Tamilnád 2. marca 2017 (HSP/Foto: TASR/AP-Sushanta Das)
Viac ako milión obchodníkov v juhoindickom štáte Tamilnád, ktorý má počet populácie podobný Francúzsku či Veľkej Británii, začalo s bojkotom sýtených nápojov svetových výrobcov ako Coca-Cola či Pepsi a nahradí ich lokálne vyrábanými nealkoholickými nápojmi
“Tieto zahraničné firmy nadmerne využívajú vzácne vodné zdroje krajiny,” vyhlásil K. Mohan, tajomník asociácie Vanigar Sangay, jednej z indických obchodných združení, ktoré podporujú bojkot. Jej prezident Vikram Raja dodáva: “Využívajú štátne vodné celky na výrobu sýtených nápojov, kým poľnohospodári čelia veľkému suchu.”
Pripájajú sa aj ďalší aktivisti v suchom juhoindickom štáte Tamilnád, kde najnovší monzún priniesol nízky úhrn zrážok. Je teda neúnosné, aby sa použilo až 400 litrov vody na výrobu jedného litra sýteného nápoja spoločnosťami ako je Coca-Cola či PepsiCo.
Amit Srivastava, riaditeľ mimovládnej organizácie India Resource Centre, vysvetľuje, že na jednu malú fľašu Coca-Coly treba 1,9 litra vody, ale k tomu sa ráta ešte aj výroba cukru do nápoja, a práve spracovanie cukrovej trstiny pohltí veľa vody: “Podľa nášho prieskumu, Coca-Cola je číslo jedna v nákupe cukrovej trstiny v Indii a Pepsi je číslo tri. Ak berieme do úvahy vodu používanú na cukrovú trstinu, potom sa použije 400 litrov vody na fľašu Coly.”
Podľa Vikrama Raju sa bojkot prejavil na výraznom znížení predaja takýchto nápojov už v januári. Aj mnoho obchodníkov, ktorí ani nepatria do jeho profesijného združenia, dobrovoľne zastavilo skladovanie zahraničných značiek. Odporúčajú radšej domáce nealkoholické nápoje, ktoré “nemajú chemické látky a sú zdravšie ako zahraničné výrobky”.
Indická vláda chce navyše zaviesť osobitnú daň na sladené nápoje, čo by mohlo ešte viac zasiahnuť do predaja a produkcie nápojov zahraničnej značky.