Svet 04. decembra 2015 (HSP/Foto:McLaren)
Formulu 1 čakajú výrazné zmeny. Ako prvý prišiel McLarenu, ktorý predstavil monopost F1 budúcnosti pod názvom MP4-X
Čo sa skrýva v názve MP4-X? Myšlienka MP4-X je ponúknuť rovnováhu medzi rýchlosťou a vzrušením, ktoré ponúkajú preteky Grand Prix , opatreniami zameranými na zvýšenie bezpečnosti vodičov a technológiami dneška. V podstate inžinieri a dizajnéri McLarenu vydali zo seba to najlepšie.
Prvé prvky, ktoré vám padnú to oka ako prvé, je predovšetkým uzavretý kokpit a pneumatiky s nízkym profilom. Doteraz nič nové (pozrite sa na špeciály vytrvalostných pretekov Le Mans).
Avšak to je len špička ľadovca. Povrch monopostu je hydrofóbny a fotochromatický. To znamená, že odpudzuje vodu a slnečné lúče, čiže jazdec bude mať vynikajúcu viditeľnosť aj keď sa slnko rozhodne udrieť naplno.
Na prvý pohľad sa vám môže zdať uzavretý kokpit nezaujímavý. Spomeňte si však na tragickú nehodu Ayortona Sennu alebo Justina Wilsona: obaja boli nešťastne zasiahnutí do hlavy lietajúcimi troskami monopostov.
Futuristický monopost je postavený okolo vodiča. Vozidlo bolo navrhnuté tak, aby analyzovalo mozgové vlny pilota, čo mu umožní ovládať niektoré sekundárne systéme len silou mysle. McLaren na tomto systéme spolupracoval s farmaceutickým gigantom GSK. McLaren ďalej navrhol závodné oblečenie, ktoré zahŕňa bio senzory, ktoré by mohli v prípade nehody záchranárom ukázať zóny nárazu a výrazne im tak pomôcť.
MP4-X by teda mal poskytnúť väčšiu ochranu ako dnešné monoposty F1. Vlastnosti materiálu by pomohol monopost po náraze vrátiť do pôvodného tvaru tak, aby bol pripravený poskytnúť rovnakú bezpečnosť aj v prípade opakovaného nárazu. Aj keď nie všetci sme (bohužiaľ) piloti F1, väčšina z nás videla tie desivé okamihy, kedy sa monopost po prvom náraze do bariéry takmer úplne rozpadol a prípadná kolízia s ďalším monopostom by bola fatálna.
McLaren išiel dopredu a zaviedol rad funkcií, ktoré sú v súčasnosti v F1 zakázané. Začneme s aktívnou aerodynamikou – MP4-X je vybavené krídlom, ktoré mení svoj tvar. Avšak nelegálna povaha systému nie je jediná vec, ktorá mu stojí v ceste. Takýto systém by vyžadoval obrovské množstvo energie, pričom McLaren na tento účel navrhuje využiť časť výkonu motora.
Pod kapotou monopostu sa má nachádzať hybridná jednotka skladajúca sa zo spaľovacieho pohonu a elektromotra. Nič viac McLaren nechcel prezradiť, avšak podľa fotografií, na ktorých je vidieť logo Hondy, môžeme predpokladať, že McLaren počíta so spoluprácou s touto japonskou spoločnosťou.
Interiér konceptu nie je známy, no predpokladá sa, že volant bude tradične posiaty obrovským množstvom tlačidiel. Aby toho však nebolo málo, monopost má k dispozícii sadu kamier, ktoré odosielajú informácie priamo do prilby pilota.
Na záver je potrebné dodať, že ešte chvíľu potrvá, kým dôjde v kráľovskej súťaži motoršportu k takejto radikálnej zmene, no je jasné, že sa nezadržateľne blíži. Myslíte si, že moderné technológie ničia tento šport alebo naopak, že práve F1 napomáha rozširovaniu moderných technológií a ich zavedeniu aj do konvenčných automobilov?
Video: