Štuttgart 20. októbra 2015 (HSP/AE/Foto:TASR/AP-Matthias Schrader)
Pre pár dňami sme vám priniesli článok, o troch najväčších technológiách, ktoré nenávratne zmenia pohľad na šoférovanie. Dnes sa na to pozrieme z pohľadu Mercedesu
Ak systémy ako ABS a ESP urobili prvý veľký krok smerom k vytvoreniu účinných bezpečnostných technológií, tretie tisícročie sa chystá úplne zmeniť vnímanie ich pomoci. Exponenciálny rast pokroku si vyberá svoju daň v oblasti výdavkov na výskum a vývoj, to je dôvod, prečo sú na dobrej ceste k inováciám len najbohatší výrobcovia automobilov.
Našťastie, koncern Daimler nemá problém s peniazmi a niektoré z najvýznamnejších inovácií, pokiaľ ide o aktívnu bezpečnosť, môžu pochádzať práve zo Stuttgart. V skutočnosti, Mercedes-Benz už testuje niekoľko predvýrobných technológií, ktoré zmenia auto z luxusného dopravného prostriedku na osobného sluhu a telesnú stráž na kolesách.
Jazda vo veľkých mestských oblastiach sa v posledných rokoch stala ťažšou, pretože musíte dávať pozor na chodcov kontrolujúcich si svoje smartfóny, cyklistov idúcich si vlastnou cestou, či deti bez dozoru.
Iste, niektoré moderné vozidlá už majú systémy automatického brzdenia, niektoré drahšie dokonca vedia rozlíšiť osoby od zvierat. Mercedes-Benz však chce tieto systémy vylepšiť: v poslednej dobe dosiahol fantastický prielom v súvislosti s výskumnou iniciatívou UR:BAN, ktorá je podporovaná nemeckým konzorciom automobiliek, vysokými školami a podnikmi.
Rozoznanie prostredia
Pomocou kamery založenej na systéme, ktorý prakticky “vidí” v 3D a ktorý dokáže nasimulovať ľudské binokulárne videnie dokáže technológia vyvinutá nemeckými inžiniermi automaticky detekovať všetky typy objektov a dokonca klasifikovať úplne neznáme situácie. Výskumníci z oddelenia “Environment Sensing ” do systému nahrali desiatky tisíc snímok z rôznych nemeckých miest. Na fotografiách sa nachádzali najbežnejšie mestské jazdné situácie, zatiaľ čo vedci ručne označili 25 rôznych tried objektov vrátane vozidiel, cyklistov, chodcov, stavieb, stĺpov verejného osvetlenia, či stromov.
Systém sa potom automaticky naučil rozpoznať akýkoľvek objekt, ktorý môže brániť v jazde, aj keď je čiastočne skrytý, zatiaľ čo prispôsobí riadenie systému autonómneho brzdenia v závislosti na situácii. To všetko je možné vďaka množstvu počítačov, ktoré sú k dispozícii. V podstate ide o súbor počítačov schopných učiť sa a prispôsobovať sa podobným spôsobom ako ľudský mozog: počítač sa dokonca dokáže poučiť z minulých chýb a pôsobí ako nerozvinutá umelá inteligencia.
Testovanie
Výskumníci Daimler doteraz postavili päť rôznych skúšobných vozidiel, každé z nich predstavuje rôzne časti predvýrobnej technológie. Prvé auto demonštrovalo vyššie uvedené rozpoznanie prostredia, schopnosť rozlišovať všetky druhy objektov v mestskom prostredí a schopnosť prispôsobiť situácii ostatné systémy vozidla. Inými slovami, je to autonómna jazda na vyššej úrovni.
Druhý test prototypu ukázal, ako môže radar a kamera spolupracovať na vizualizácii a rozpoznať tak dynamické a statické objekty: v podstate je schopný kontinuálne budovať 3D mapy okolia v blízkosti auta, zatiaľ čo sa pohybuje v neznámej oblasti. Do mapy zakomponuje ako aspekt veľkosti, tak aj rýchlosť pohybu každého objektu, čo je veľkým pomocníkom najmä v zlom počasí, či v hmle.
Tretie vozidlo bolo vybavené systémom, ktorý dokáže detekovať, klasifikovať a identifikovať nielen chodcov a cyklistov, ale pokúsi sa odhadnúť ich ďalší krok. Rovnako ako (dobrý) vodič, aj systém zohľadňuje polohu tela, držanie hlavy a postavenie na ceste alebo chodníku a potom dokáže predpovedať, či „pešiak“ prejde cez cestu pred vozidlom, alebo ostane stáť na chodníku. Podľa výskumníkov Daimleru dokáže tento systém spustiť autonómne brzdenie až o jednu sekundu skôr. Niekedy delí život od smrti alebo minimálne nepríjemných zranení práve jedna sekunda.
Štvrté testovacie auto ukázalo, ako môžu stereoskopické kamery a radarový systém spolupracovať na autonómnej jazde po viacprúdovej vozovke v hustej mestskej prevádzke. Systém pomáha vodičovi v rozsahu rýchlostí medzi 30 km/h a 60 km/h. Pomocou situačnej analýzy dokáže systém predvídať, ako sa môže vyvíjať scenár riadenia a vďaka tomu môže vodičovi dovoliť alebo zamietnuť zmenu jazdného pruhu. Je potrebné poznamenať, že vodič môže do jazdy akokoľvek zasahovať prostredníctvom volantu a pedálov.
Piate skúšobné vozidlo ukázalo, ako môžu systémy vnímať a predvídať správanie vodičov pred plánovanou zmenou jazdného pruhu alebo zmenou smeru. Väčšina z nás sa najprv pozrie do spätných zrkadiel a zvyčajne spomalí pred samotnou akciou. Systém berie všetky tieto údaje do úvahy a spojí ich s údajmi z predchádzajúcich systémov. Ak zistí, že sa chystáte vykonať nejakú akciu, môže automaticky aktivovať správny signál, aby čo najskôr informoval ostatných vodičov a účastníkov cestnej premávky o vašom zámere.
Záver
Časy sa skutočne menia a práce na výrobných verziách vyššie uvedených systémov sú takmer hotové. Vzhľadom na to, že sú vo veľkej miere založené na senzoroch a radaroch, ktoré existujú v mnohých súčasných modeloch Mercedes-Benz, by sme nemali byť príliš prekvapení, ak by niečo podobné debutovalo už v budúcom roku počas predstavenia triedy E s generačným označením W213. Ak sa mýlime, štuttgartská automobilka prisľúbila, že plne autonómne modely prinesie na cesty do roku 2020 a tie budú určite používať väčšinu systémov, ktoré sme opísali v tomto článku. Všetci by sme sa mali pripraviť na budúcnosť, pretože je hneď za rohom.
Video: