Washington 9. októbra 2015 AKTUALIZOVANÉ (TASR)
Michael Horn priznal, že bude trvať roky, kým sa podarí 430.000 dieselových vozidiel, ktorých sa to v USA škandál týka, uviesť do súladu s emisnými normami
Šéf americkej divízie Volkswagenu Michael Horn vyhlásil, že emisný podvod zrealizovalo niekoľko inžinierov v Nemecku bez formálneho rozhodnutia koncernu. Priznal tiež, že bude trvať roky, kým sa podarí 430.000 dieselových vozidiel, ktorých sa to v USA škandál týka, uviesť do súladu s emisnými normami. Informovala o tom agentúra Bloomberg.
Horn včera vo Washingtone vypovedal pred výborom amerického Kongresu. Ospravedlnil sa za škandál koncernu a prisľúbil jeho plné prešetrenie. “To nebolo firemné rozhodnutie,” uviedol Horn. Dodal, že podvod zrealizovalo niekoľko softvérových inžinierov v Nemecku. “Súhlasím, že sa tomu dá ťažko uveriť,” povedal potom, čo na neho republikán Joe Barton naliehal, či o tom vedel vyšší manažment.
Horn priznal tiež, že dotknuté autá budú na to, aby plnili americké emisné normy, potrebovať viac než len aktualizáciu softvéru. Volkswagen uvažuje o dodaní nových zariadení, ktoré by znížili emisie, ako je zlepšený katalyzátor alebo nádržku s močovinou. Inžinieri podľa neho stále pracujú na možnostiach riešenia a prediskutujú ich s regulačnými úradmi, keď budú pripravení. Volkswagen podľa Horna dá spotrebiteľom kompenzácie. Dodal, že oprava zachová úspornosť vozidiel.
Straty koncernu v súvislosti so škandálom budú podľa Horna závisieť od výšky pokút a nákladov, ktoré budú vyžadovať opravy a kompenzácie pre spotrebiteľov.
AKTUALIZOVANÉ
Vzhľadom na to, že nemecká vláda vlastní 20 percent automobilky VW, bude sa musieť podieľať na nákladoch opatrení v nadväznosti na emisný škandál. Odhaduje sa záťaž pre daňových poplatníkov vo výške 20 miliónov eur.
Niektoré očakávané multimiliardové náklady vzniknuté v súvislosti s emisným škandálom Volkswagenu budú podľa slov prezidenta inštitútu DIW Marcela Fratzschera na pleciach nemeckých daňovníkov. “Nemecká vláda, a teda daňovníci, utrpeli finančné straty a budú musieť prispieť na náklady,” povedal prezident Nemeckého inštitútu pre ekonomický výskum (DIW) v piatok agentúre Reuters. “Nemecká vláda vlastní 20 percent koncernu Volkswagen. To znamená, že štát je povinný poskytnúť finančné prostriedky.”
“Škody spôsobené škandálom Volkswagenu budú mať makroekonomický dopad na Nemecko,” povedal Fratzscher. “Celkové náklady Volkswagenu by mohli dosiahnuť až 100 miliárd eur – ide o viac ako tri percentá ekonomickej výkonnosti Nemecka,” povedal berlínsky ekonóm.