Bratislava/Praha 5. januára 2016 (HSP/Foto:dialnica.info)
Po Maďarsku a Slovensku začína na elektronickú diaľničnú známku pomýšľať aj Česká republika. Výhodou je efektívnosť a nepoužívanie nálepky
Od 1. januára začína platiť na slovenských diaľniciach nová elektronická diaľničná známka. Vodičom stačí nahlásiť EČV, čím sa vozidlo dostane do centrálnej evidencie. Prostredníctvom internetu či mobilnej aplikácie alebo aj klasicky na predajnom mieste zaplatí príslušný poplatok a pri vstupe na diaľnicu ho na mýtnych bránach zaznamenajú kamery.
V ponuke sú 10-dňové elektronické diaľničné známky za 10 eur, 30-dňové za 14 eur a ročné za 50 eur, ktoré však platia až do 31. januára nasledujúceho roka. NDS na svojej stránke vysvetľuje, že pri kúpe cez internet alebo mobilnú aplikáciu dostane motorista doklad o kúpe elektronickou formou, pri kúpe na obchodnom mieste obdrží papierový doklad. Potvrdenie o úhrade nemusí motorista počas jazdy po spoplatnených diaľniciach a rýchlostných cestách nosiť so sebou.
“Systém výberu a evidencie úhrady diaľničných známok elektronickou formou prinesie ročne viac ako 50 % úspory nákladov,” konštatuje hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková. Momentálne pár dní fungujúci systém sa zatiaľ ešte nedá v praxi výraznejšie hodnotiť, treba si ešte chvíľu počkať.
Český webový denník lidovky.cz vyzdvihuje efektívnosť elektronickej platby za diaľnice, no pripomína tiež, že “v čase, keď české ministerstvo dopravy už niekoľko rokov nedokáže vypísať súťaž na existujúci mýtny systém pre nákladné autá, zdá sa byť zavedenie elektronickej diaľničnej známky v Českej republike takmer nereálne”. Minister dopravy Dan Ťok však vraví: “Elektronické diaľničné známky sú dobrý koncept, prípravu sme začali už vlani. Očakávam, že tento rok zámer predstavíme a ak všetko pôjde dobre, zahájili by sme aj súťaž na dodávateľa. Termín zavedenia v roku 2019 je teda reálny.”
Kým česká vláda stanovuje termín prijatia elektronickej platby o tri roky, českí dopravní experti sú v odhadovaní zatiaľ opatrní a výnimočne sa neusilujú o zavedenie rovnakého či podobného modelu.
Petr Moos a František Lehovec z ČVUT pred šiestimi rokmi navrhovali namiesto diaľničných známok systém elektronických vinet, čiže akýchsi elektronických škatuliek, ktoré by slúžili ako nosič diaľničného poplatku pre osobné autá. Najmä kvôli vysokým vstupným nákladom sa od toho upustilo.
Súčasná elektronická diaľničná známka nálepky nepotrebuje. “Riešenie pre zjednodušenie kontroly je samo o sebe pozitívne. Sledovanie našich policajtov s pomocou ďalekohľadov je strašne komplikovaná záležitosť a do tohto desaťročia nepatrí. Novú cestu teda budeme určite sledovať,” podotýka František Lehovec.
Ako dôkaz efektívneho fungovania je Maďarsko. “Funguje krásne. Známky je možné zakúpiť cez internet, telefón alebo na pumpe. Úspora je veľká. (…) Špeciálne kupóny máme pre župy, čo znamená, že ak by napríklad niekto v Česku jazdil len po určitom úseku diaľnice D1, stačilo by mu kúpiť si známku len pre danú oblasť,” vraví István Kolozsvári, prvý tajomník z obchodného úseku maďarského veľvyslanectva v Prahe.
Všetky tieto technologické vymoženosti a úspory však idú na vrub zužovania priestoru osobnej slobody. Odvrátenou stranou elektronizácie je totálny dohľad. Väčšina občanov v tom nevidí problém, tvrdia, že nemajú čo skrývať. Neuvedomujú si, že tento systém začne byť nebezpečný práve v kritických momentoch zavedenia akejkoľvek formy diktatúry alebo tyranie. Že jeho sila sa ukáže práve vtedy, keď bude chcieť moc mať totálny dohľad nad svojimi občanmi.