Praha 16. augusta 2021 (HSP/Sputnik/Foto:Sputnik-Zetta)
Green Deal – spása? Projekt tzv. “ekofašistov”, ktorí nevedia nič o fyzike? Bude dosť elektriny na elektromobily do roku 2035? Zachránia nás grafénové batérie? Čo vyplýva z toho, že Francúzi a USA sú v sklze s dostavbou jadrových elektrární? Viac v rozhovore Vladimíra Frantu s Martinom Pecinom, bývalým podpredsedom českej vlády a námestníkom ministra priemyslu
Pán Pecina, zdá sa, ako by politiku vo vzťahu k dôležitým veciam určovali takmer nejakí amatéri. Je to tak, alebo tak to má vyzerať? Vôbec nechápem ten hlavný dôvod… Predsa nie je možné, aby tendre na uplatnenie špeciálnych technológií vyhrávali tí, ktorí nemajú výsledky? Keď som si zašiel za Kladno a uvidel “veterníky”, krajina mi subjektívne prišla škaredá. Ale hlavne, hrozí nám koniec životnosti Dukovan? Čo bude potom? Blackout?
Martin Pecina: Predovšetkým čo sa má dostavať v Dukovanoch? Ide o blok, ktorý by mal nahradiť dva dnešné bloky VVER440 – čiže blok s výkonom zhruba – 1 200 MWe. Ľudia nevedia, koľko sa má reálne dostavať. A koľko vlastne potrebujeme. Takže pre predstavu – v Česku sa vyrobí niečo cez 80 TWh elektrickej energie. To je zhruba 300 PJ, ak to vyjadrím v základnej energetickej jednotke. K tomu, prosím, uvažujte, že doprava dnes spotrebuje približne rovnaké množstvo energie – to číslo sa blíži tiež k 300 PJ. Prevažná väčšina energie tu pochádza z ropných produktov.
Prosím – neberte ma za slovo, čo sa týka presných čísel. Ide o to, aby sme pochopili tú celkovú bilanciu. Inými slovami – ak prevedieme všetku dopravu z benzínu a nafty na elektromobilitu, potom budeme potrebovať zdvojnásobiť našu výrobu elektriny. To sú prosté čísla, ktoré nemožno nijako spochybniť.
Dnes je inštalovaný výkon zdrojov elektrickej energie na našom území okolo 18 GW. Ak budeme chcieť zdvihnúť výrobu na dvojnásobok, budeme potrebovať inštalovaný výkon minimálne okolo 28 GW. Takže sa nebavíme len o dostavbe Dukovan, ale bavíme sa o tom, že okrem dostavby Dukovan budeme potrebovať ďalších 8 blokov, čiže štyri nové jadrové elektrárne veľkosti Temelína.
Obávam sa, že to čo hovorím už bude pre normálneho občana príliš zložité. Tak snáď stačí povedať toto: ak prevedieme v roku 2035 všetky autá z fosílnych palív na elektrický pohon, nebude na to dosť elektriny. To je fyzikálna istota, nie politické rozprávky. Preto si myslím, že pravým účelom plánovaného zákazu výroby benzínových a dieselových áut nie je prechod na elektromobilitu. Myslím si, že skutočným cieľom je znemožniť ľuďom jazdiť autami.
Zase začneme jazdiť hromadnou dopravou, ľudia si odvyknú mať vlastné auto. Na dovolenku sa bude jazdiť vlakom, na hory a k moru sa bude jazdiť raz za život. Tak ako tomu bolo v časoch mojej babičky.
Dnešné autá nebudú k dispozícii, elektromobil bude aj naďalej luxusným tovarom. Ceny elektriny už dnes rastú do nebývalých výšok. Prevažná väčšina ľudí bude jednoducho uzemnená a bude jazdiť autobusom do práce a na miestne kúpalisko. Tak ako v čase, keď som chodil na základnú školu ja. Auto bude jednoducho luxus.
Všimol som si, že v Číne vyvinuli elektromobil s veľmi kapacitným akumulátorom. Pokiaľ toto bude trend, možno že zvládneme kŕmiť elekroautá elektrinou, alebo nie?
Ak Číňania vyrobili široko využiteľnú grafénovú batériu, potom to môže byť ten vynález, na ktorý dlho čakáme. Ide o iný fyzikálny princíp ako ten, na ktorom pracujú chemické batérie, vrátane tých lítiových. Ide vlastne o kondenzátor, čo je elektronická súčiastka známa od čias Edisona. Ide o malinkú batériu, kde sa využíva schopnosť vodiča zostať nabitý elektrinou v prípade, že medzi elektródami je izolačná hmota. Doteraz nemohol byť tento princíp využitý pre väčšie batérie, pretože kondenzátor s veľkou kapacitou by bol obrovský. Riešením bola práve vodivá grafénová fólia, ktorá je extrémne tenká, a preto možno na malom priestore uchovať veľké množstvo energie. Ak sa Číňanom podarilo vyrobiť grafénovú batériu s dostatočnou kapacitou a prijateľnou cenou, môže to spôsobiť ten dlho očakávaný zlom v technike.
Schopnosť rýchleho nabitia a veľmi vysoká životnosť by mohla viesť k prudkému rozvoju elektromobility. Ale aj tu zase narazíme na to, čo som už hovoril. Máme tu zdroje elektrickej energie, ktoré nebudú stačiť. Ak sa začnú vyrábať grafénové batérie, my aj potom budeme potrebovať minimálne dvadsať rokov na to, aby sme dostavali našu energetickú sústavu. Skôr to s dnešnými schopnosťami a najmä s dnešnou legislatívou nebude.
Elektromobilita iste môže byť budúcnosťou dopravy. A raz asi aj bude. Ale nie do roku 2035…
Pokiaľ dnes niekto sníva o elektrických autách v horizonte roku 2035?
Považujem to za nonsens. V roku 2035 totiž žiadne také zdroje nebudú. Maximálne postavíme tak jednu tepelnú elektráreň, pravdepodobne plynovú. Pri dnešnom povoľovacom procese určite neskompletizujeme novú atómovú elektráreň. Prijali sme totiž zákon, že jadrové elektrárne u nás nesmú stavať tí, čo to vedia. Irónia, že?
Možnosť výstavby takej elektrárne u nás sme takpovediac odpískali. Vyradili sme firmy, ktoré uvádzajú do prevádzky niekoľko reaktorov ročne. Favorizujeme Westinghouse a Arevu. Westinghouse má skvelý projekt, ktorý podľa mojich vedomostí ešte nikde nepostavil. Francúzi pracujú na troch projektoch, jeden sa oneskoril k dnešnému dňu o 9 rokov, ďalšie o tri, štyri roky. Všetko je v nedohľadne. Pritom sa každý rok uvádza celosvetovo cca päť jadrových blokov do prevádzky.
Podľa mňa by sa politika do našej bezpečnosti miešať nemala. Mať obavu z toho, že budeme závislí na Rusku je jednoducho smiešne. Na Rusku sme závislí už 40 rokov. Palivo do Dukovan aj Temelína dovážame z Ruska. A čo potom plyn a ropa. Teraz zrazu máme strach? Obávam sa, že ide zase len o peniaze…
Trebárs sú riešením grafénové akumulátory?
To už som všetko hovoril. Ak sa grafénová batéria stane cenovo dostupnou, rozhodne to bude prielom. Zásadný problém ale tkvie v tom, že elektriny nebude aj tak dosť na to, aby sme úplne nahradili ropu. Na to potrebujeme 4 Temelíny. A to sa nebavím o plánovanej odstávke uhoľných elektrární. To budeme potrebovať ďalšie 4 Temelíny. Nerealizovateľná myšlienka….
A čo Green Deal a upútanie ľudí ku konkrétnemu miestu, resp. zabráneniu pohybu? Ako je niečo také v 21. storočí podľa vás vôbec možné? Aká je za tým filozofia? Politika? Jedným slovom – prečo?
Asi som starý a prestávam tomu rozumieť. Keby ste mi pred dvadsiatimi rokmi povedali, že budeme mať niečo okolo 70 pohlaví, poradil by som vám, aby ste si vzal tabletku… A to nie je jediná podivnosť dnešných dní…
Robili sme energetické koncepcie, vtedy ešte dávali zmysel. Jednoducho sme počítali bilancie. Už vtedy chodili hlupáci z nejakého hnutia Dúha… Nemyslím ich šéfov; tí dobre vedia, o čo ide, len v niečom škodia žoldu. Myslím mladých aktivistov, vtedy si hovorili zelení. Dnes možno ide o Pirátov… Vtedy chodili oni aktivisti a vnucovali nám takzvané priehľadné scenáre vývoja energetiky. Že vraj nebudeme elektriku skoro ani potrebovať. Neviem vám, či sú dotyční ľudia až tak hlúpi. Neviem, či to vôbec myslia dobre, pretože my sa tu týmto vlastne vzpierame fyzikálnym zákonom a hlavné médiá to nechcú počuť. Už som o tom raz v Prahe prednášal.
Ide o jasné čísla a fakty – koľko energie využívame z ropy, koľko vyrobíme elektriny atď. Ak chceme jazdiť tak, ako jazdíme (ako to bolo doteraz), bude nám prúd chýbať a ťažko všetko nahradíme nejakým veterníkom. Základné čísla hovoria jasne. Nie je ťažké to pochopiť.
Pýtať sa po motívoch tých, čo to vidia inak? Nemyslím si, že sú všetci hlúpi. Na druhej strane, keď vidím pani Ursulu von der Leyen – tak u tej uznávam, že zrejme nevie, o čo ide. U tej verím, že je presvedčená, že nie je dôvod stavať jadrové elektrárne, keď je prúdu dosť v zásuvke… V politike je skutočne príliš prostých ľudí, ktorí sa nezamýšľajú nad fyzikálnymi zákonmi, ktorí nemajú prehľady základných bilancií. Podliehajú názorom nadšencov, ktorí by radi stavali slnečné elektrárne a veterníky na poliach… Nedávno bol v Ostrave pán Timmermans, podpredseda Európskej komisie. Rozprával nám tu niečo o výrobe zelenej ocele. Bolo mi až úzko. O budúcnosti Európy dnes rozhodujú ľudia, ktorí nemajú elementárne technické a fyzikálne znalosti. Situácia je veľmi zlá…
A to sa hovorilo, Kladno, “čierne” Kladno… (Tu sa naráža na výrobu, nie na etnickú príslušnosť, radšej dodáme…).
Namiesto aby sme robili vlastnú oceľ, dovážame ju za dvojnásobok z Číny. Vyjadrovať by sa mali odborníci, nie “radcovia”, čo škodia za cudzie peniaze. Snáď by mohli nájsť v sebe kúsok svedomia… Najstrašnejšia je debata s amatérmi. Je to priamo hrôzostrašná vec. Od problémov s elektrickou energiou nás delia tri, štyri roky. Potom začne byť zle. Ja dnes veľa jazdím pracovne do Afriky. V Afrike sa bežne vypína elektrina na niekoľko hodín denne aj v mnohých veľkých mestách. Každý veľký hotel má svoj agregát. A obyčajní ľudia majú smolu. U nás by sa to asi nikomu nepáčilo.
Premýšľajme preto, či chceme šliapať po schodoch v panelákoch bez funkčného výťahu. Zelený Deal je model katastrofickej budúcnosti Európy. Zníženie produkcie CO2 môže fungovať len pri prudkom rozvoji jadrovej energetiky. A to sa tu nebavíme o tom, prečo vlastne chceme emisie CO2 znižovať a ako to robíme. Nové a úplne nezmyselné náboženstvo…
Podľa mňa ešte nie je neskoro, ale blížime sa k bodu zlomu. Zelená energetika ani elektromobilita nie sú nemožné koncepty. Ak budeme mať k dispozícii grafénové batérie a ak bude naša energetika postavená na masívnych jadrových zdrojoch, potom môžeme zachovať život v našej krajine na dnešnej úrovni. Len sa obávam, že to dnes takmer nikto z tých, čo reálne rozhodujú, nechce.
Ďakujeme pekne za rozhovor.