Svet 08. októbra 2015 (HSP/AE/Foto:Continental)
Cestovateľ v čase z roku 1980 by bol pravdepodobne trochu ohromený, ak aby zažil moderné auto. Iste, nie je veľa technických rozdielov medzi vozidlami rovnakej kategórie Mercedes-Benz triedy C z roku 2015 a Mercedes-Benz typ 190 z roku 1985, ale keď reč príde na bezpečnosť a pohodlie, funkcie, sú podstatne odlišné
Jediné bezpečnostné systémy, ktoré nájdete v Mercedese 190 (W201) sú bezpečnostný pás, deformačné zóny, voliteľný systém ABS a predný airbag vodiča (len v novších modeloch). Časť z aktívnych bezpečnostných prvkov moderného Mercedesu triedy C (W205) tvoria systémy ESP, Pre-Safe, DISTRONIC Plus s núdzovým brzdením, asistent pozornosti vodiča, asistent mŕtveho uhla, aktívny asistent jazdných pruhov, Inteligentné LED svetlomety a mnoho ďalších. Technológia sa počas posledných rokov vyvíjala exponenciálne, ale to neznamená, že sme dosiahli vrchol. Aké sú 3 technológie, ktoré majú potenciál zmeniť šoférovanie na nepoznanie?
Komunikácia medzi vozidlami
V podstate možno povedať, že tento systém bude najjednoduchší na implementáciu najmä preto, že mnoho súčasných a pripravovaných vozov má vstavané bezdrôtové pripojenie na internet. Už v roku 2013 integroval Mercedes-Benz komunikačný systém Car-to-X do niektorých zo svojich modelov, ale bol samozrejme starý a oveľa jednoduchší ako to, čo sa nás čaká v blízkej budúcnosti.
K dispozícii je aj konzorcium automobiliek, ktorého súčasťou je Mercedes-Benz, BMW, Audi, GM, Honda a Volvo. Konzorcium by malo uľahčiť regulačným orgánom a výrobcom automobilov zaviesť globálny štandard. To znamená, že v budúcnosti, bez ohľadu na to, akú značku auta máte, bude váš automobil schopný bezdrôtovo komunikovať s iným autom a dokonca aj s niektorými časťami infraštruktúry.
Autá by si mali vymieňať informácie o miestnych obmedzeniach rýchlosti a stave vozovky v akejkoľvek oblasti. Možnosti sú takmer nekonečné. Autá si budú vymieňať aj informácie o semaforoch, budú môcť upozorniť protiidúce vozidlá o zmene farby na semafore,…
To prispeje k zníženiu nehôd a tým sa zlepší tok dopravy. Zásahové vozidlá budú môcť použiť komunikáciu bez použitia sirény v rušných mestách, takže ďalšie autá sa budú môcť dostať z cesty včas. Informácie týkajúce sa dopravných obmedzení, dopravných zápch a dokonca zmeny počasia môžu byť prenášané medzi autami. Jazda v blízkej budúcnosti bude určite menej stresujúca.
Vozidlá s autonómnymi schopnosťami
Táto technológia úzko súvisí s komunikáciou medzi vozidlami. Autonómne vozidlá prepojené medzi sebou pravdepodobne zmenia celú verejnú dopravu. V tomto roku sme oslávili 10. ročník akcie na autosalóne v Ženeve v roku 2015 s názvom Future Networked Car. Organizuje ho Medzinárodná telekomunikačná únia (ITU), agentúra OSN pre informácie a komunikáciu. Akcia naznačila, že budúcnosť bez nehôd a plne efektívna verejná doprava je za rohom. A to všetko vďaka rýchlemu vývoju, pokiaľ ide o technológie bezpečnosti automobilov.
V závislosti na tom, ako sa vyvíja legislatíva, do roku 2020 môžeme mať autonómne taxi, pričom spoločnosti, ako Uber sú hlavnými kandidátmi na realizáciu tohto plánu. Využitie nájde najmä vo veľkých mestách, vytváranie sietí verejnej dopravy s ostatnými vozidlami a s okolitou infraštruktúrou zníži dopravné zápchy a emisie, zásadným spôsobom zvýši bezpečnosť cestnej premávky a zvýši mobilitu starších osôb a/alebo osôb so zdravotným postihnutím.
Super head-up displej
Áno, head-up displeje sú v automobiloch už dlhšiu dobu, niektoré z nich sú dokonca farebné a dokážu premietať mnoho užitočných informácií, ako je aktuálna rýchlosť vozidla, navigácia alebo miestne varovanie rýchlosti. Napriek tomu, že je táto technológia niektorými odborníkmi kritizovaná, technológia inšpirovaná z vojenských stíhačiek bude o pár rokov ešte komplexnejšia.
Za normálnych okolností, “komplexnejšia” by sa dalo preložiť ako “ďalšie rozptýlenie vodiča”, ale to by nemalo nastať v prípade, ak sa head-up displej bude vyvíjať správnym spôsobom. Takzvaný “super head-up displej” bude obsahovať prvky virtuálnej reality.
Namiesto sledovania 2D displeja, ktorý ukazuje iba základné údaje, bude vodič môcť vidieť názvy ulíc napísané v 3D. Implementácia rozšírenej reality vám dokonca umožní riadiť v podmienkach nulovej viditeľnosti (hmla, dážď alebo sneh). Počítač získa potrebné informácie z laserových a radarových senzorov okolo celého vozidla v spolupráci s 3D mapami okolia. Znie to desivo a trochu ako pritiahnuté za vlasy, ale súčasné automobily už sú na tejto ceste.
Tím japonských vedcov z Ústavu inžinierstva v Tokiu a jeden z výskumných laboratórií Denso dosiahli výraznejší prielom v tejto oblasti už v roku 2011. Ich myšlienka zahŕňa takzvaný “plynulý pohyb paralaxy”, čo znamená, že na 3D head-up displej nebudete potrebovať špeciálne okuliare a budete vidieť informácie na čelnom sklo bez pocitu bolesti hlavy a rozmazaného videnia.
Rýchly pokrok vo výskume a vývoji predstavuje stále strmšia krivka, čo znamená, že bude stále ťažšie predvídať, kedy budú niektoré z vyššie uvedených technológií realizované vo veľkom meradle. Vieme však, že svet sa mení rýchlo a technológie obzvlášť. Dá sa predpokladať, že technológie sa budú vyvíjať rýchlejšie ako naše vodičské návyky.