Za rok funkčnosti cesty R1-PRIBINA ňou prešlo vyše 7 miliónov vozidiel

Za rok funkčnosti cesty R1-PRIBINA ňou prešlo vyše 7 miliónov vozidiel
V piatok 27. júla 2012 slávnostne otvorili severný obchvat Banskej Bystrice, poslednú časť projektu rýchlostnej cesty R1-PR1BINA

Bratislava 17. januára (TASR/HSP/Foto:TASR)

 

7 miliónov vozidiel a nízka nehodovosť

Motoristická verejnosť už vyše roka môže využívať rýchlostnú komunikáciu R1-PRIBINA na trase od Nitry po Tekovské Nemce a od júla 2012 aj obchvat Banskej Bystrice. Rok prevádzky je vhodná príležitosť na zhodnotenie významu tejto cestnej komunikácie z pohľadu koncesionára prvého PPP projektu spoločnosti GRANVIA, ktorá cestu prevádzkuje a zodpovedala aj za jej výstavbu. TASR požiadala o rozhovor toho najpovolanejšieho, generálneho riaditeľa spoločnosti GRANVIA, a. s., Erica Genętra.

Reklama

-Máte za sebou prvý rok plnej prevádzky troch úsekov R1-PRIBINA. Aké sú skúsenosti a poznatky za toto obdobie?-

Bilancia prvého roka prevádzky je pre nás veľmi pozitívna. Ukončili sme stavebné práce v požadovanej kvalite a v čase na štvrtom úseku v Banskej Bystrici, ktorý sme uviedli do prevádzky 27. júla 2012. Výsledky prevádzky prvých troch úsekov nám dovoľujú vyjadriť spokojnosť tak s počtom automobilov, ktoré využili túto cestu, ako aj s prevádzkou. Ku koncu roka 2012 sme evidovali viac ako 7 miliónov vozidiel. Čo hodnotíme veľmi pozitívne, je skutočnosť, že v minulom roku sme zaznamenali nízku nehodovosť. Za toto obdobie došlo k 51 dopravným nehodám, pričom ľahké zranenie utrpelo 21 osôb. K úmrtiu alebo k ťažkému zraneniu nedošlo.

Reklama

-Znamená to, že ste spokojní z bezpečnostnými parametrami rýchlostnej cesty?-

Bezpečnostné hľadisko bolo vyhodnotené ako veľmi dobré. To však neznamená, že sme spokojní. Spokojní by sme boli, keby nedošlo k žiadnej nehode. Na strane druhej, keď si porovnáme dopravnú nehodovosť pred spustením R1-PRIBINA s úsekom na ceste Nitra – Banská Bystrica, ktorý získal pre vysokú nehodovosť prezývku „cesta smrti“, tak je to neporovnateľné. Neporovnateľne vyššia bezpečnosť vyplýva z infraštruktúry novej rýchlostnej cesty, kvality odvedených prác a pod. Dobré výsledky súvisia aj s kvalitou služieb, ktoré zabezpečuje náš prevádzkovateľ. V koncesnej zmluve sme viazaní dodržiavať určité parametre, ktoré sú prísne a týkajú sa najmä odstraňovania nepojazdných vozidiel na ceste. Zaviedli sme určité postupy a tieto slúžia na to, aby sme dosahovali ešte lepšie podmienky ako tie, ktoré máme zmluvne predpísané.

-Mohli by ste bližšie rozviesť niektoré bezpečnostné parametre?-

Štatisticky výsledok výkonnosti je priemerný čas, za ktorý prevádzkovateľ odstráni nepojazdné vozidlo a je to menej ako 30 minút. V zmluve je stanovený čas do 1,5 hodiny. Ak by sme to nedodržali, sme pokutovaní. Priemerná doba, za ktorú sa musia operatéri dostať k prekážke a v rámci tohto času aj vytvoriť bezpečnostnú zónu okolo vozidla, je desať minút. Štatistiky boli vyhodnotené z približne 2000 udalostí. Takýto počet vozidiel malo za rok poruchu a bolo nepojazdných. Vysvetlenie tohto dobrého reakčného času je v tom, že situáciu na rýchlostnej ceste monitorujeme kamerovým systémom a cestnými hliadkami. Popri ceste sú umiestnené informačné tabule s číslom na bezplatnú telefónnu linku, na ktorú môžu motoristi zavolať v prípade potreby. V momente, keď operátori zistia, že na ceste stojí vozidlo, okamžite sa tam posiela hliadka. V rámci podnikovej stratégie sme sa rozhodli organizovať Dni bezpečnosti. Ide o podujatia, v rámci ktorých informujeme verejnosť o rôznych aspektoch rizík pri cestnej premávke a ako sa im vyhnúť. Myslím si, že aj napriek všetkým opatreniam je stále najdôležitejší ľudský faktor, teda samotný vodič.

-Ako hodnotíte samotnú výstavbu?-

Reklama

Výstavba prvých troch úsekov, ktoré merajú 46 km, trvala 25 mesiacov. Posledný banskobystrický úsek trval vzhľadom na zložitejšie geografické a meteorologické podmienky 36 mesiacov. Aj skupina VINCI, ako medzinárodný koncern s medzinárodnými skúsenosťami to považuje za veľmi dobrý čas výstavby. Cesta spočíva na mnohých stavebných objektoch a síce 78 mostoch, ktoré majú spolu 7 kilometrov. Samotné protihlukové steny merajú vyše 32 kilometrov. A čo treba najviac vyzdvihnúť? Jednoznačne výkon slovenských stavbárov. V špičkových obdobiach ich pracovalo na stavbe približne 2700 a ich výkon musím nazvať hrdinským.

-Slovensko v prípade R1 uprednostnilo tzv. PPP partnerstvo, ktoré niektorí uprednostňujú, iní ho kritizujú pre vysokú nákladovosť. Aký je váš názor?-

Celkové stavebné náklady boli 880 miliónov eur investičné náklady 1,2 miliardy eur. V PPP partnerstve súkromní investori naprojektujú, financujú, postavia a prevádzkujú danú infraštruktúru, a to 30 rokov. Po ukončení tohto obdobia štát dostane túto cestu v takom stave ako stanovuje zmluva, čiže v takom, aby sa mohla využívať ďalšie dlhé roky. Táto skutočnosť je zohľadnená v cene výstavby. My sme sa v zmluve zaviazali postaviť takú cestu, ktorá vydrží dlhé roky. A projekt R1-PRIBINA bol tak zrealizovaný, že zodpovedá najvyšším medzinárodným parametrom. Po dobu prevádzkovania, teda počas 30 rokov, ďalej investujeme do údržby cesty.

-Koľko platí štát ročne koncesionárovi?-

Po ukončení výstavby a uvedení do prevádzky SR začala vyplácať ročný poplatok, ktorý je vyčíslený na ročnú prevádzku v prípade, že sú spojazdnené všetky štyri úseky. Základný ročný poplatok je 125,3 milióna eur, ale koncesionár tieto prostriedky nikdy v plnej výške nedostane, pretože ich výška závisí od plnenia kritérií. Preto každý mesiac si my odpočítavame z tejto výšky čiastku, ktorá zodpovedá počtu hodín, počas ktorých časť cesty nebola dostupná kvôli bežnej údržbe či opravám po dopravných nehodách, a pod. Ďalej odpočítame penále, keď sme nesplnili niektoré parametre. V prvej fáze my a potom faktúru, ktorú predložíme, obstarávateľ. My si evidujeme všetky prekážky na ceste a verejný obstarávateľ má možnosť nás vyzvať, aby sme faktúru prípadne upravili. To znamená, že naša spoločnosť ako koncesionár vynakladá maximálnu snahu, aby obmedzenia premávky na rýchlostnej ceste R1-PRIBINA boli minimálne.

Reklama

-Spoločnosť v zmysle zmluvy bude na Slovensku 30 rokov. Vyvíjate aj nejaké iné aktivity?-

Sme si vedomí aj našej spoločenskej zodpovednosti a chceme prispieť aj v tejto oblasti. Založili sme Nadáciu GRANVIA, ktorá sa sústreďuje na podporu projektov zameraných na sociálnu inklúziu. Preto chceme ročne podporiť 5 projektov realizovaných rôznymi neziskovými organizáciami a chránenými dielňami, ktoré vyvíjajú aktivity napríklad v oblasti zaraďovania sociálne znevýhodnených do spoločnosti, na trh práce, ľudí s mentálnym alebo telesným postihnutím a pod.

Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

09:05

Srbský tenista Novak Djokovič stále nevie, kto bude jeho nový tréner. Prvý muž svetového rebríčka ukončil v stredu spoluprácu s Goranom Ivaniševičom, ktorý nahradil na prelome rokov 2021 a 2022 Slováka Mariána Vajdu.

Djokovič ukončil spoluprácu s Ivaniševičom
Na snímke z januára 2023 srbský tenista Novak Djokovič (vľavo) a jeho vtedajší tréner Goran Ivaniševič počas tréningu pred grandslamovým turnajom Australian Open v Melbourne
08:51

Nasadením pozemných jednotiek členského štátu NATO na Ukrajine by sa automaticky nestali všetky ostatné krajiny Aliancie účastníkmi konfliktu s Ruskom. Vyplýva to zo zatiaľ nepublikovanej správy odborného panelu nemeckého parlamentu, na ktorú sa odvoláva agentúra DPA.

Francúzsky prezident Emmanuel Macron koncom februára odmietol vylúčiť vyslanie západných vojsk na Ukrajinu v budúcnosti.

08:30

Barack Obama, Bill Clinton a niekoľko veľkých mien zo sveta americkej zábavy sa vo štvrtok večer zišli v New Yorku, aby pomohli na akcii prezidentovi Joeovi Bidenovi získať rekordnú sumu 25 miliónov dolárov na kampaň za jeho znovuzvolenie. Informovala agentúra AP.

Nálada vo vypredanej koncertnej sále Radio City Music Hall v New Yorku bola elektrizujúca. Obama ocenil Bidenovu ochotu hľadať spoločnú pôdu a povedal: “Toto je ten typ prezidenta, akého chcem.”

Joe Biden Barack Obama Bill Clinton Stephen Colbert
Stephen Colbert spoločne s Bidenom, Obamom a Clintonom v New Yorku
08:03

Teroristické hnutie Islamský štát (IS) vo štvrtok vyhlásilo, že bude podnikať ďalšie útoky proti “židom a kresťanom” po celom svete. Informuje agentúra DPA.

Hovorca IS Abú Huzajfa al-Ansárí v 40-minútovej novej zvukovej nahrávke, zverejnenej médiom hnutia al-Furkán, vyzval “osamelých vlkov na útoky proti križiakom (kresťanom) a židom všade vo svete, predovšetkým v Európe, Spojených štátoch a v srdci židovského štátu, meste al-Kuds, a v Palestíne počas ramadánu”.

07:52

Súd v ruskej exkláve Kaliningrad vo štvrtok odsúdil novinára Michaila Feldmana na dva roky odňatia slobody za kritiku ruskej vojenskej ofenzívy na Ukrajine. Polícia v Moskve počas 24 hodín zadržala ďalších piatich reportérov, informuje agentúra AFP.

07:30

Autobus s približne 60 cestujúcimi havaroval vo štvrtok večer na diaľnici v západnom Nemecku, zranenia utrpelo vyše 20 ľudí. 

Podľa policajného hovorcu autobus prevážal študentov strednej odbornej školy vo Warburgu. Vracali sa z výletu v Anglicku.

07:20

V pražskej Fakultnej nemocnici na Bulovke sa stal v pondelok 25. marca fatálny incident. Personál vykonal potrat zdravej žene v štvrtom mesiaci tehotenstva, pretože si splietol pacientky. Vo štvrtok to potvrdila tlačová hovorkyňa nemocnice Eva Stolejda Libigerová. Prípadom sa zaoberá polícia, informoval portál iDNES.cz.

Tehotná žena išla na bežnú kontrolu, kým druhej žene mali lekári urobiť zákrok, ktorý sa vykonáva napríklad pri liečbe chorej maternice, ale je možné ním tiež ukončiť tehotenstvo.

07:00

Francúzsky prezident Emmanuel Macron vo štvrtok vyhlásil, že členovia skupiny G20 sa budú musieť zhodnúť, či pozvú ruského lídra Vladimira Putina na novembrový summit v Brazílii. Informovala agentúra AFP.

Brazília sa postavila proti snahe izolovať a potrestať Rusko za jeho inváziu na Ukrajinu a tvrdí, že ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a západné krajiny nesú časť viny za vojnu.

06:40

Francúzske úrady počas uplynulých dní v rámci rozsiahlych policajných razií vo viacerých mestách zadržali 1357 osôb podozrivých z drogovej trestnej činnosti. Vo štvrtok to v meste Dijon vyhlásil francúzsky minister vnútra Gérald Darmanin. Informovala agentúra DPA.

06:30

V Juhoafrickej republike (JAR) sa vo štvrtok zrútil z mosta do rokliny autobus a následne začal horieť. Pri nehode zahynulo 45 ľudí, informovala agentúra AFP.

Nehodu na juhu Afriky prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

Včera 20:26

Spojené štáty vo štvrtok odsúdili ruské veto, ktorým Moskva na pôde Bezpečnostnej rady OSN zablokovala predĺženie dohľadu expertov OSN nad dodržiavaním sankcií zavedených voči Severnej Kórei.

Včera 20:20

Nemecký tenista Alexander Zverev postúpil do semifinále dvojhry na turnaji ATP 1000 v Miami. Vo štvrťfinále zdolal v pozícii nasadenej štvorky Maďara Fábiána Maroszána 6:3, 7:5.

Včera 20:07

Jozef Bíreš končí na pozícii ústredného riaditeľa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy (ŠVPS) SR. Jeho presný dátum odchodu má byť dohodnutý dodatočne.

Včera 20:04

Medzinárodný súdny dvor (MSD) vo štvrtok nariadil Izraelu prijatie viacerých opatrení v súvislosti so zlou situáciou v Pásme Gazy. Prikázal otvoriť ďalšie pozemné hraničné priechody s cieľom umožniť prísun potravín, vody, pohonných hmôt a ďalších zásob do tejto vojnou zničenej palestínskej enklávy.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Gaucho alebo juhoamerický kovboj kúpe koňa počas festivalu ródea Criolla Week v Montevideu v Uruguaji

Autor: AP/Matilde Campodonico

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Marek Brna

Viktor Pondělík

Miro Majerník

Pavel Jacz

Vanda Rybanská

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali