Bratislava 3. januára (TASR) – Na rýchlostnej ceste R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou sa používajú rozmrazovacie látky, ktoré zodpovedajú platným normám. Tvrdí to spoločnosť Granvia, ktorá cestu postavila a v súčasnosti ju prevádzkuje. Firma takto zareagovala na posledné vyjadrenia ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD), ktorému sa nepozdávajú viaceré kroky zo strany spoločnosti Granvia na rýchloceste R1, napríklad aj použité rozmrazovacie látky.
Počiatek v rozhovore pre TASR uviedol, že štát v súčasnosti firme rozporuje v súvislosti s ročnými platbami za rýchlocestu za rok 2012 vyše šesť miliónov eur. Z toho je približne 3,5 milióna eur suma, ktorú štát spoločnosti zadržal a ešte ju ani nevyplatil. "Navyše, po mojom nástupe na ministerstvo sme kontrolou zistili, že štát má právo rozporovať ďalších približne 2,5 milióna eur. Tie už síce boli zaplatené, ale budeme chcieť, aby nám boli vrátené," priblížil Počiatek.
Kontrolou sa podľa jeho slov napríklad zistilo, že firma použila rozmrazovacie látky, teda posypovú soľ, ktorá nebola schválená obvodným úradom životného prostredia. Firma ale tvrdí, že od otvorenia cesty 28. októbra 2011 používa rozmrazovacie látky, ktoré zodpovedajú platným normám. "To potvrdzuje i súhlas s ich používaním, ktorý prevádzkovateľovi vydal Obvodný úrad životného prostredia Nitra v januári 2012," uviedol pre TASR generálny riaditeľ spoločnosti Granvia Eric Genetre.
Nedostatkov, ktoré sa štátu v súvislosti s rýchlostnou cestou R1 nepáčia, je ale viac. Okrem rozmrazovacích látok ide napríklad o pomalú reakciu spoločnosti na nedostupnosť cesty. Teda na to, že je na ceste odstavené auto alebo havária. Zároveň ministerstvo našlo aj niekoľko technických pochybení, kedy spoločnosť neskoro odovzdala napríklad schválený Ročný harmonogram prác.
Uvedené spory sú však podľa Granvie predmetom rokovaní s ministerstvom dopravy, preto sa k nim nechce vyjadrovať. "Vzhľadom na to, že rokovania neboli doposiaľ ukončené, bolo by predčasné sa k nim vyjadrovať," doplnil Genetre.
Za rok 2012 sa malo podľa pôvodných prepočtov zaplatiť spoločnosti Granvia na splátkach za rýchlostnú cestu 97,6 milióna eur. Spoločnosť 52-kilometrovú rýchlostnú cestu medzi Nitrou a Banskou Bystricou postavila a v súčasnosti ju prevádzkuje a udržuje, za čo jej štát odvádza platby. Cesta sa stavala v rámci takzvaného projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt). Ide tak zatiaľ o prvú a jedinú cestu, ktorá sa na Slovensku takýmto spôsobom postavila.