Washington 8. januára 2020 (HSP/Sputnik/Foto:Pixabay)
Počas tankovania stíhačky VLS USA F–15E Strike Eagle vo vzduchu došlo k nehode. Pri oddelení zasiahol stabilizátor palivového rahienka tankovacieho lietadla KC–46 Pegasus kryt pilotného priestoru stíhačky. Nikto nebol zranený. Video incidentu bolo zverejnené na sociálnej sieti
Náraz tankovaného lietadla rahnom a poškriabanie jeho povrchu sú najčastejšími problémami tankovacieho lietadla novej generácie KC–46.
Hi-tech lietadlo Pegasus užíva diaľkové riadenie tankovacieho rahna, jeho operátor sedí v prednej kabíne v 3D okuliaroch. Obe zložky tohto systému – samotné rahno a systém “vzdialeného zraku“ – nevyhovujú požiadavkám VLS USA, píše The Drive.
Ďalším problémom je to, že spojenie tankovaného lietadla s rahnom si vyžaduje väčšie úsilie, ako u starších tankerov KC–10 a KC–135.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Reklama
To je obzvlášť viditeľné pri tankovaní ľahkých lietadiel: bojových lietadiel A–10 a stíhačiek F–16. Väčšie úsilie privádza k tomu, že sa rahno vymyká z hrdla a bije do krytu kabíny alebo do povrchu lietadla. Môže byť pritom poškodené aj samotné rahno.
Boeing pozmení konštrukciu spojovacieho zariadenia a iné mechanizmy, aby vady napravil, píše Flightsglobal s odvolaním na dokumenty vlády USA. Modernizácia KC–46 Pegasus bude stáť 300 miliónov dolárov a potrvá (vrátane času skúšok a certifikácie) tri až štyri roky.
Ruské VKS používajú iný spôsob tankovania vo vzduchu. Palivová hadica je pružná, tyč prijímacieho zariadenia má v dohľade pilot tankovaného lietadla, ktorý tiež vykonáva potrebné operácie pre približovanie a spojenie. Operátor tankovacieho lietadla len zapína dodávku paliva a posiela lietadlá k voľným tankovacím zariadením. Tento spôsob však vyžaduje veľké majstrovstvo posádok bojových lietadiel.
Prevaha ruských stíhačiek piatej generácie
Prednedávnom americký magazín The National Interest informoval o tom, že americké lietadlá F–15C Eagle, ktoré tvoria polovicu všetkých stíhačiek vo výzbroji vojenského letectva USA, nedokážu bez hlbkovej modernizácie čeliť ruským stíhačkám piatej generácie Su–57.
V článku sa uvádza, že Su–57 predčí početné svetové stíhačky čo do manévrovateľnosti a výzbroje. Pritom F–15C bude potrebovať veľkú modernizáciu a nové zbrane, aby dokázal čeliť ruskému lietadlu.
Americká stíhačka teoreticky môže, píše The National Interest, získať modul Legion, ktorý už vyvíja spoločnosť Lockheed Martin. Vďaka tomuto modulu by F–15C dokázal zistiť prítomnosť lietadiel vyrobených s použitím technológií stealth, vrátane Su–57, a zaútočiť na ne.
“Su–57 ale vydrží prvý výstrel, a F–15C sa ocitnú v nevýhodnej situácii v porovnaní s neobvykle manévrovateľnými ruskými stíhačkami,“ upresňuje magazín. V tomto prípade bude prežitie americkej stíhačky úplne závislé na profesionalizme letcov.