Bratislava 13. júla 2018 (HSP/Foto:TASR – Pavel Neubauer)
Slovenský hudobník a producent Ľubomír Belák v blogu vyjadril svoj postoj k liberálnej bratislavskej kaviarni reprezentovanej najmä Michalom Havranom, ktorý vo viacerých vyjadreniach útočil na katolíckeho kňaza Mariána Kuffu. Prečítajte si zaujímavý názor Beláka, ktorý sa určite nestotožňuje s väčšinou slniečkax c rsky orientovanej umeleckej scény.
Havran koncom júna pobúril mnohých, keď publikoval článok v denníku SME s názvom “Pošlite Kuffu do cirkusu“ s podtitulom „Prelátom vyhovujú čo najdebilnejší veriaci,“ v ktorom verejne hanobil katolícke náboženstvo, vieru a jej predstaviteľov (viac v článku), za čo čelí trestnému oznámeniu zo strany advokátskej kancelárie Jána Čarnogurského.
Jeho tvrdé vyjadrenie na Kuffovu adresu najlepšie vystihujú slová: “Toto sú psychotické interpretácie textov človeka, ktorý text nečítal a nepoznal, napriek tomu sa stal ikonou autentického katolicizmu. V skutočnosti pôsobí ako vyšinutý metafyzický predátor, ktorý nenávidí svet, nenávidí ľudské spoločenstvo, štylizuje sa do polohy Jána Krstiteľa a každý deň vyvoláva v mnohých veriacich ľuďoch pocit, že to, čo hovorí, nie je viera našich spoločenstiev a našich farností, ale šialená póza potulného kazateľa z konca renesancie pripravujúca ľudí na skorý Kristov návrat,“ napísal Havran.
K agresívnemu textu evanjelického teológa sa aktuálne vyjadril aj hudobník Ľubomír Belák, ktorý porovnal postoje Kuffu a Havrana, ktorí sa rôznou rétorikou vyjadrujú k viere, pričom Havran patrí k liberálnym protestantským teoretikom a Kuffa ku konzervatívne orientovaným katolíckym kňazom, ktorí sa neboja verejne vystúpiť so svojim názorom.
“Protestant a katolík, dvaja teologicky vzdelaní páni opustili svoje vyhradené územia viery a vstúpili do priestoru, ktorý určite žiadnej cirkvi neprináleží, do politiky. Pokiaľ by sa každý, zo svojej cirkevnej perspektívy vyjadroval k veciam viery, náboženstva, filozofii, určite by nevyvolali taký rozruch,” uviedol Belák v úvode.
A dodal: “Na rozdiel od Havranovej apokalyptickej vízie parúzie (druhý príchod Ježiša Krista do mesta) katolícky farár Kuffa ako dobre rozbehnutý vlak cestuje za svojimi hriešnikmi a popri vtipoch, narážkach, príbehoch a vysvetľovaní katolíckej viery vo svojich kázňach bubnuje na poplach proti „Dženderu“, zakotvenému v Istambulskom dohovore. Jednoducho vyšiel na ulicu a začal svoje ovečky bombardovať výzvami na odpor proti pripravovanej úprave rodovej rovnosti v našej legislatíve.”
Kuffa je zásadne proti tvrdeniu, že: “ženské a mužské vlastnosti nevyplývajú z biologickej prirodzenosti žien a mužov, ale sú vytvárané spoločnosťou a reprodukujú sa prostredníctvom tzv. socializácie.“ Inými slovami “Nerodíme sa ženami, stávame sa nimi“. V 40. rokoch minulého storočia to napísala družka J.P. Sartra Simone de Beaviou. Naznačila tým, že : “…hoci sa ľudia rodia s biologickým pohlavím ako muži a ženy, až počas života sa pod vplyvom očakávaní a noriem spoločnosti v nás formuje to, čo je všeobecne považované za „ženské“ a „mužské“. Uznaním rodovej rovnosti sa LGBTI – lesby, gejovia, bisexuálni, transrodoví a intersexuálni ľudia v spoločenstve stávajú rovnocennými partnermi aj v otázkach uzatvárania manželstiev a adopcie.
Belák ďalej uvádza, že je zaujímavé sledovať ako sa tento spor začal dostávať až do mainstreamových médií. “Žiaľ je za tým opäť politika, tentoraz nie Havranova, ani Kuffova. Politika, ktorá na Slovensku doteraz vždy znamenala hádky, obviňovanie, deštrukciu a neistotu občanov s legitímnou otázkou „Quo vadis Slovensko?“ Kňaz Kuffa si dovolil vstúpiť na pôdu parlamentu a svojou prítomnosťou verejne deklarovať svoj názor ako kňaz, občan, človek, ktorému nie je všetko jedno. Rozhodol sa tak po zverejnení návrhu Kotlebovej strany ĽSNS na sprísnenie zákona o umelom prerušení tehotenstva, čo dlhodobo zamestnáva najmä katolícku cirkev, ale aj veriacich.”
“Už sme si zvykli, že majstri konšpirácie, a nie tí na webe (Zem & Vek, Hlavné správy), ale takzvaní „liberáli“, vyznávači post demokratickej spoločnosti, prostredníctvom článkov a blogov začali vytvárať obraz o Kuffovi, že svojim postojom propaguje fašizmus a fašistickú stranu. Dokonca je Kuffa prirovnávaný prezidentovi Tisovi. Kuffu tieto tvrdenia vyvracia slovami: „Kto predloží takýto zákon, toho podporím a prídem za ním do parlamentu. Nezabiješ platí pre každého.“
Prameňom konšpirácie sú podľa neho vety vystrihnuté z jeho kázní. Keď Kuffa prehlási: “Gayovia a lesby sú niekedy horší než tí vrahovia.“, je navyše označovaný za blázna a cirkusanta. Nedoplnia to, že tieto tvrdé slová patria iba tým, “… ktorí nevedia čo od rozkoše, on si už vyskúšal všetky ženy, teraz si chce vyskúšať mužov…“.
“To, že si Kuffu začali prisvojovať politici hrajúci sa na reinkarnáciu vojnového Slovenského štátu, by si mali všimnúť práve poslanci v Národnej rade. Nestačí byť proti niečomu. Nestačí vytvárať konšpiračné teórie o hrdinovi Kiskovi, zneužívať demonštrantov „nezávislými“ aktivistami Za Slušné Slovensko pod taktovkou sieťky ESET. Nestačí napísať ponižujúci a povýšenecký článok Havrana. Nestačí robiť z kňaza fašistu. Ľudia na Slovensku nemajú len oči a uši, ale aj rozum, aj keď niekedy sedliacky a naivný. Prizerajú sa hŕstke politikov a niektorým takzvaným občianskym združeniam, ktoré sejú vietor. Všetci Havranovia, Kiskovia, Zajacovci, Štefunkovci, Hríbovci by sa mali pozrieť do zrkadla a povedať si, že tadiaľto cesta nevedie. „Liberáli“, ak to myslíte s budúcnosťou Slovenska úprimne, prestaňte konšpirovať a klamať,” dodal na záver Ľubomír Belák.