Bratislava 25. januára (TASR) – Projekt bus pruhu na Štefánikovej ulici v Bratislave treba prepracovať do prijateľnej podoby alebo sa úplne vzdať myšlienky, že tam niekedy takýto pruh bude. Myslí si to Jozef Uhler (SDKÚ-DS, Most-Híd), predseda dopravnej komisie hlavného mesta. Tá mala pred dvoma dňami zasadnutie, na ktorom jej členovia neodporučili zriadenie vyhradeného pruhu pre verejnú dopravu na tejto ulici.
"Štefánikova ulica je stiesnený priestor, kde nie je možné robiť zásahy bez toho, aby sa riešilo aj širšie okolie. V samotnom návrhu projektu na realizáciu vyhradeného pruhu bol nesúlad zvislého a vodorovného dopravného značenia a obsahoval aj značenie, ktoré naše predpisy nepoznajú," vysvetlil pre TASR stanovisko komisie Uhler. Pripomenul tiež, že vyhradenie pruhu pre verejnú dopravu úplne vylučovalo cyklistov, ktorí by museli jazdiť po inej trase.
Dokument, ktorý však bol na komisii predložený, nebol podľa hovorcu primátora Ľubomíra Andrassyho oficiálnym materiálom vedenia mesta. "Išlo výlučne o iniciatívu zamestnanca magistrátu nad rámec jeho kompetencií a bez súhlasu jeho nadriadeného či primátora," reagoval pre TASR. Na rokovaní komisie ho uviedol vedúci oddelenia dopravného plánovania a riadenia dopravy Vladimír Mikuš v bode Rôzne. Prítomný vtedy nebol ani hlavný dopravný inžinier. Podľa Andrassyho však mal byť ešte dopracovaný a až keď sa doň zahrnú pripomienky odborných útvarov mesta a expertov z externého prostredia, bude sa o ňom vo februári rokovať. "Potom mesto rozhodne o rozsahu zavedenia bus pruhu na Štefánikovej ulici," dodal s tým, že vyhradený pruh pre verejnú dopravu na tejto ulici je pre hlavné mesto stále prioritou.
Bus pruh mesto v septembri 2012 testovalo v rámci Európskeho týždňa mobility. Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) po testovaní uviedol, že sa o tretinu skrátili časy prechodu verejnej dopravy a pruh preto plánoval zaviesť natrvalo v prvej polovici tohto roka. Podľa Bronislava Weigla z Dopravného podniku Bratislava (DPB) pred spustením bus pruhu meškala verejná doprava na Štefánikovej ulici niekedy až osem minút. "Zavedením bus pruhu sa odchýlka pohybovala medzi 60 až 240 sekundami, teda doprava meškala maximálne štyri minúty," uviedol na jeseň s tým, že v priemere sa tam skrátil jazdný čas o 72 sekúnd. "Pre cestujúcich to znamenalo, že do Dúbravky alebo týchto smerov vozidlá prichádzali v súlade s cestovným poriadkom. Keby tento buspruh pokračoval ďalej, na linke 93 by to znamenalo zníženie jedného vozidla do výpravy."
Uhler však dnes poznamenal, že ak by vtedy polícia manuálne neriadila okolité svetelné križovatky, došlo by ku kolapsu. "Rovnako, ak by polícia netolerovala jazdy áut vo vyhradenom pruhu, ktorých bolo asi 15 percent, došlo by k preplneniu križovatky na Hodžovom námestí a rozsiahlym zápcham v okolí. V nich by uviazli aj vozidlá MHD a celé riešenie by v konečnom dôsledku zhoršilo jazdu verejnou dopravou," vysvetlil. Verejnosti boli podľa neho vtedy úmyselne zatajené niektoré fakty. Skresľovanie faktov však Andrassy odmieta. Dopravu podľa jeho slov museli policajti monitorovať, lebo nebolo možné v krátkej dobe zmeniť signalizáciu na križovatkách tak, aby sa bus pruhu prispôsobila.
UPOZORNENIE: Správa bola rozšírená o 3. a v 5. odseku.