Banská Bystrica 12. júna (TASR/HSP)
V piatom ročníku národnej kampane Do práce na bicykli najazdili Banskobystričania 54.337 kilometrov (km), čo je oproti minulému roku takmer o 7000 km viac. Účastníci každoročnej akcie z mesta pod Urpínom zrealizovali 7202 jázd do zamestnania. TASR o tom informoval za organizačný tím kampane Michal Majer
“Teší nás hlavne to, že sme maličkú lokálnu kampaň z Banskej Bystrice posunuli na národnú úroveň, kde sa k nám pridalo ďalších viac než 5000 ľudí. Je dobré, že väčšina súťažiacich pochopila jej hlavný zmysel – nejde o počet najazdených kilometrov, víťazom je každý, kto sa zaregistroval,” konštatovala pre TASR Andrea Štulajterová z Občianskej cykloiniciatívy Banská Bystrica, ktorá bola hlavným koordinátorom kampane.
Podľa nej v tomto roku bola rekordná účasť nielen v rámci celého Slovenska, kde sa počet účastníkov zdvojnásobil, ale aj v samotnej Banskej Bystrici.
“Kým minulý rok jazdilo do práce na bicykli 302 súťažiacich v 95 tímoch, tento ročník do našich ulíc vyrazilo až 403 Banskobystričanov v 122 tímoch,” zdôraznila Štulajterová. Ako tiež vysvetlila, ak by účastníci použili na presun do práce auto, pri počte zrealizovaných jázd a priemernej obsadenosti áut by počas mája v ranných a večerných špičkách pribudlo na mestské cesty viac než 6000 automobilov.
Spomedzi tímov zvíťazil štvorčlenný tím MC Blesky-Trosky 16 Supersonic, ktorý najazdil 3843 kilometrov. Najviac kilometrov počas mája absolvoval Michal Imriška, ktorý odjazdil 1453 km. Medzi zamestnávateľmi vyhrala banskobystrická pobočka Orange Slovensko, ktorá do súťaže postavila až sedem tímov a 26 svojich zamestnancov. Za ňou skončil okresný úrad (päť tímov a 19 zamestnancov) a spoločnosť Pantheon Technologies (päť tímov a 18 zamestnancov). Vyhodnotenie piateho ročníka kampane sa v Banskej Bystrici uskutoční v pondelok 13. júna o 16.30 h.
“Vzdialenosť medzi domovom a prácou sa natiahnuť nedá. Keď má raz niekto do práce dva kilometre, ťažko bude súperiť s niekým, kto ich má 30. Aj preto je pre nás v kampani dôležitá samotná účasť a pravidelnosť cestovania na bicykli. Každý súťažiaci zároveň dáva svojou registráciou signál vedeniu mesta, že ho rozvoj cyklistickej infraštruktúry zaujíma a praje si bezpečné podmienky na svoj presun. Žiaľ, vhodné podmienky stále nie sú. Hneď v prvý deň súťaže sa stalo, že pri jazde na bicykli zomrel cyklista, lebo komunikácia, po ktorej išiel, bola poškodená a musel obchádzať kanál,” doplnila pre TASR Štulajterová.
Kampaň prebiehala celkovo v 60 samosprávach a zapojilo sa do nej 5637 obyvateľov Slovenska v 1731 tímoch. Tí počas mája najazdili 782.621 kilometrov a ušetrili viac než 204 ton CO2. Svojou účasťou upozornili vedenia miest i štát na potrebu rozvoja cyklistickej infraštruktúry a zamestnávateľov na potrebu vytvárania vhodných podmienok pre cyklistov na pracoviskách.