Brusel 6. mája 2015 (TASR/HSP/Foto:TASR/AP-Ivan Sekretarev)
Digitálny trh by mal vytvoriť množstvo pracovných miest a miliardové zisky
Európska komisia (EK) dnes zverejnila správu o stratégii vybudovania jednotného digitálneho trhu v Európskej únii do roku 2020. Stratégiu, ktorá je založená na troch pilieroch, predstavili podpredseda EK pre jednotný digitálny trh Andrus Ansip a eurokomisár pre digitálnu ekonomiku a spoločnosť Günther Oettinger.
Jej cieľom je príprava európskej ekonomiky na novú éru v obchodných a hospodárskych vzťahoch, ktorú priniesla revolúcia v rozvoji informačných technológií za uplynulé desaťročia.
“Potrebujeme vytvoriť jednotný digitálny trh tak, aby na ňom bolo možné robiť všetko to, čo je dnes možné na existujúcom fyzickom jednotnom trhu,” píše sa v správe.
Stratégia predložená exekutívou EÚ predpokladá legislatívne zmeny v širokej škále oblastí od zjednodušenia internetového obchodovania cez ochranu súkromia vo virtuálnom priestore až po digitalizáciu vzťahov medzi štátom a občanom. Cieľom je “zliať” 28 národných digitálnych trhov do jedného celoeurópskeho.
Plne funkčný jednotný digitálny trh by mohol vygenerovať 415 miliárd eur za rok v prospech európskej ekonomiky a zároveň vytvoriť státisíce nových pracovných miest.
EK pripomenula, že v súčasnej dobe bariéry na digitálnom trhu bránia Európanom v lepšom prístupe k tovaru, službám a obchodovaniu. Iba 15 percent z objemu cezhraničných obchodov sa uskutočňuje v online prostredí a iba sedem percent malých a stredných podnikov predáva svoje tovary a služby cez hranice prostredníctvom internetu.
Stratégia Jednotného digitálneho trhu je postavená na troch pilieroch: lepší prístup pre spotrebiteľov a podniky na digitálny trh s tovarom a službami v celej Európe; vytvorenie vhodných a rovnakých podmienok na to, aby sa digitálne siete a inovatívne služby mohli rozvíjať; maximalizácia rastového potenciálu digitálnej ekonomiky.
Predseda EK Jean-Claude Junckera v reakcii na stratégiu, ktorú predstavili dvaja členovia jeho kabinetu uviedol, že “dnes bola pripravená pôda pre digitálnych budúcnosť Európy”.
“Chcem vidieť cezkontinentálne telekomunikačné siete, digitálne služby prekračujúce národné hranice a vlnu nových inovačných európskych start-upov. Chcem vidieť, že každý spotrebiteľ dostane tie najlepšie ponuky a každá firma bude mať prístup na čo najširší trh, nech sa v Európe nachádza kdekoľvek,” konštatoval Juncker v správe pre médiá.
Predseda EK pripomenul, že presne pred rokom pred voľbami do Európskeho parlamentu sľuboval, že naplno fungujúci digitálny jednotný trh bude jednou z jeho priorít na čele exekutívy EÚ. Zdôraznil, že dnes sa tento sľub začína napĺňať, čomu má napomôcť plán 16-krokovej stratégie zavádzania jednotného digitálneho trhu, ktorý EÚ posunie čo najlepšie pripraví pre digitálny vek.
Zámerom EK je dokončiť projekt jednotného digitálneho trhu do konca roka 2016. O tomto ambicióznom projekte budú rokovať ak premiéri a prezidenti členských krajín na júnovom summite EÚ. Predtým, ako vstúpi do platnosti, ho musia odsúhlasiť Európsky parlament a Rada EÚ.
mž