Bratislava 15. februára (TASR) – Niektoré historické pomenovania vlakov ako napríklad Tatran, Kriváň či Spišan sa meniť nebudú. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ich nebude môcť nahradiť komerčnými názvami podľa firiem a ich výrobkov. Železničiari definitívne ukončili rokovania s ministerstvom dopravy a úmysel šéfa rezortu Jána Počiatka (Smer-SD) ponechať niektoré historické názvy je realitou.
"V intenciách tohto rozhodnutia teraz otvoríme priestor pre ekonomické využitie názvov vlakov," uviedol pre TASR riaditeľ úseku obchodu ZSSK Jozef Schmidt. Prvé komerčné názvy by sa tak mohli podľa jeho slov objaviť buď po úprave cestovného poriadku, ktorá je naplánovaná na jún tohto roka, alebo od zmien grafikonu, ktoré nastanú v decembri.
Definitívne si však svoje názvy ponechajú InterCity (IC) vlaky Kriváň a Tatran, ktoré jazdia z Bratislavy do Košíc. Na tejto istej trati ostanú aj názvy vlakov Čingov, Dargov, Spišan a Považan. Na trase z Bratislavy do Zvolena a Banskej Bystrice to budú vlaky Sitno, Tekov a Hron. Ostatným vlakom sa môžu názvy zmeniť na komerčné pomenovania.
S myšlienkou predaja názvov vlakov ako istej formy reklamy prišiel dopravca začiatkom decembra minulého roka. Minister Počiatek však na konci roka 2012 pre TASR povedal, že sa o tom bude ešte diskutovať. "V prípade, že to nemá priniesť signifikantnú sumu, tak je zbytočné miasť ľudí novými názvami," konštatoval vtedy šéf rezortu dopravy.
Nakoniec prišlo ministerstvo dopravy s návrhom niektoré názvy vlakov ponechať a iným umožniť komerčné využitie na reklamu. "Podľa názoru Jána Počiatka si niektoré rýchliky svoje tradičné meno zaslúžia," interpretoval ministrove dôvody na takýto postup jeho hovorca Martin Kóňa.
Pomenovania vlakov, ktoré slúžia ako reklama pre firmy či ich produkty, fungovali na Slovensku už aj v minulosti. Ľudia cestovali napríklad vlakmi s názvami Aspirín či Obchodné centrum Mirage. V roku 2011 ich však vtedajšie vedenie ZSSK zrušilo a vrátilo sa k pôvodným slovenským pomenovaniam vlakov ako napríklad Rysy či Dargov. Dôvodom bolo najmä to, že názvy mali zlý dopad na orientáciu cestujúcich. "Jedným smerom sa ten istý rýchlik volal inak ako opačným, názvy sa miešali a zamieňali. Nehovoriac často o trápnosti hlásení jednotlivých názvov," argumentoval vtedy dopravca ZSSK. A nenaplnili sa ani finančné predstavy, ktoré mala takáto reklama spoločnosti priniesť.