Bratislava 28. júna 2019 (HSP/Foto:Screenshot-Nike)
Čínski obchodníci sťahujú z predaja limitovanú edíciu topánok Nike navrhnutú japonským dizajnérskym štúdiom Undercover. Štúdio totiž na svojom Instagrame podporilo honkongských demonštrantov, ktorí protestovali proti prijatiu zákona o vydávaní osôb do Číny. Informácie priniesol Financial Times
Čínski maloobchodníci zastavili predaj tenisiek Nike navrhnutých štúdiom japonského dizajnéra Jun Takahashiho Undercovera, po tom, ako tento mesiac na Instagrame uverejnil fotografiu demonštrantov s heslom „žiadne vydanie do Číny“. Fotografiu zverejnil v súvislosti s honkongským vládnym návrhom zákona, ktorý mal umožniť vydávanie osôb podozrivých zo spáchania trestných činov do Číny.
Instagram je súčasťou série internetových platforiem, ktoré čínska vláda blokuje. No príspevok aj napriek tomu vyvolal odpor u čínskych užívateľov, ktorí cenzúru obchádzajú napríklad pomocou VPN. Undercover neskôr príspevok vymazal a vyhlásili, že išlo o„individuálny názor“ uverejnený omylom.
YYSports, čínska maloobchodná spoločnosť vo vlastníctve spoločnosti Pou Sheng International so sídlom v Hongkongu, ktorá je strategickým partnerom spoločnosti Nike v Číne, uviedla, že od spoločnosti Nike dostala “naliehavú výzvu”, čo viedlo k zrušeniu plánovaného uvedenia topánok Undercover na trh.
Ďalší čínski predajcovia topánky z predaja stiahli bez vysvetlenia.
Hovorca spoločnosti Nike uviedol: „Na základe spätnej väzby od čínskych spotrebiteľov sme z Číny stiahli malý počet produktov, ktoré boli navrhnuté v rámci spolupráce.“
Je tiež nepravdepodobné, že by tento krok výrazne ovplyvnil príjmy spoločnosti Nike v Číne, pretože sa jednalo o obuv, ktorá bola navrhnutá ako zberateľská a nie ako masový trhový produkt.
Celá situácia poukazuje na snahy nadnárodných firiem prispôsobiť sa čínskemu trhu tak, aby to spotrebitelia v liberálnejších krajinách nevnímali ako ústupok režimu.
Minulý rok sa napríklad nemecká automobilka Mercedes-Benz dvakrát ospravedlnila čínskym spotrebiteľom za to, že použila citát dalajlámu v príspevku na svojom Instagramovom účte.
Problémy mala aj americká spoločnosť GAP, ktorá na tamojšej sociálnej sieti Weibo ponúkala tričká s mapou Číny, ktorá však neobsahovala územia Taiwanu a južného Tibetu.