Érsekove kritické slová k prijatému materiálu ministerstva školstva sa potvrdzujú
Bratislava 28. decembra (TASR) – Vláda na svojom zasadnutí dňa 19.12.2012 prijala materiál z dielne Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR pod názvom: Koncepcia štátnej politiky v oblasti športu – Slovenský šport 2020. Moje kritické slová k prijatému materiálu ministerstva školstva sa potvrdzujú.
Táto spomínaná koncepcia o športe na Slovensku do roku 2020 je veľmi slabým konštatovaním niečoho, z čoho sa nedá vyčítať žiadne konkrétne riešenie. Je to len, športovým slangom povedané, zahmlievanie skutočnosti. Preto môžeme očakávať zneužívanie finančných prostriedkov.
HN dňa 27.12.2012 uverejnili komentár pod názvom "Pár viet v zákone prinesie klinikám miliónový biznis". O čo vlastne ide? Ide o povinné lekárske prehliadky pre všetkých registrovaných športovcov.
Súhlasím s potrebou lekárskych prehliadok športovcov, pretože ako dlhodobý tréner mám s tým nemalé skúsenosti – je potrebné v prvom rade viesť mládež k prevencii proti zraneniam osvetou (poznať vhodnú výstroj, chápať význam dodržiavania pitného režimu, dôležitosť regenerácie, atď.).
Avšak podporujem povinné lekárske prehliadky pre športovcov, ktorí vykonávajú výkonnostný (závodný) a vrcholový šport.
Nesúhlasím s názormi MUDr. Deleja, ktoré sú v článku uvedené, a to z nasledujúcich dôvodov: šport ktorý je liekom na rôzne choroby, a nejde vôbec o to či je organizovaný alebo sa vykonáva individuálne, nepotrebuje odporučenie lekára. Úmrtia v športe sú vo väčšine prípadov zapríčinené predávkovaním určitých podporných prostriedkov, ktoré sú bežne dostupné (honba za výsledkom).
Nesúhlasím s tvrdením, že každý registrovaný športovec v rôznych druhoch športu musí byť lekárom sledovaný rovnako. Prvoradý by mal byť pomer zaťaženia, závodenia a regenerácie. Ale v tomto prípade ide o vrcholový šport , kde zdravotné zabezpečenie je súčasťou tréningového procesu a lekárske sledovanie je nevyhnutné.
Jednoznačne je potrebné, aby športoví lekári určili, čo je potrebné prehliadkou športovca sledovať, a to s prihliadnutím na vek športovca, druh vykonávaného športu a výkonnosť. Tieto merania spojené s prehliadkou musia byť všade rovnaké, aby sa do budúcna mohli získané údaje porovnávať a vyhodnocovať. Preto nie je potrebné, aby prehliadky mohli vykonávať len športoví lekári v tridsiatich miestach republiky. Musí sa stanoviť čo a na čom treba merať (spiroergometria, krv, merania pod záťažou atď.) a malo by ísť len o športovcov, ktorí vykonávajú závodnú činnosť.
U vrcholových športovcov by zdravotné sledovanie mala zabezpečovať štátna reprezentácia (NŠC).
Nesúhlasím ani s tým, že 30 – 80 Eur je zanedbateľná čiastka, a to najmä vtedy, keď športuje celá rodina, lebo chcú byť zdraví. Uvedená suma aj z toho pohľadu nie je zanedbateľnou položkou.
Zdravotné poisťovne by mali takúto prehliadku preplácať, pretože športovec určite v menšej miere využíva ich služby. O to treba bojovať. Pokiaľ to bude šité na pár zdravotníckych zariadení, tak to bude naozaj dobrý biznis.
Je potrebné riešiť aj telesne postihnutých športovcov. Aj oni vykonávajú organizovanú športovú činnosť, ako to bude u nich fungovať? Stačí popočúvať za 30 – 80 Eur?
Treba to však zjednotiť. Keď platiť, tak presne určiť koľko a za čo.
Treba rozdeliť športovcov podľa zamerania športovej činnosti:
1. individuálna športová aktivita – turista, fitnes, bežec, iné pohybové aktivity (neorganizovaná športová aktivita)
2. organizovaná pohybová aktivita – cvičenie aerobiku, tance, pilates, zdravotná pohybová aktivita atď.
3. športová aktivita pre začiatočníkov ( prípravka pre určitú špecifickú športovú činnosť cca do 8 rokov)
4. prípravka so športovým zameraním ( asi do 10 rokov veku podľa odvetia )
5. športový tréning pre začiatočníkov (do 12 rokov žiacke kategórie )
6. výkonnostný šport so závodením
7. vrcholový šport
8. štátna reprezentácia.
TASR informoval poslanec NR SR Arpád Érsek.
Upozornenie: TASR zverejňuje vyhlásenia, stanoviská, oznámenia v pôvodnom znení, dodanom zadávateľom, bez redakčnej úpravy. V zmysle § 5, ods. 2 zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve TASR nezodpovedá za obsah týchto informácií. Zverejňovanie vyhlásení, stanovísk a oznámení orgánov verejnej moci vykonáva TASR v zmysle § 3, ods. 5 zákona č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky ako službu vo verejnom záujme.