Treba pokračovať v liberalizácii v železničnej osobnej preprave – reakcia na článok HN 27.12.2012
Bratislava 28. decembra (TASR) – Dňa 16.12.2011 som povedal, že súkromná spoločnosť RegioJet, ktorá ako prvá súkromná spoločnosť začala zabezpečovať osobnú prepravu od 4.3.2012 na trase BA – Komárno bude prínosom. Predpoklady sa splnili.
Do konca roku 2012 previezla vo výrazne kultúrnejšom prostredí viac ako 130 00 ľudí. Vybudovala dve záchytné parkoviská v Kvetoslavove a v Dunajskej Strede ( neskoršie odovzdanie do oficiálnej prevádzky bolo z dôvodu vydania kolaudačného rozhodnutia mestom ).
Žiaľ, súčasná vláda už nepokračuje s rekonštrukciou nástupíšť na železničných staniciach na trase od Dunajskej Stredy po Komárno, i keď my sme to mali v pláne. Prvý úsek medzi BA a DS bol ukončený a slúži cestujúcej verejnosti.
Ale teraz musím spomenúť aj inú skutočnosť. To, že súkromné spoločnosti to vedia robiť lepšie ako štátne, potvrdzuje aj tento príklad. Chceli sme pokračovať s liberalizáciou trhu aj na ďalších tratiach v iných regiónoch . Nutné by bolo rozdeliť územie Slovenska na kompaktné celky a pustiť dopravcov nech sa vytvorí konkurenčné prostredie. Podmienkou by bolo zabezpečiť aj tie úseky, ktoré nie sú vždy najvýhodnejšie v počte prepravovaných cestujúcich, a tým by potom nebolo potrebné uzavrieť niektoré trate.
Otázkou zostáva zladenie grafikonu autobusovej a vlakovej dopravy. Nie mysliteľné, aby súčasne premávali poloprázdne vlaky aj poloprázdne autobusy. Podľa mojich informácií na ministerstve dopravy pracujú na projekte, ktorý má určiť, kde treba prioritne zachovať jednu alebo druhú dopravu . Určite to nemôže viesť k tomu, aby bolo menej spojov.
Druhá otázka vznikne v súvislosti s výškou prepravného vo vlakovej a v autobusovej doprave. Posilnenie spojov by sa malo zabezpečiť presunom súprav tam, kde bude prioritne prevádzkovaná jedna alebo druhá doprava, a tým dosiahnuť zvýšenie dostupnosti a hustoty spojov.
Naďalej je tu však aj tretia možnosť ako zachrániť opustené trate vlakovej dopravy a to tým, že je potrebné vytvoriť možnosti na prevádzkovanie opráv súkromnými osobami, ktoré majú potrebné oprávnenie. Myslím tým tých železničiarov, ktorí zostali bez práce práve z dôvodu rušenia železničných tratí. Vlakové súpravy smerujú do depa, lebo budú nadbytočné. Ak trate zostanú opustené, tak som presvedčený že sa koľajnice jednoducho rozkradnú a vlaková doprava v regiónoch zanikne úplne. Ak sa však využijú všetky možnosti zachovania železničnej prepravy na už spomínaných ohrozených alebo už uzavretých tratiach, navrhoval by som vytvoriť možnosti výstavby cyklistických chodníkov, a to práve na trasách nepoužívaných koľajíšť
TASR informoval poslanec NR SR Arpád Érsek.
Upozornenie: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. V zmysle § 5, ods. 2 zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve TASR nezodpovedá za obsah týchto informácií. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.