To je morálna a etická dilema, o ktorej diskutoval tím výskumníkov v článku publikovanom v časopise Arxiv. Výskumníci berú na vedomie, že táto otázka je nevyhnutná s nárastom autonómnych vozidiel – práve to, ako budú tieto vozidlá naprogramované na podobné situácie, by mohlo hrať veľkú úlohu v prijatí technológie verejnosťou.
“Je to impozantná výzva definovať algoritmy, ktoré budú viesť autonómne vozidlá pri konfrontovaní s takými morálnymi dilemami,” napísali vedci. “Na dosiahnutie týchto algoritmov budú výrobcovia a regulačné orgány musieť aplikovať metódy experimentálnej etiky.”
Vo svojom príspevku výskumníci skúmali niekoľko stoviek ľudí na Amazon Mechanical Turk, čo je on-line nástroj na zbieranie dát a analýzu názorov ľudí. Výskumníci prezentovali účastníkom rad scenárov, vrátane vyššie spomenutého a tiež s rôznym počtom ľudí v aute, počtom ľudí v skupine, vekom ľudí v aute (aby zahŕňal deti) a tak ďalej.
Výsledky sú možno príliš prekvapivé; v podstate boli ľudia ochotní obetovať vodičov, aby zachránili ostatných, ale väčšina z nich to bola ochotná urobiť len vtedy, ak neboli tými vodičmi oni. Zatiaľ čo 75% respondentov sa domnievalo, že by bolo morálne, aby bola obetovaná posádka, len 65% si myslí, že autá by v skutočnosti mali byť takto naprogramované.
“Na stupnici od -50 (ochrana vodiča za každú cenu) až +50 (maximalizovať počet zachránených životov) bola priemerná odozva 24,” napísali vedci. “Výsledky naznačujú, že účastníci boli všeobecne spokojní s programovaním autonómnych vozidiel tak, aby sa minimalizovali straty na životoch.”
Právne otázky týkajúce sa tohto prípadu ostávajú tak trochu v šedej zóne. Budú nové zákony uvádzať, že autonómne vozidlá sú povinné vyhnúť sa zrážke s chodcami pre “vyššie dobro”? Alebo automobily budú mať možnosť mať rôzne úrovne morálky? “Ak výrobca ponúka rôzne verzie svojho morálneho algoritmu a kupujúci si vedome vyberie jedného z nich, je na vine kupujúci za škodlivé dôsledky rozhodnutia algoritmu?” pýtajú sa vedci.
Ako však MIT Technology Review konštatuje, autonómne vozidlá sú stále bezpečnejšie ako ľudskí vodiči – a možno to samo o sebe vytvára novú dilemu. “Ak budú ľudia kupovať menej autonómnych vozidiel, pretože sú naprogramované tak, aby obetovali svojich majiteľov, potom je pravdepodobné že zomrie viac ľudí, pretože bežné vozidlá sú zapojené v omnoho viac nehodách,” hovorí článok MIT.
Existuje len málo pochýb o tom, že autonómne automobily sú logickou budúcnosťou pre verejnú dopravu. Sľubujú revolúciu cestovania po celom svete. Ale ako táto štúdia zdôrazňuje, stále existujú značné problémy, ktoré treba riešiť.
“Zistiť, ako vybudovať etiku autonómnych strojov, je jeden z najzložitejších problémov umelej inteligencie v súčasnosti,” povedali výskumníci. “Ako sa skutočne chystáme obdarovať milióny vozidiel umelou inteligenciou, problém tejto algoritmickej morálky nebol nikdy naliehavejší.”