Bratislava 14. júna 2016 (TASR/HSP/Foto:TASR-KR HaZZ Trenčín)
Počet nehôd na železničných priecestiach sa ani napriek snahe a opatreniam či rôznym akciám nedarí úplne eliminovať
Upozorniť verejnosť, predovšetkým účastníkov cestnej premávky, na nebezpečenstvá, ktoré hrozia pri prechádzaní cez železničné priecestia, je opäť cieľom Medzinárodného dňa bezpečnosti na železničných priecestiach. Ide v poradí o ôsmy ročník kampane, do ktorej sa aj tento rok zapája Slovensko a ďalších viac ako 40 krajín. Na dnešnej tlačovej konferencii to uviedol riaditeľ odboru Železničnej polície Prezídia Policajného zboru Norbert Berecz.
Počet nehôd na železničných priecestiach sa totiž ani napriek snahe a opatreniam či rôznym akciám nedarí úplne eliminovať. Za prvých päť mesiacov tohto roka došlo na železničných priecestiach k 62 dopravným nehodám, pri ktorých zahynuli dvaja ľudia, v uplynulom roku to bolo 117 nehôd, ktoré si vyžiadali sedem ľudských životov. Najčastejšie pritom dochádza k takýmto nehodám v intravilánoch miest a obcí. “Policajný zbor považuje za potrebné robiť preventívno-bezpečnostné, ale aj represívne akcie a upozorňovať účastníkov cestnej premávky na hroziace nebezpečenstvá,” odôvodňuje Berecz. Účastníkom cestnej premávky je pritom tak vodič motorového vozidla, ako aj peší či cyklista.
V súčasnosti evidujú Železnice SR (ŽSR) celkovo 2109 železničných priecestí. Z toho je 1070 zabezpečených, teda aktívnych a zvyšných 1039 nezabezpečených, teda pasívnych, ktoré sú označené len výstražnými krížmi. Najdôležitejšie zabezpečenie aktívnych železničných priecestí sú pritom výstražné blikajúce červené svetlá, doplnkovým zabezpečením sú aj závory. Napriek snahám o predchádzanie nehôd na železničných priecestiach dochádza k dopravným nehodám a zrážkam najčastejšie práve na zabezpečených priecestiach, čo predstavuje okolo 69 percent.
Mnohí vodiči sú podľa riaditeľa Odboru bezpečnosti a inšpekcie Generálneho riaditeľstva ŽSR Mariána Bošnáka nepozorní, nedodržiavajú platné vyhlášky a zákon o cestnej premávke a vchádzajú na železničné priecestia, aj keď sa blíži vlak. “My môžeme urobiť čokoľvek, ale ak si vodiči neuvedomia, že červená na priecestí je iná červená ako na križovatke a že hrozí riziko zrážky s horou železa, ktoré nezastaví na 20 metroch, ale takmer na kilometri, tak naša snaha bude márna,” zdôrazňuje generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Jiří Kubáček.
Kompetentní v tejto súvislosti opätovne pripomínajú, že na železničné priecestie je možné vchádzať až po tom, ako prestanú blikať výstražné červené svetlá. Často sa totiž stáva, že vodiči sa pohnú už vtedy, ako sa začnú dvíhať rampy, ale výstražné svetlá ešte blikajú. Problém to môže narobiť obzvlášť pri dvojkoľajových železničných priecestiach, kedy síce vlak jedným smerom môže prejsť a rampy sa môžu na krátky čas zdvihnúť, ale druhý vlak sa môže blížiť z druhého smeru, preto sa rampy opäť dajú dole, ale po celý čas červené výstražné svetlá blikajú. V tejto súvislosti sa spomína tzv. predzváňacia doba, kedy svetlá začínajú blikať skôr v dostatočnom predstihu, aby autá mohli prejsť alebo zastaviť. Ak sa už predsa len auto, či už ide o osobné vozidlo alebo kamión, dostane medzi závory, kompetentní radia vodičom, aby ich prerazili, pretože je lepšie rozraziť dve drevá, ako rozbiť vlak či usmrtiť cestujúcich.