Bratislava 11. augusta 2023 (HSP/Foto:Pixabay)
Európska únia sa z ideologických dôvodov vydala na cestu seba deštrukcie. Ľavou nohou je Green Deal a pravou sankcie uvalené na energie z Ruska. V USA a v Číne si podnikatelia mädlia ruky, Európa bude čoskoro úplne mimo hru. Jeden z najstarších nemeckých podnikov, chemický gigant BASF uvažuje, že zavrie fabriky. Pre predstavu, aký veľký je to podnik, vnútropodnikový systém potrubí slúžiacich na dopravu materiálu presahuje dĺžku tisíc kilometrov
Menšie podniky odchádzajú potichu a bez fanfár. Ladislav Kamenický upozorňuje na osud vlajkovej lode nemeckého priemyslu, na odvetvie automobilovej výroby: “Potvrdzujú sa naše upozornenia ohľadne dopadu nezmyselnej sankčnej politiky a politiky Green Deal na priemysel EÚ. Európska ekonomika sa deindustrializuje a z hlúposti európskych “lídrov” profituje USA a Čína!”
“V júni 2023 priemyselná výroba v Nemecku opäť klesla. Oproti máju to bolo až o 1,5%. To je však len malý čriepok mozaiky,” píše Kamenický. Ktovie prečo je okolo toho tak ticho? Asi preto, že si nikto z EÚ nechce priznať fatálne chyby, ktoré spravili a robia naďalej. Komu toto vyhovuje? V USA sa stavajú fabriky, mnohé fabriky sa do USA presúvajú práve z Európy a v Nemecku sa fabriky zatvárajú. “Čína po prvýkrát v histórii exportuje do Európy viac áut ako ich doviezla do Číny,” uvádza Kamenický. “Ide najmä o elektrické autá, pričom z Európy dováža najmä segment luxusných áut, čo však podľa môjho názoru už dlho nepotrvá. Kvalita čínskych áut exponenciálne rastie a v kategórii malých a stredných áut už plne zásobuje domáci trh. Dopyt Číňanov po domácich autách je tak vysoký, že výrobné kapacity nestíhajú. Dôvodom je ich nízka cena a rastúca kvalita.”
Čína profituje z nízkych cien energetických zdrojov z Ruska a lacných dodávateľov z blízkeho východu, čo je ich silná konkurenčná výhoda oproti EÚ. Tá je závislá na drahom LNG a Nemecko si v mene zelenej politiky dokonca dobrovoľne zatvorilo svojich všetkých 17 jadrových elektrárni! Aby sa kruh absurdity uzavrel, tak Nemecko vyrába a z Poľska dováža “ekologickú” elektrinu vyrábanú z uhlia! Nemecký priemysel sa sťahuje mimo Nemecka práve kvôli neúnosným cenám elektriny. “Celá mozaika sa uzatvára pri správe,” upozorňuje Kamenický, “že koncern VW plánuje výrobu elektromobilov VW a Audi práve v Číne, ktorá ovláda suroviny na výrobu batérií do áut. Z bohatého Bavorska sa sťahuje časť priemyslu mimo Nemecka kvôli vysokým cenám elektriny. DB Cargo už nahrádza elektrické lokomotívy dieselovými taktiež kvôli vysokým cenám elektriny. Proste absurdnosť Green Dealu v praxi.”
Veľká Británia už hlási, že lacné čínske autá zaplavujú UK. Bodaj by nie, veď európske autá sú už tak drahé, že si ich bežný smrteľník nemôže dovoliť. A čínski výrobcovia áut sa z tých európskych smejú a ťukajú si na čelo nad administratívnym rozhodnutím EÚ o ukončení výroby, resp. predaja, áut so spaľovacími motormi do roku 2035. Európski výrobcovia áut ním uvoľnili tým čínskym oba segmenty trhu s automobilmi – so spaľovacími motormi (kde doteraz dominovalo EÚ) a aj elektrickými autami, kde čínski výrobcovia už dnes dominujú.
Kamenický ilustruje fakty číslami: “Len pre predstavu obrovského nástupu čínskeho automobilového priemyslu zopár faktov: V roku 2022 predala Čína dvakrát viac elektromobilov ako USA a EÚ dokopy; trhový podiel Číny vo výrobe elektromobilov v roku 2022 dosiahol 50% a za 2 roky stúpol o 10 percent; čínsky výrobca BYD predal v roku 2022 1,86 milióna kusov elektromobilov oproti 1,31 milióna kusov elektromobilov Tesla. Zaznamenal tak medziročný nárast o 211%! Čo toto všetko bude znamenať pre priemysel v EÚ a Slovenska? Zhrnuté a podčiarknuté: Európsky priemysel sa kvôli cenám energií a nekonkurencieschopnosti sťahuje a bude naďalej sťahovať do Číny a USA a bude to mať negatívny dopad na životnú úroveň obyvateľov EÚ vrátane Slovákov. EÚ hrozí recesia, a to žiaľ, z vlastnej hlúposti.”
Životná úroveň v EÚ sa prepadá. Až o 40% menej Talianov a 18% Nemcov nešlo toto leto na dovolenku, a to je len slabý začiatok. “Ak sa nebude dariť Nemecku,” varuje Kamenický, “ktoré je ťahúňom európskej ekonomiky, a na ktorého ekonomiku sme naviazaní, tak to bude mať násobný dopad na slovenskú ekonomiku a životnú úroveň Slovákov. EÚ sa v samovražednej misii snažilo odstrihnúť od ruských energií a dnes za to žneme “úrodu”. Akoby si neuvedomovali, že ak by sme mali viacero dodávateľov energií, tak aj ich ceny by klesali. To je podstata diverzifikácie dodávok. Namiesto toho sa ženieme z jednej závislosti do druhej!”
Kedy sa vlády v EÚ, vrátane slovenskej vlády, spamätajú a pochopia, že bez konkurencieschopných cien energií európsky priemysel neprežije? Namiesto toho si EÚ strieľa do vlastného kolena a dúfa, že príde zázrak, ktorý nás zachráni. “Žiaľ, ak sa v EÚ zásadne nezmení myslenie, žiadny zázrak sa konať nebude!” konštatuje Kamenický a sľubuje: “Keď sa Smer – SSD dostane do vlády, EÚ budeme plne rešpektovať, ale v prvom rade budeme presadzovať to, čo je pre záujmy Slovenska najvýhodnejšie!”
Prečítajte si tiež:
- USA nemôžu presadzovať a kontrolovať sankcie voči ruskej rope
- Sankcie zapracovali. Rusko sa stalo piatou ekonomikou sveta
- Väčšina Slovákov si myslí, že sankcie proti Rusku sú neúčinné
- Green Deal zlikviduje euroatlantickú civilizáciu, tvrdí ekonóm