Budúcnosti dominuje autonómna jazda. Mercedes chce, aby jeho autá videli ako ľudia

Budúcnosti dominuje autonómna jazda. Mercedes chce, aby jeho autá videli ako ľudia

Štuttgart 20. októbra 2015 (HSP/AE/Foto:TASR/AP-Matthias Schrader)

 

Pre pár dňami sme vám priniesli článok, o troch najväčších technológiách, ktoré nenávratne zmenia pohľad na šoférovanie. Dnes sa na to pozrieme z pohľadu Mercedesu

automobil model S-Class znak

Reklama

Ak systémy ako ABS a ESP urobili prvý veľký krok smerom k vytvoreniu účinných bezpečnostných technológií, tretie tisícročie sa chystá úplne zmeniť vnímanie ich pomoci. Exponenciálny rast pokroku si vyberá svoju daň v oblasti výdavkov na výskum a vývoj, to je dôvod, prečo sú na dobrej ceste k inováciám len najbohatší výrobcovia automobilov.

Našťastie, koncern Daimler nemá problém s peniazmi a niektoré z najvýznamnejších inovácií, pokiaľ ide o aktívnu bezpečnosť, môžu pochádzať práve zo Stuttgart. V skutočnosti, Mercedes-Benz už testuje niekoľko predvýrobných technológií, ktoré zmenia auto z luxusného dopravného prostriedku na osobného sluhu a telesnú stráž na kolesách.

Reklama

Jazda vo veľkých mestských oblastiach sa v posledných rokoch stala ťažšou, pretože musíte dávať pozor na chodcov kontrolujúcich si svoje smartfóny, cyklistov idúcich si vlastnou cestou, či deti bez dozoru.

Iste, niektoré moderné vozidlá už majú systémy automatického brzdenia, niektoré drahšie dokonca vedia rozlíšiť osoby od zvierat. Mercedes-Benz však chce tieto systémy vylepšiť: v poslednej dobe dosiahol fantastický prielom v súvislosti s výskumnou iniciatívou UR:BAN, ktorá je podporovaná nemeckým konzorciom automobiliek, vysokými školami a podnikmi.

 

Rozoznanie prostredia

Pomocou kamery založenej na systéme, ktorý prakticky “vidí” v 3D a ktorý dokáže nasimulovať ľudské binokulárne videnie dokáže technológia vyvinutá nemeckými inžiniermi automaticky detekovať všetky typy objektov a dokonca klasifikovať úplne neznáme situácie. Výskumníci z oddelenia “Environment Sensing ” do systému nahrali desiatky tisíc snímok z rôznych nemeckých miest. Na fotografiách sa nachádzali najbežnejšie mestské jazdné situácie, zatiaľ čo vedci ručne označili 25 rôznych tried objektov vrátane vozidiel, cyklistov, chodcov, stavieb, stĺpov verejného osvetlenia, či stromov.

Reklama

merc_b

Systém sa potom automaticky naučil rozpoznať akýkoľvek objekt, ktorý môže brániť v jazde, aj keď je čiastočne skrytý, zatiaľ čo prispôsobí riadenie systému autonómneho brzdenia v závislosti na situácii. To všetko je možné vďaka množstvu počítačov, ktoré sú k dispozícii. V podstate  ide o súbor počítačov schopných učiť sa a prispôsobovať sa podobným spôsobom ako ľudský mozog: počítač sa dokonca dokáže poučiť z minulých chýb a pôsobí ako nerozvinutá umelá inteligencia.

 

Testovanie

Výskumníci Daimler doteraz postavili päť rôznych skúšobných vozidiel, každé z nich predstavuje rôzne časti predvýrobnej technológie. Prvé auto demonštrovalo vyššie uvedené rozpoznanie prostredia, schopnosť rozlišovať všetky druhy objektov v mestskom prostredí a schopnosť prispôsobiť situácii ostatné systémy vozidla. Inými slovami, je to autonómna jazda na vyššej úrovni.

Reklama

Druhý test prototypu ukázal, ako môže radar a kamera spolupracovať na vizualizácii a rozpoznať tak dynamické a statické objekty: v podstate je schopný kontinuálne budovať 3D mapy okolia v blízkosti auta, zatiaľ čo sa pohybuje v neznámej oblasti. Do mapy zakomponuje ako aspekt veľkosti, tak aj rýchlosť pohybu každého objektu, čo je veľkým pomocníkom najmä v zlom počasí, či v hmle.

Tretie vozidlo bolo vybavené systémom, ktorý dokáže detekovať, klasifikovať a identifikovať nielen chodcov a cyklistov, ale pokúsi sa odhadnúť ich ďalší krok. Rovnako ako (dobrý) vodič, aj systém zohľadňuje polohu tela, držanie hlavy a postavenie na ceste alebo chodníku a potom dokáže predpovedať, či „pešiak“ prejde cez cestu pred vozidlom, alebo ostane stáť na chodníku. Podľa výskumníkov Daimleru dokáže tento systém spustiť autonómne brzdenie až o jednu sekundu skôr. Niekedy delí život od smrti alebo minimálne nepríjemných zranení práve jedna sekunda.

Štvrté testovacie auto ukázalo, ako môžu stereoskopické kamery a radarový systém spolupracovať na autonómnej jazde po viacprúdovej vozovke v hustej mestskej prevádzke. Systém pomáha vodičovi v rozsahu rýchlostí medzi 30 km/h a 60 km/h. Pomocou situačnej analýzy dokáže systém predvídať, ako sa môže vyvíjať scenár riadenia a vďaka tomu môže vodičovi dovoliť alebo zamietnuť zmenu jazdného pruhu. Je potrebné poznamenať, že vodič môže do jazdy akokoľvek zasahovať prostredníctvom volantu a pedálov.

Piate skúšobné vozidlo ukázalo, ako môžu systémy vnímať a predvídať správanie vodičov pred plánovanou zmenou jazdného pruhu alebo zmenou smeru. Väčšina z nás sa najprv pozrie do spätných zrkadiel a zvyčajne spomalí pred samotnou akciou. Systém berie všetky tieto údaje do úvahy a spojí ich s údajmi z predchádzajúcich systémov. Ak zistí, že sa chystáte vykonať nejakú akciu, môže automaticky aktivovať správny signál, aby čo najskôr informoval ostatných vodičov a účastníkov cestnej premávky o vašom zámere.

 

Záver

Časy sa skutočne menia a práce na výrobných verziách vyššie uvedených systémov sú takmer hotové. Vzhľadom na to, že sú vo veľkej miere založené na senzoroch a radaroch, ktoré existujú v mnohých súčasných modeloch Mercedes-Benz, by sme nemali byť príliš prekvapení, ak by niečo podobné debutovalo už v budúcom roku počas predstavenia triedy E s generačným označením W213. Ak sa mýlime, štuttgartská automobilka prisľúbila, že plne autonómne modely prinesie na cesty do roku 2020 a tie budú určite používať väčšinu systémov, ktoré sme opísali v tomto článku. Všetci by sme sa mali pripraviť na budúcnosť, pretože je hneď za rohom.

 

Video:

 

Reklama

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

Včera 20:08

Francúzsko a Nemecko v piatok potvrdili plány na spoločný vývoj bojového tanku novej generácie. Ministri obrany Francúzska a Nemecka – Sébastien Lecornu a Boris Pistorius – počas slávnostnej ceremónie v Paríži podpísali memorandum o porozumení, ktoré spečatilo rozdelenie výroby pokročilého bojového tanku s označením Main Ground Combat System (MGCS) v pomere 50:50.

Včera 20:05

Americký prezident Joe Biden v piatok povedal, že je ochotný neskôr na jeseň debatovať so svojím pravdepodobným republikánskym oponentom Donaldom Trumpom. Ide o jeho doteraz najrozhodnejšie vyjadrenie na túto tému.

Včera 19:57

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan v piatok vyhlásil, že od nového generálneho tajomníka Severoatlantickej aliancie (NATO) očakáva, že uprednostní riešenie obáv Turecka súvisiacich s terorizmom.

Včera 19:43

Včera 19:41

Americký minister obrany Lloyd Austin v piatok oznámil nový balík pomoci pre Ukrajinu vo výške šesť miliárd dolárov (5,6 miliardy eur).

Včera 19:37

Čína vyzýva na začatie medzinárodného vyšetrovania teroristického útoku na plynovod Nord Stream pod záštitou OSN.

Na zasadnutí Bezpečnostnej rady OSN to oznámil predstaviteľ krajiny pri OSN.

Včera 19:10

Podpora členstva v Európskej únii v Poľsku klesla na najnižšiu úroveň za vyše desaťročie. V piatok to ukázali výsledky prieskumu verejnej mienky. EÚ sa pritom pripravuje na voľby do Európskeho parlamentu.

Včera 18:53

V nefungujúcom hoteli v juhobrazílskom meste Porto Alegre vypukol v piatok požiar. Zahynulo najmenej desať ľudí a ďalší sú zranení, informovali úrady.

Včera 18:40

Ceny ropy sa v piatok popoludní mierne zvýšili. A aj za celý týždeň smerujú k zisku po dvoch týždňoch strát. Podporili ich vyhlásenia ministerky financií USA Janet Yellenovej, že tempo rastu americkej ekonomiky v 1. štvrťroku by mohlo byť revidované smerom nahor, a že inflácia sa zmierni. Obavy z ponuky podporili tiež ceny komodity, keďže napätie na Blízkom východe pokračuje.

Včera 18:33

Obrovské množstvo trosiek vrátane nevybuchnutej munície v palestínskom Pásme Gazy sa bude odstraňovať približne 14 rokov, uviedol v piatok predstaviteľ OSN.

Včera 18:30

Stretnutie tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana s americkým prezidentom Joeom Bidenom v Bielom dome, plánovné na 9. mája, odložili. Povedal to v piatok turecký predstaviteľ pre agentúru AFP.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke meotar a ďalšie učebné pomôcky v Múzeu školstva a pedagogiky, ktoré otvorili po niekoľkých rokoch od rekonštrukcie nových priestorov, sťahovania a budovania múzejného zázemia v bratislavskej mestskej časti Devínska Nová Ves

Autor: TASR - Dano Veselský

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Dušan Hirjak

Marek Brna

Erik Majercak

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali