Wolfsburg 13. októbra 2015 (HSP/Foto:TASR/AP-Markus Schreiber)
Európska investičná banka skúma obnovu úveru, ktorú poskytla koncernu VW pre rozvoj „čistých“ motorov. Riziko straty Volkswagenu činí 1,8 miliardy eur
Všetko okolo nemeckého Volkswagenu sa rúca ako domček z karát. Európska investičná banka (EIB) skúma kvôli emisnému škandálu Volkswagenu miliardové úvery. Šéf EIB Werner Hoyer povedal pre nemecký denník Süddeutsche Zeitung, že EIB poskytla Volkswagenu od roku 1990 úvery s nízkym úrokom v objeme zhruba 4,6 miliardy eur okrem iného na podporu rozvoja „čistých“ motorov. Z toho nebolo splatených ešte 1,8 miliardy eur. To teraz bude EIB veľmi detailne vyšetrovať. Bez ohľadu na výsledok “sa budeme musieť spýtať sami seba, či potrebujeme obnoviť pôžičky, aby boli znovu zneužité.” Hoyer povedal, že je extrémne sklamaný konaním Volkswagenu. Vzťah s kľúčovým partnerom je veľmi silne naklonený.
Škandál s príznačným názvom „Dieselgate“ zasiahol aj českú automobilku Škoda. Nový šéf koncernu vyhlásil najväčšiu zvolávaciu akciu v histórii – údajne majú byť do servisu zvolané všetky automobily koncernu vybavené motormi s kódovým označením EA 189 – ide o naftové motory 1,2 TDI, 1,6 TDI a 2,0 TDI spĺňajúce emisnú normu Euro 5. Dotýka sa to ako Volkswagenu a Škody, tak aj Audi a Seatu. Hoci nie je známy presný počet, hovorí sa až o 11 miliónoch automobilov.
V prípade najrozšírenejších naftových dvojlitrov pôjde pravdepodobne len o nahratie nového softvéru. Situácia je však iná pri 1,6 TDI – odborníci tvrdia, že bude potrebná minimálne výmena vstrekovačov. Za veľkou mlákou sa však hovorí o výmene celých automobilov. Je jasné, že takého riešenia sa v Európe nedočkáme.