Bratislava 7. februára (TASR) – Na Slovensku nefunguje a ani nemôže fungovať žiadny integrovaný dopravný systém. Tvrdí to Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) na základe faktu, že neexistuje zákon o verejnej doprave, ktorý by stanovil pravidlá pre verejnú dopravu a obslužnosť územia. V súčasnosti sa totiž z verejných zdrojov financuje doprava na mnohých úsekoch duplicitne.
"Harmonizácia sa doteraz nepodarila uskutočniť ani na jednom uzle," povedal na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave riaditeľ inštitútu Ondrej Matej. Ako príklad uviedol niekoľko tratí, ktoré fungujú neefektívne, pretože štát dotuje súčasne nevyťažené vlakové aj autobusové spoje. Na trati medzi Bratislavou a Malackami chodí súbežne každý deň 83 autobusov a 32 vlakov, medzi Bratislavou a Pezinkom 240 autobusov a 49 vlakov a medzi Bratislavou a Sencom 153 autobusov a 30 vlakov.
"Keď sme si povedali, že zminimalizujeme počet súbehov, tak nám vyšlo, že by sme dokázali harmonizáciou dopravy ušetriť približne 30 % všetkých výkonov dopravy, čo je suma približne 94,1 milióna eur," informoval Matej. Z celkovej štátnej dotácie na verejnú dopravu, ktorá v roku 2011 predstavovala 313,8 miliónov eur, by sa tak zo štátneho rozpočtu ušetrila takmer tretina výdavkov na dopravu. Tieto peniaze by podľa Mateja mohli ísť napríklad na modernizáciu tratí, ciest, či vlakov a autobusov. Úspora by sa prípadne mohla použiť na ďalšie dotácie verejnej dopravy, nakoľko na Slovensku sú stále obce, kam nepremáva žiadny autobus ani vlak.
Zmena k efektívnejšej doprave však bude podľa inštitútu možná len vtedy, ak sa v tejto oblasti prijme jednotná legislatíva, ktorou by bol zákon o verejnej doprave. Ten by mal jednoznačne stanoviť parametre súbehov tratí, pričom nosným systémom by bola koľajová doprava. Autobusová doprava by zabezpečovala predovšetkým presun cestujúcich zo železničných zastávok do koncových staníc a naopak. Takýto systém je podľa Mateja podmienkou, aby mohli vzniknúť skutočné integrované dopravné systémy.
Zákon by mal však zároveň stanoviť ďalšie kľúčové pravidlo, že objednávateľom verejnej dopravy na Slovensku by bol len jeden subjekt. V súčasnosti si totiž dopravu objednáva štátna správa, samosprávne kraje aj mestá a obce. Otázkou podľa Mateja ostáva či by bol jeden objednávateľ pre celé Slovensko, alebo by si každý z ôsmych územných celkov objednával dopravu pre svoje územie samostatne. "Osobne si myslím, že by objednávateľ mal byť jeden pre celé Slovensko," dodal.
UPOZORNENIE:
TASR ponúka k správe zvukový záznam.
TASR sa pokúsi získať reakciu ministerstva dopravy.