Brusel 24. mája 2018 (HSP/Sputnik/Foto:TASR/AP-Geert Vanden Wijngaert)
Členovia Európskeho parlamentu sa v utorok opýtali Marka Zuckerberga, či nie je Facebook monopolom, ktorý by mal byť potenciálne rozdelený.
Členovia Európskeho parlamentu sa v utorok opýtali Marka Zuckerberga, či nie je Facebook monopolom, ktorý by mal byť potenciálne rozdelený. Ich otázka sa stala ozvenou obáv vyjadrených v Spojených štátoch. Na konferencii sa Zuckerberga nemecký europoslanec Manfred Weber opýtal, či generálny riaditeľ spoločnosti Facebook môže pomenovať aspoň jedinú európsku spoločnosť, ktorá by sa svojim rozsahom rovnala Facebooku, ktorý zahŕňa aplikácie ako WhatsApp a Instagram. „Myslím, že je čas diskutovať o rozdelení monopolu Facebooku, pretože v rukách jediného človeka je sústredená príliš veľká moc,” povedal Weber. „Takže sa vás jednoducho opýtam, je to moja záverečná otázka. Môžete ma presvedčiť, aby som Facebook nerozdelil?”
Rovnaké obavy zdieľa aj belgický europoslanec Guy Verhofstadt. „Nemôžeme ho presvedčiť, pretože celá táto situácia je skutočný nezmysel,” preniesol Verhofstadt. „Uviedli ste príklad Twitter, myslím, že i Googl, ale to je predsa vaša konkurencia. Vaše výhovorky sú rovnako smiešne, ako keby niekto, kto má monopol na výrobu automobilov, povedal: ‚Pozrite sa, mám monopol na výrobu áut, ale nie je to žiadny problém. Zostávajú vám lietadlá, vlaky alebo sa dokonca môžete prejsť na bicykli!‘”. Europoslanec sa tiež opýtal, či Facebook bude spolupracovať s európskymi protikartelovými úradmi, aby bolo zistené, či je spoločnosť Zuckerberga skutočne monopolná, a pokiaľ áno, či Facebook súhlasí s tým, že WhatsApp alebo Messenger by mali byť oddelené.
Formát konferencie umožnil Zuckerbergovi len čiastočne odpovedať na otázky až na konci zasadania, a preto na kritiku Verhofstadta radšej ani neodpovedal. Miesto toho začal široko popisovať víziu Facebooku ohľadom toho, ako má skutočná „konkurencia” vyzerať. „Existujeme vo vysoko konkurenčnom prostredí, kde ľudia používajú rôzne prostriedky pre komunikáciu,” povedal Zuckerberg. „Z môjho pohľadu môžem naopak povedať, že každý deň na trhu komunikácií prichádzajú noví hráči.” Tiež uviedol, že spoločnosť Facebook nemá monopol na reklamu, pretože ovládala iba 6 percent svetového trhu s reklamami (pozn. je treba poznamenať, že je to stále obrovské číslo). A tvrdil, že spoločnosť Facebook naopak propaguje konkurenciu tým, že uľahčuje malým firmám možnosť oslovovať väčšie publikum — čo vo svojej zásade nesúvisí s hlavnou otázkou zasadania, či je samotná spoločnosť Facebook monopolom.
Ako Weber poznamenal, otázky ohľadom monopolu sa objavovali i v predcáduajúcich Zuckerbergových kongresových vypočúvaniach. Koalícia aktivistov práve zahájila kampaň Sloboda od Facebooku, ktorá vyzýva Federálnu obchodnú komisiu USA, aby rozdelila Facebook, WhatsApp, Instagram a Facebook Messenger. Zatiaľ čo mnohí ľudia odišli z utorňajšej schôdzky so svojimi otázkami bez odpovede, problém monopolu ostal na svojom mieste.