Elektromobilita? Neskočte na lep. Chcú vás dotlačiť predať auto a jazdiť autobusom. O to tu ide, upozorňuje Pecina

Elektromobilita? Neskočte na lep. Chcú vás dotlačiť predať auto a jazdiť autobusom. O to tu ide, upozorňuje Pecina

Praha 16. augusta 2021 (HSP/Sputnik/Foto:Sputnik-Zetta)

 

Green Deal – spása? Projekt tzv. “ekofašistov”, ktorí nevedia nič o fyzike? Bude dosť elektriny na elektromobily do roku 2035? Zachránia nás grafénové batérie? Čo vyplýva z toho, že Francúzi a USA sú v sklze s dostavbou jadrových elektrární? Viac v rozhovore Vladimíra Frantu s Martinom Pecinom, bývalým podpredsedom českej vlády a námestníkom ministra priemyslu

elektromobil Zetta
Na snímke ruský elektromobil Zetta

Pán Pecina, zdá sa, ako by politiku vo vzťahu k dôležitým veciam určovali takmer nejakí amatéri. Je to tak, alebo tak to má vyzerať? Vôbec nechápem ten hlavný dôvod… Predsa nie je možné, aby tendre na uplatnenie špeciálnych technológií vyhrávali tí, ktorí nemajú výsledky? Keď som si zašiel za Kladno a uvidel “veterníky”, krajina mi subjektívne prišla škaredá. Ale hlavne, hrozí nám koniec životnosti Dukovan? Čo bude potom? Blackout?

Reklama

Martin Pecina: Predovšetkým čo sa má dostavať v Dukovanoch? Ide o blok, ktorý by mal nahradiť dva dnešné bloky VVER440 – čiže blok s výkonom zhruba – 1 200 MWe. Ľudia nevedia, koľko sa má reálne dostavať. A koľko vlastne potrebujeme. Takže pre predstavu – v Česku sa vyrobí niečo cez 80 TWh elektrickej energie. To je zhruba 300 PJ, ak to vyjadrím v základnej energetickej jednotke. K tomu, prosím, uvažujte, že doprava dnes spotrebuje približne rovnaké množstvo energie – to číslo sa blíži tiež k 300 PJ. Prevažná väčšina energie tu pochádza z ropných produktov.

Prosím – neberte ma za slovo, čo sa týka presných čísel. Ide o to, aby sme pochopili tú celkovú bilanciu. Inými slovami – ak prevedieme všetku dopravu z benzínu a nafty na elektromobilitu, potom budeme potrebovať zdvojnásobiť našu výrobu elektriny. To sú prosté čísla, ktoré nemožno nijako spochybniť.

Reklama

Dnes je inštalovaný výkon zdrojov elektrickej energie na našom území okolo 18 GW. Ak budeme chcieť zdvihnúť výrobu na dvojnásobok, budeme potrebovať inštalovaný výkon minimálne okolo 28 GW. Takže sa nebavíme len o dostavbe Dukovan, ale bavíme sa o tom, že okrem dostavby Dukovan budeme potrebovať ďalších 8 blokov, čiže štyri nové jadrové elektrárne veľkosti Temelína.

Obávam sa, že to čo hovorím už bude pre normálneho občana príliš zložité. Tak snáď stačí povedať toto: ak prevedieme v roku 2035 všetky autá z fosílnych palív na elektrický pohon, nebude na to dosť elektriny. To je fyzikálna istota, nie politické rozprávky. Preto si myslím, že pravým účelom plánovaného zákazu výroby benzínových a dieselových áut nie je prechod na elektromobilitu. Myslím si, že skutočným cieľom je znemožniť ľuďom jazdiť autami.

Zase začneme jazdiť hromadnou dopravou, ľudia si odvyknú mať vlastné auto. Na dovolenku sa bude jazdiť vlakom, na hory a k moru sa bude jazdiť raz za život. Tak ako tomu bolo v časoch mojej babičky.

Dnešné autá nebudú k dispozícii, elektromobil bude aj naďalej luxusným tovarom. Ceny elektriny už dnes rastú do nebývalých výšok. Prevažná väčšina ľudí bude jednoducho uzemnená a bude jazdiť autobusom do práce a na miestne kúpalisko. Tak ako v čase, keď som chodil na základnú školu ja. Auto bude jednoducho luxus.

 

Reklama

Všimol som si, že v Číne vyvinuli elektromobil s veľmi kapacitným akumulátorom. Pokiaľ toto bude trend, možno že zvládneme kŕmiť elekroautá elektrinou, alebo nie?

Ak Číňania vyrobili široko využiteľnú grafénovú batériu, potom to môže byť ten vynález, na ktorý dlho čakáme. Ide o iný fyzikálny princíp ako ten, na ktorom pracujú chemické batérie, vrátane tých lítiových. Ide vlastne o kondenzátor, čo je elektronická súčiastka známa od čias Edisona. Ide o malinkú batériu, kde sa využíva schopnosť vodiča zostať nabitý elektrinou v prípade, že medzi elektródami je izolačná hmota. Doteraz nemohol byť tento princíp využitý pre väčšie batérie, pretože kondenzátor s veľkou kapacitou by bol obrovský. Riešením bola práve vodivá grafénová fólia, ktorá je extrémne tenká, a preto možno na malom priestore uchovať veľké množstvo energie. Ak sa Číňanom podarilo vyrobiť grafénovú batériu s dostatočnou kapacitou a prijateľnou cenou, môže to spôsobiť ten dlho očakávaný zlom v technike.

Schopnosť rýchleho nabitia a veľmi vysoká životnosť by mohla viesť k prudkému rozvoju elektromobility. Ale aj tu zase narazíme na to, čo som už hovoril. Máme tu zdroje elektrickej energie, ktoré nebudú stačiť. Ak sa začnú vyrábať grafénové batérie, my aj potom budeme potrebovať minimálne dvadsať rokov na to, aby sme dostavali našu energetickú sústavu. Skôr to s dnešnými schopnosťami a najmä s dnešnou legislatívou nebude.

Elektromobilita iste môže byť budúcnosťou dopravy. A raz asi aj bude. Ale nie do roku 2035…

 

Reklama

Pokiaľ dnes niekto sníva o elektrických autách v horizonte roku 2035?

Považujem to za nonsens. V roku 2035 totiž žiadne také zdroje nebudú. Maximálne postavíme tak jednu tepelnú elektráreň, pravdepodobne plynovú. Pri dnešnom povoľovacom procese určite neskompletizujeme novú atómovú elektráreň. Prijali sme totiž zákon, že jadrové elektrárne u nás nesmú stavať tí, čo to vedia. Irónia, že?

Možnosť výstavby takej elektrárne u nás sme takpovediac odpískali. Vyradili sme firmy, ktoré uvádzajú do prevádzky niekoľko reaktorov ročne. Favorizujeme Westinghouse a Arevu. Westinghouse má skvelý projekt, ktorý podľa mojich vedomostí ešte nikde nepostavil. Francúzi pracujú na troch projektoch, jeden sa oneskoril k dnešnému dňu o 9 rokov, ďalšie o tri, štyri roky. Všetko je v nedohľadne. Pritom sa každý rok uvádza celosvetovo cca päť jadrových blokov do prevádzky.

Podľa mňa by sa politika do našej bezpečnosti miešať nemala. Mať obavu z toho, že budeme závislí na Rusku je jednoducho smiešne. Na Rusku sme závislí už 40 rokov. Palivo do Dukovan aj Temelína dovážame z Ruska. A čo potom plyn a ropa. Teraz zrazu máme strach? Obávam sa, že ide zase len o peniaze…

 

Trebárs sú riešením grafénové akumulátory?

To už som všetko hovoril. Ak sa grafénová batéria stane cenovo dostupnou, rozhodne to bude prielom. Zásadný problém ale tkvie v tom, že elektriny nebude aj tak dosť na to, aby sme úplne nahradili ropu. Na to potrebujeme 4 Temelíny. A to sa nebavím o plánovanej odstávke uhoľných elektrární. To budeme potrebovať ďalšie 4 Temelíny. Nerealizovateľná myšlienka….

 

A čo Green Deal a upútanie ľudí ku konkrétnemu miestu, resp. zabráneniu pohybu? Ako je niečo také v 21. storočí podľa vás vôbec možné? Aká je za tým filozofia? Politika? Jedným slovom – prečo?

Asi som starý a prestávam tomu rozumieť. Keby ste mi pred dvadsiatimi rokmi povedali, že budeme mať niečo okolo 70 pohlaví, poradil by som vám, aby ste si vzal tabletku… A to nie je jediná podivnosť dnešných dní…

Reklama

Robili sme energetické koncepcie, vtedy ešte dávali zmysel. Jednoducho sme počítali bilancie. Už vtedy chodili hlupáci z nejakého hnutia Dúha… Nemyslím ich šéfov; tí dobre vedia, o čo ide, len v niečom škodia žoldu. Myslím mladých aktivistov, vtedy si hovorili zelení. Dnes možno ide o Pirátov… Vtedy chodili oni aktivisti a vnucovali nám takzvané priehľadné scenáre vývoja energetiky. Že vraj nebudeme elektriku skoro ani potrebovať. Neviem vám, či sú dotyční ľudia až tak hlúpi. Neviem, či to vôbec myslia dobre, pretože my sa tu týmto vlastne vzpierame fyzikálnym zákonom a hlavné médiá to nechcú počuť. Už som o tom raz v Prahe prednášal.

Ide o jasné čísla a fakty – koľko energie využívame z ropy, koľko vyrobíme elektriny atď. Ak chceme jazdiť tak, ako jazdíme (ako to bolo doteraz), bude nám prúd chýbať a ťažko všetko nahradíme nejakým veterníkom. Základné čísla hovoria jasne. Nie je ťažké to pochopiť.

Pýtať sa po motívoch tých, čo to vidia inak? Nemyslím si, že sú všetci hlúpi. Na druhej strane, keď vidím pani Ursulu von der Leyen – tak u tej uznávam, že zrejme nevie, o čo ide. U tej verím, že je presvedčená, že nie je dôvod stavať jadrové elektrárne, keď je prúdu dosť v zásuvke… V politike je skutočne príliš prostých ľudí, ktorí sa nezamýšľajú nad fyzikálnymi zákonmi, ktorí nemajú prehľady základných bilancií. Podliehajú názorom nadšencov, ktorí by radi stavali slnečné elektrárne a veterníky na poliach… Nedávno bol v Ostrave pán Timmermans, podpredseda Európskej komisie. Rozprával nám tu niečo o výrobe zelenej ocele. Bolo mi až úzko. O budúcnosti Európy dnes rozhodujú ľudia, ktorí nemajú elementárne technické a fyzikálne znalosti. Situácia je veľmi zlá…

A to sa hovorilo, Kladno, “čierne” Kladno… (Tu sa naráža na výrobu, nie na etnickú príslušnosť, radšej dodáme…).

Namiesto aby sme robili vlastnú oceľ, dovážame ju za dvojnásobok z Číny. Vyjadrovať by sa mali odborníci, nie “radcovia”, čo škodia za cudzie peniaze. Snáď by mohli nájsť v sebe kúsok svedomia… Najstrašnejšia je debata s amatérmi. Je to priamo hrôzostrašná vec. Od problémov s elektrickou energiou nás delia tri, štyri roky. Potom začne byť zle. Ja dnes veľa jazdím pracovne do Afriky. V Afrike sa bežne vypína elektrina na niekoľko hodín denne aj v mnohých veľkých mestách. Každý veľký hotel má svoj agregát. A obyčajní ľudia majú smolu. U nás by sa to asi nikomu nepáčilo.

Reklama

Premýšľajme preto, či chceme šliapať po schodoch v panelákoch bez funkčného výťahu. Zelený Deal je model katastrofickej budúcnosti Európy. Zníženie produkcie CO2 môže fungovať len pri prudkom rozvoji jadrovej energetiky. A to sa tu nebavíme o tom, prečo vlastne chceme emisie CO2 znižovať a ako to robíme. Nové a úplne nezmyselné náboženstvo…

Podľa mňa ešte nie je neskoro, ale blížime sa k bodu zlomu. Zelená energetika ani elektromobilita nie sú nemožné koncepty. Ak budeme mať k dispozícii grafénové batérie a ak bude naša energetika postavená na masívnych jadrových zdrojoch, potom môžeme zachovať život v našej krajine na dnešnej úrovni. Len sa obávam, že to dnes takmer nikto z tých, čo reálne rozhodujú, nechce.

Ďakujeme pekne za rozhovor.

 

Reklama
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

10:37

Daňové licencie, ktoré od budúceho roka prinesú minimálne zdanenie firiem bez ohľadu na ich hospodársky výsledok, ovplyvnia viac než 43 % slovenských spoločností. Komplikácie vzniknú predovšetkým malým a neaktívnym firmám. Ich majitelia by si preto mali zvážiť, ako ďalej postupovať, upozornil zakladateľ účtovno-poradenskej spoločnosti Bonitax Patrik Kasáš.

Daňové licencie majú byť podľa odborníka pákou na právnické osoby, ktoré sa daňovej povinnosti doteraz vyhýbali. Zasiahnu však aj podnikateľov, ktorí majú neaktívne spoločnosti.

09:48

Čím vyšší príjem a úroveň vzdelania, tým ochotnejší sú ľudia presťahovať sa za prácou do zahraničia. Urobilo by tak 22 % ľudí, pričom 69 % takúto možnosť odmieta. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Alma Career, ktorý sa uskutočnil na viac ako 76.000 respondentoch z 13 krajín.

V strednej Európe, na Balkáne a v regiónoch Pobaltia a Fínska je vyhliadka na lepší plat najpresvedčivejším dôvodom na zváženie zamestnania v zahraničí. Ako kľúčový motivačný faktor ju uviedlo približne 60 percent respondentov.

09:05

Srbský tenista Novak Djokovič stále nevie, kto bude jeho nový tréner. Prvý muž svetového rebríčka ukončil v stredu spoluprácu s Goranom Ivaniševičom, ktorý nahradil na prelome rokov 2021 a 2022 Slováka Mariána Vajdu.

Djokovič ukončil spoluprácu s Ivaniševičom
Na snímke z januára 2023 srbský tenista Novak Djokovič (vľavo) a jeho vtedajší tréner Goran Ivaniševič počas tréningu pred grandslamovým turnajom Australian Open v Melbourne
08:51

Nasadením pozemných jednotiek členského štátu NATO na Ukrajine by sa automaticky nestali všetky ostatné krajiny Aliancie účastníkmi konfliktu s Ruskom. Vyplýva to zo zatiaľ nepublikovanej správy odborného panelu nemeckého parlamentu, na ktorú sa odvoláva agentúra DPA.

Francúzsky prezident Emmanuel Macron koncom februára odmietol vylúčiť vyslanie západných vojsk na Ukrajinu v budúcnosti.

08:30

Barack Obama, Bill Clinton a niekoľko veľkých mien zo sveta americkej zábavy sa vo štvrtok večer zišli v New Yorku, aby pomohli na akcii prezidentovi Joeovi Bidenovi získať rekordnú sumu 25 miliónov dolárov na kampaň za jeho znovuzvolenie. Informovala agentúra AP.

Nálada vo vypredanej koncertnej sále Radio City Music Hall v New Yorku bola elektrizujúca. Obama ocenil Bidenovu ochotu hľadať spoločnú pôdu a povedal: “Toto je ten typ prezidenta, akého chcem.”

Joe Biden Barack Obama Bill Clinton Stephen Colbert
Stephen Colbert spoločne s Bidenom, Obamom a Clintonom v New Yorku
08:03

Teroristické hnutie Islamský štát (IS) vo štvrtok vyhlásilo, že bude podnikať ďalšie útoky proti “židom a kresťanom” po celom svete. Informuje agentúra DPA.

Hovorca IS Abú Huzajfa al-Ansárí v 40-minútovej novej zvukovej nahrávke, zverejnenej médiom hnutia al-Furkán, vyzval “osamelých vlkov na útoky proti križiakom (kresťanom) a židom všade vo svete, predovšetkým v Európe, Spojených štátoch a v srdci židovského štátu, meste al-Kuds, a v Palestíne počas ramadánu”.

07:52

Súd v ruskej exkláve Kaliningrad vo štvrtok odsúdil novinára Michaila Feldmana na dva roky odňatia slobody za kritiku ruskej vojenskej ofenzívy na Ukrajine. Polícia v Moskve počas 24 hodín zadržala ďalších piatich reportérov, informuje agentúra AFP.

07:30

Autobus s približne 60 cestujúcimi havaroval vo štvrtok večer na diaľnici v západnom Nemecku, zranenia utrpelo vyše 20 ľudí. 

Podľa policajného hovorcu autobus prevážal študentov strednej odbornej školy vo Warburgu. Vracali sa z výletu v Anglicku.

07:20

V pražskej Fakultnej nemocnici na Bulovke sa stal v pondelok 25. marca fatálny incident. Personál vykonal potrat zdravej žene v štvrtom mesiaci tehotenstva, pretože si splietol pacientky. Vo štvrtok to potvrdila tlačová hovorkyňa nemocnice Eva Stolejda Libigerová. Prípadom sa zaoberá polícia, informoval portál iDNES.cz.

Tehotná žena išla na bežnú kontrolu, kým druhej žene mali lekári urobiť zákrok, ktorý sa vykonáva napríklad pri liečbe chorej maternice, ale je možné ním tiež ukončiť tehotenstvo.

07:00

Francúzsky prezident Emmanuel Macron vo štvrtok vyhlásil, že členovia skupiny G20 sa budú musieť zhodnúť, či pozvú ruského lídra Vladimira Putina na novembrový summit v Brazílii. Informovala agentúra AFP.

Brazília sa postavila proti snahe izolovať a potrestať Rusko za jeho inváziu na Ukrajinu a tvrdí, že ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a západné krajiny nesú časť viny za vojnu.

06:40

Francúzske úrady počas uplynulých dní v rámci rozsiahlych policajných razií vo viacerých mestách zadržali 1357 osôb podozrivých z drogovej trestnej činnosti. Vo štvrtok to v meste Dijon vyhlásil francúzsky minister vnútra Gérald Darmanin. Informovala agentúra DPA.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Gaucho alebo juhoamerický kovboj kúpe koňa počas festivalu ródea Criolla Week v Montevideu v Uruguaji

Autor: AP/Matilde Campodonico

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Marek Brna

Viktor Pondělík

Miro Majerník

Pavel Jacz

Vanda Rybanská

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali