Berlín 25. novembra 2015 (HSP/DWN/Foto:wikipedia)
Nemecký úrad ochrany životného prostredia kritizoval emisné hodnoty francúzskej automobilky Renault. Emisie oxidov dusíka pri modeli Espace by mali byť oveľa vyššie, než je povolené. Dokonca aj Audi pripúšťa účasť vo výfukovom škandále
Kvôli emisnému škandálu VW sa dostal do pozornosti aj Renault. Nemecký úrad ochrany životného prostredia (DUH) takisto kritizuje aj francúzske automobilky. Výsledky skúšok v modeli Espace so vznetovým motorom ukázali 13 až 25 krát vyššie hodnoty emisie oxidov dusíka, než umožňuje aktuálna norma Euro 6. Manipulácia sa rozširuje aj v koncerne VW. Sú postihnuté aj dcérske spoločnosti Audi a Porsche. Okrem toho je koncern podozrivý aj z daňových únikov.
Podľa DUH boli výrazne zvýšené hodnoty pri meraniach výfukových plynov Renault Espace v piatich skúškach s teplým motorom. V tomto prípade sa ukázal určitý vzor. Model Espace produkoval povolené množstvo emisií len za dokonalých laboratórnych podmienok, počas ktorých evidentne zasahovali „inteligentné emisné stratégie“. Problém bol aj pri studených štartoch, kedy Espace produkoval 235 mg/km. Povolené množstvo pri emisnej norme Euro 6 je 80 mg/km. To však nie je všetko. Maximálna hodnota, ktorú namerali modelu Espace, bola až 2061 mg/km, teda viac ako 2 gramy na kilometer.
Koncern VW
Audi v pondelok večer pripustilo, že problémový softvér sa nachádza aj v motoroch 3,0 TDI, ktoré sa montovali do vozidiel Audi A6, A7, A8, Q5 a Q7, ale aj do VW Touareg, či Porsche Cayenne Prišli na to, ako inak, v Spojených štátoch. Volkswagen však tieto obvinenia popiera a tvrdí že, softvér síce v aute je, no nie je aktívny a nedokáže rozoznať, či je auto v bežnej prevádzke alebo či sa testuje (na rozdiel od Renaultu Espace, motorov 2,0 TDI od VW a modelu Opel Zafira, ktorý taktiež testoval nemecký DUH – Zafire stačilo umelo roztočiť zadné kolesá a automobil predpokladal, že je v bežnej premávke, preto produkoval vyššie emisie).
Problémový softvér vo vznetových motoroch s objemom 3,0 litra chce Audi upgradovať. Náklady sa odhadujú na desiatky miliónov. Zastavenie predaja modelov s dieselovým motorom V6 TDI v USA bolo predĺžené až do ďalšieho oznámenia. V piatok EPA vyhlásila, že aféra by mohla ovplyvniť ďalších 75.000 vozidiel. To by zahŕňalo všetky trojlitrové vznetové V6 motory vyrobené v rokoch 2009 až 2016. Volkswagen ohrozujú svetové sankcie až do výšky 18 miliárd dolárov. Podľa najnovších poznatkov by sa mohlo k sankciám pridať 3,2 miliardy dolárov.