Atény 22. októbra 2015 (HSP/ihned/Foto:TASR/AP-Thanassis Stavrakis)
Grécko predáva prístavy, letiská, železnice a ďalšie strategické podniky. Privatizácia by mala byť vraj ukážkou “stability Grécka”
Ako píše český ekonomický web ihned.cz, ekonomickú stabilitu si od privatizácie sľubuje šéf gréckej privatizačnej agentúry (Taiped) Stergios Pitsiorlas. Tento rok by krajina predajom štátneho majetku stihla získať niekoľko stoviek miliónov eur. Výraznejšie by to bolo v roku 2016, kedy sa očakáva suma zhruba 3,5 miliardy eur, ktorá by sa použila na splácanie dlhu.
Je to však vždy menej, ako sa pred niekoľkými rokmi očakávalo. Proti privatizácii vtedy zásadne vystupovala ľavicová strana Syriza, no Tsiprasova vláda bola tentoraz nútená urobiť tento krok, aby sa mohla dohodnúť s veriteľmi na treťom záchrannom balíčku v objeme 86 miliárd eur.
Pitsiorlas pre britský denník Financial Times konštatoval, že “ide o transakcie, ktoré budú mať veľký ekonomický dopad”. Ak by sa zrealizovali, podľa neho “bude grécka ekonomika vyzerať inak”. Po skúsenostiach z postkomunistických štátov, kde došlo k podobnému procesu, už vieme ako. Štátu nezostane žiaden finančne zaujímavý majetok. Zostane mu iba taký, ktorý nedokáže vyprodukovať žiaden príjem. Obyvateľstvo schudobnie a príjmy mu budú nastavené tak, aby pracovná sila bola zaujímavá pre rôzne nadnárodné korporácie, ktoré tam následne postavia montážne haly, v ktorých si budú môcť Gréci zarobiť prostriedky potrebné na prežitie.
Pitsiorlas ako prioritu berie predaj koncesií na prevádzku 14 gréckych letísk na 40 rokov. Dohoda s nemeckou spoločnosťou Fraport by mala byť podpísaná v priebehu niekoľkých mesiacov, z ktorej sa očakáva zisk spolu 1,2 miliardy eur. Tento obchod podľa Pitsiorlasa “ukáže to, že Grécko je teraz stabilná krajina.” Ďalej dodáva: “Ani Nemecko sa neváha zapojiť do takej veľkej transakcie”.
O známy prístav Pireus blízko Atén má záujem o.i. aj dánska prepravná firma Maersk a aj čínska prepravná spoločnosť Cosco, ktorá už časť tohto prístavu má prenajatú. Lukratívne sa zdajú byť aj plynovody Desf, o ktoré má záujem azerbajdžanská firma Socar. Privatizáciu očakáva aj grécka železničná spoločnosť Trainose.