Bratislava 27. septembra 2023 (HSP/Foto: Screenshot)
“Asi budeme mať na Slovensku iné typy bicyklov,” komentuje Vallove dopravné riešenie na Vajanského nábreží v Bratislave bývalý policajný prezident Tibor Gašpar v rozhovore s Miriam Šramovou. Riešenia na Vajanského nábreží nazýva ich valloviny
Na úseku, na ktorom je nový cyklistický pruh v šírke jazdného pruhu pre motorové vozidlá, sa premávka výrazne spomaľuje, takže sa aj zvyšuje množstvo emisií. Z troch pruhov pre vozidlá sa stáva jeden, vedľa ktorého je cyklistický, takmer prázdny. Úsek je náročný na pozornosť vodiča. “Toto riešenie je čisto progresívno ideologické, hovorí Gašpar a dodáva, že jeho cieľom bolo asi znechutiť vodičov, aby autá nechali doma spoľahli sa na verejnú dopravu. Tomu však vo vyspelých krajinách predchádza plánovanie a posilnenie verejnej dopravy a odchytových parkovísk na okraji mesta, ktorých má Bratislava aj tak málo.
Treba dodať, že samotný magistrát si niekoľko dní po jeho realizovaní nebol istý, ako tento experiment dopadne, vlastne to nie je isté ešte ani dnes. Ešte nemáme za sebou sychravé jesenné a zimné dni. Ale aj počas slnečného počasia sa cyklisti zjavne cítia bezpečnejšie na neďalekom širokom chodníku pozdĺž Dunaja.
Takto progresívci riadia mesto a takto by riadili aj štát. Radikálnymi riešeniami bez poriadnej prípravy a výskumu dosahov na spoločnosť. Ľudia však nie sú laboratórne myši, neslobodno ich podriaďovať sociálnym experimentom, ktorých výsledok je neistý.
“Sám som zvedavý, keď k tomu budeme mať prístup, na základe čoho bolo rozhodnuté o týchto vallovolovinách. Ináč to nazvať nemôžem,” Povedal Gašpar. “Riešiť dopravnú plynulosť a bezpečnosť v meste Bratislava si vyžaduje aj súčinnosť polície, predovšetkým dopravných inžinierov.