýši tranzit na 8 miliónov ton”, ako uvádza iránsky web presstv.ir.
Projekt bude financovaný ruskou vládou a jeho realizácia je naplánovaná na tri roky. Dohodu podpísal ruský prezident Vladimír Putin počas návštevy Teheránu v pondelok na summite krajín vyvážajúcich plyn (GECF). Spolupráca oboch krajín predstavuje 35 prioritných projektov v oblasti energetiky, prístavných zariadení a železničnej elektrifikácie. Podľa ruského ministra energetiky Alexandra Novaka má tento celý balík projektov sumu 35-40 miliárd USD.
To však nie je všetko v modernizácii iránskych železníc. Podľa skoršej správy, o čom informuje aj China Daily, čínske orgány navrhli výstavbu vysokorýchlostnej železnice spájajúcej západočínske mesto Urumči s Teheránom. Trasa podobná známej Hodvábnej ceste by sa tiahla z Urumči cez kazašskú Alma-Atu (Almaty), kirgizský Biškek, uzbecký Taškent a Samarkand a cez turkménsky Ašchabad až do Teheránu. Ide o naozaj odvážny plán s cieľom vzkriesiť starobylú Hodvábnu cestu prostredníctvom siete ciest, železníc, prístavov a letísk.