Banská Bystrica 13. mája 2021 (SITA/HSP/Foto:TASR – Lukáš Grinaj, TASR – Ján Krošlák)
Poslanci Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) na utorkovom zastupiteľstve prijali strategický dokument, ktorý hovorí o nakladaní s nevyužívaným majetkom. Dôraz kladie na jeho využitie pre verejnoprospešný účel, pričom predaj do súkromných rúk má byť až poslednou možnosťou
Zamestnanci úradu v priebehu minulého roka fyzicky prešli, zdokumentovali a kategorizovali všetkých 711 budov vo vlastníctva kraja, pričom identifikovali 73 nevyužívaných stavieb. To predstavuje asi desať percent z celkového počtu budov vo vlastníctve BBSK. Verejnosť si už dnes môže na webovej stránke BBSK pozrieť zoznam budov, ktoré sú momentálne nevyužívané, i s fázami ich riešenia.
„Počas 20 rokov existencie BBSK nikto nevykonal centrálnu inventarizáciu tohto majetku tak, aby mohol byť efektívne spravovaný, manažovaný na úrovni župy a aby mohol byť aj kontrolovaný občanmi. Neexistoval centrálny register nehnuteľného majetku a nevznikla žiadna transparentná stratégia jeho efektívneho a hospodárneho využívania. Preto sme v roku 2020 vykonali vôbec prvú základnú pasportizáciu nehnuteľného majetku BBSK a jeho stavu od vzniku samosprávneho kraja v roku 2001,“ povedal predseda BBSK Ján Lunter.
Predaje do súkromných rúk
Lunter zároveň pripomenul, že v minulosti došlo k viacerým predajom lukratívnych nehnuteľností do súkromných rúk, čím nad nimi kraj a verejnosť úplne stratili kontrolu. Podobne zanedbané boli podľa predsedu BBSK aj ďalšie oblasti, napríklad projektová príprava rekonštrukcií ciest či čerpanie eurofondov.
„Práve s nevyužívanými stavbami sme sa rozhodli ďalej systémovo pracovať. Stratégia, o ktorej dnes hovoríme, stojí na dvoch základných pilieroch, ktoré povedú k poriadku, hospodárnosti a transparentnosti pri nakladaní s budovami v majetku kraja,“ objasnil podpredseda BBSK Ondrej Lunter a dodal, že prvým pilierom je zavedenie centrálnej databázy budov a stavieb v majetku BBSK. Databáza bude obsahovať všetky technické a prevádzkové údaje online a po jej zriadení sa z nej stane úplný a transparentný nástroj trvalého monitoringu a optimálneho strategického riadenia nákladov a využívania stavieb a budov v majetku kraja.
„V tejto chvíli sme vo fáze obstarania komplexného informačného systému pre evidenciu, správu a údržbu majetku. Druhým, nemenej dôležitým pilierom, je vypracovaná stratégia a stanovená metodika, ktorá jasne hovorí o tom, že nové riešenie nakladania s opustenými budovami má čo najviac zodpovedať miestnym potrebám. Predaj majetku tretím osobám na súkromné účely musí byť krokom posledným, nevyhnutným a v situácii, keď už tento majetok nemá potenciál na napĺňanie verejných potrieb,“ doplnil vicežupan.
Prijatá stratégia znamená podľa vedenia BBSK prelom v ďalšom nakladaní s majetkom kraja a zakotvuje to najdôležitejšie – majetok župy má v prvom rade slúžiť na poskytovanie verejných služieb alebo na verejno-prospešný účel, a jeho predaj tretím osobám na súkromné účely má byť až úplne posledným krokom.