Bratislava 9. februára (TASR) – Zákon 211 o slobodnom prístupe k informáciám sa stal pre bratislavské samosprávy postrachom. Zneužívajú ho študenti, ktorí potrebujú doplniť do svojich prác štatistické údaje, podnikatelia, ktorí sa pýtajú na cenové ponuky a svoje otázky posielajú aj miestni poslanci. Tí majú pritom prístup k informáciám o samospráve omnoho lepší.
Ak sa pri svojej otázke na zákon o slobodnom prístupe k informáciám občan odvolá, samospráva by mu mala odpovedať, a to do ôsmich dní. Najväčšia mestská časť Petržalka takto vlani poslala 140 odpovedí. Vedúca organizačného oddelenia na miestnom úrade Denisa Paulenová hovorí, že mnohí ľudia kládli otázky, na ktoré mohli nájsť odpoveď na internete, vo všeobecne záväznom nariadení, v zákonoch národnej rady či sadzobníkoch. "Išlo napríklad o personálne obsadenie zamestnancov úradu, sadzbu dane za psa, výšku správnych poplatkov," menovala.
Na úrad už podľa slov Paulenovej prišla aj požiadavka o zaslanie zoznamu všetkých stavebných konaní v Petržalke aj s informáciami, v akom štádiu sa nachádzajú. Išlo pritom o stovky spisov. "Niektorí ľudia si zjednodušujú vlastné pracovné úlohy a v zmysle dvestojedenástky chcú od nás ich vypracovanie do ôsmich dní. Nad zneužívaním zákona sa zrejme nik nezamýšľal," poznamenala.
Veľmi často sa na miestne úrady obracajú študenti. Chcú odpovede do bakalárskych či seminárnych prác a žiadajú napríklad doplniť svoju štatistickú tabuľku číslami. Petržalského úradu sa už pýtali aj na to, aby vymenoval spôsoby využívania obnoviteľných zdrojov energie. "Pošlú siahodlhý zoznam otázok, z ktorých sa dá ľahko rozoznať, že ide o prácu do školy, ktorú majú vypracovať samostatne," podotkla hovorkyňa Ružinova Miroslava Štrosová.
Pýtajú sa aj podnikatelia. Na počet bezdotykových autoumyvární, na voľné miesta, kde by mohli prevádzkovať súkromné školy, na to, ako sa formuluje znalecký posudok. "Pravidelne sa objavujú žiadosti, ktoré súvisia skôr s obchodnými aktivitami žiadajúceho, než so záujmom o informácie zo samosprávy," poznamenal hovorca Nového Mesta Marek Tettinger, kde mestská časť dostáva ročne 150 až 200 otázok na základe infozákona.
Od Petržalky podnikatelia žiadali aj cenové ponuky alebo spôsob obstarávania s konečnou cenou, napríklad na nákup kancelárskych potrieb. "Takéto informácie následne ich vlastníci môžu použiť v konkurenčnom boji na podnikateľskom trhu," dodala Paulenová.
V Starom Meste zneužíval podľa hovorcu Tomáša Halána zákon 211 jeden občan a jeho rodina. "Podali z celkového množstva žiadostí až jednu tretinu. Podľa ich obsahu bolo zjavné, že cieľom žiadostí nebolo získať informácie, ale personálne a časovo zaťažiť miestny úrad," uviedol. Na úrad vlani prišlo asi 400 otázok cez infozákon, dvakrát viac ako v roku 2011.
Ľudia neraz podľa hovorkyne Ružinova Štrosovej žiadajú prostredníctvom infozákona aj obyčajnú informáciu. "Myslia si, že informácie sa dajú získať len takýmto spôsobom. Zahlcujú pritom úrad množstvom žiadostí, čím prakticky blokujú prácu úradu. Potom sa sťažujú, že úrad nestíha," poznamenala.
Svoje otázky posielajú na miestny úrad aj miestni poslanci. Tí však majú oveľa väčšie možnosti ako bežný človek v prístupe k akýmkoľvek informáciám. "Otázka do pléna ostáva, či ich otázky smerom k miestnemu úradu v zmysle infozákona nesvedčia napr. v istých prípadoch skôr o tom, že nevedia, ako svoj mandát vykonávať," myslí si petržalská hovorkyňa Mária Grebeňová-Laczová.