Takéto štyri rozhodnutia o výške zmluvných pokút stavebný dozor doručil združeniu Salini Impregilo – Dúha okamžite, jeden deň po razii Národnej kriminálnej agentúry (NAKA) vlani v decembri.
“Jediným možným dôvodom na uplatnenie zmluvnej pokuty zo strany NDS je omeškanie so splnením míľnika zo zmluvy o dielo. S jeho splnením sa meškalo menej ako deväť mesiacov. Zároveň združenie už v roku 2019 riadne zdôvodnilo a uplatnilo si svoje nároky na posun míľnikov z dôvodov zhoršenej geológie v tuneli,” informovala v stanovisku Dúha. O tom, že zhoršená geológia v tuneli bola a existoval objektívny dôvod na omeškanie podľa spoločnosti už medzinárodná komisia pre riešenie sporov rozhodla v prospech zhotoviteľa, a to napriek tomu, že stavebný dozor zhoršenie geológie v tuneli neuznal.
Komisia bude teraz podľa Dúhy rozhodovať o tom, aké dlhé omeškanie zhotoviteľa s prerazením tunela bolo oprávnené alebo či existuje právo NDS na zmluvnú pokutu, resp. jej časť. Bude sa teda zaoberať tým, či stavebný dozor rozhodol správne. Komisia v tomto kole popri žiadosti NDS bude tiež rozhodovať o oprávnení združenia na predĺženie celkovej lehoty výstavby, na posun míľnikov a s tým súvisiacimi dodatočnými platbami výrazne prevyšujúcimi sumu možných zmluvných pokút. “Suma 14,75 mil. eur, ktorú si NDS u zhotoviteľa pred medzinárodnou komisiou pre riešenie sporov uplatnila, je len ďalším dôkazom neustále a cielene vytváranej hmly a účelového čítania zmluvy o dielo v čase zo strany NDS a jej stavebného dozora. Rovnako je ďalším dôkazom toho, že zásadným problémom stavby bol rôzny výklad zmluvy o dielo, ktorú v tendri navrhla sama NDS,” podotkla Dúha. Rozhodnutie dozoru doručené združeniu deň po razii NAKA podľa spoločnosti znela na sumu 12,294 mil. eur a nie na 14,75 mil. eur. Dúha je presvedčená, že neexistujú dôvody na uplatnenie zmluvných pokút za podmienok pri razení tunela.
Dúha je prekvapená, že NDS verejne prezentuje informácie o svojich podaniach na sporovú komisiu, pričom sama nerešpektuje ani jej prvé nezávislé rozhodnutie. Komisia v ňom podľa spoločnosti rozhodla v prospech zhotoviteľa a zaviazala NDS k úhrade predbežnej sumy zhotoviteľovi. “S jej úhradou je NDS v omeškaní a dáva tak zbytočné dôvody na vznik ďalších sporov,” uviedla Dúha. Zároveň vyslovila presvedčenie, že konečný účet za Višňové po všetkých rozhodnutiach komisie pre riešenie sporov bude vysoko v prospech zhotoviteľa.
NDS informovala 4. marca, že žiada od bývalého zhotoviteľa s tunelom Višňové (taliansko-slovenské združenie Salini Impregilo – Dúha) 14,75 mil. eur. Ide o nárok na platbu, ktorý si uplatnila u komisie pre riešenie sporov za nesplnenie míľnikov na prerazenie tunela a dokončenie betónovej vozovky v tuneli. “NDS si nároky za nedodržané míľniky uplatnila v minulosti okamžite po ich nesplnení, zhotoviteľ ich uznať odmietal a preto o nich rozhodne komisia pre riešenie sporov,” uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Diaľničiari priebežne pripravujú aj ďalšie nároky v súvislosti s touto stavbou. “Nároky NDS sú kryté bankovou zárukou a budú uplatňované postupne tak, aby nedošlo k ich premlčaniu,” priblížila Michalová.
Ďalšou aktuálnou problematikou, ktorú NDS rieši, sú nároky voči zhotoviteľovi vyplývajúce z chýb diela a projektovej dokumentácie. “O nároku na zmluvné pokuty bude komisia rozhodovať na základe procedurálneho kalendára vydaného komisiou, spolu s nárokom zhotoviteľa na predĺženie lehoty výstavby,” poznamenala Michalová. Rozhodnutie v tomto konkrétnom spore sa podľa uvedeného kalendára očakáva v januári 2021. Komisia pre riešenie sporov medzi NDS a zhotoviteľom úseku D1 s tunelom Višňové vznikla v januári 2019. Komisiu tvoria uznávaní profesionáli z Nemecka, USA a Veľkej Británie. Jedného člena komisie navrhla NDS, jedného zhotoviteľ a na jednom sa zhodli obe strany.