Washington/Londýn 13. augusta 2016 (HSP/sputnik/Foto:TASR/AP-Ian West/PA)
Washingtonské Centrum analýzy európskej politiky (CEPA) a britské analytické centrum Legatum Institute zverejnili spoločnú štúdiu venovanú informačnej vojne s Ruskom. Výňatky uverejnil portál DELFI
Autori návodu tvrdia, že cieľom Ruska nie je víťazstvo vo “vojne o hlavy Európanov,” ale “útok na demokraciu a európske hodnoty.” Podľa ich slov potrebujú v tejto situácii malé európske štáty (myslí sa pravdepodobne aj Slovensko) podporu.
Vo svojej štúdii poskytli analytici niekoľko odporúčaní, ktoré majú, podľa ich mienky, pomôcť vo víťazstve v informačnej vojne s Ruskom.
Predovšetkým, píšu, majú štátne orgány “pestovať kvalitnú žurnalistiku.” Za týmto účelom navrhujú založiť spoločný úrad, ktorý bude konzultovať “s vládami krajín blízkych Rusku” a vyvíjať systém “značky kvality” pre miestne masmédiá. To sa na Slovensku už realizuje, ale cez súkromné spoločnosti, takzvané zoskupenia “odborníkov”, ktorí kádrujú a nálepkujú média, ktoré odhaľujú západnú propagandu a prinášajú aj informácie mimo tejto propagandy. Tejto úlohy sa radi chytili média chrliace americkú propagandu, takzvané hlásne trúby USA, ktoré v tom vidia aj možnosť poškodiť konkurenciu v segmente.
Ďalej sa navrhuje vytvorenie analógov štátnych alebo medzištátnych “informačných agentúr.” Tie by mali na starosti styk tlače so štátnymi úradmi, aby sa mohli podeliť o informácie “pomáhajúce zdiskreditovať ruskú propagandu,” píšu analytici.
Podľa ich mienky by bolo dobre tiež zriadiť medzinárodnú organizáciu “na odhaľovanie ruskej propagandy,” niečo ako Transparency International. Jednou z jej úloh by bolo objavenie “dobrých” ruských médií, ktoré by západní darcovia podporili.
Ďalším bodom je zostavenie “pracovnej skupiny pre prácu s historickou traumou.” Traumou je zrejme víťazstvo ZSSR nad nacistickým Nemeckom. Domnievajú sa, že skupina psychológov, historikov a sociológov má vyvinúť spôsoby, ako zoznámiť obecenstvo s “protiargumentami mnohých európskych národov.”
Autori tiež vyzývajú k ovplyvneniu “obetí propagandy” na sociálnych sieťach typu Facebook a prirovnávajú ich k rovnakej skupine ako sú tí, ktorých ovplyvnil radikálny silamizmus. Pre toto obecenstvo sa odporúča vytvorenie osobitného kontentu.
Autori návodu tiež radia založiť za hranicami Ruska ruskojazyčnú informačnú agentúru, ktorej “sa dá veriť.” Západ potrebuje agentúru “Reuters alebo Associated Press v ruštine,” hovorí sa v štúdii.
Ruské masmédiá lákajú, podľa analytikov, divákov “pekným obrázkom” – a to isté má robiť tiež západný svet. Pritom sa majú západné médiá viac zamerať na každodenné potreby obecenstva, aby získala ich dôveru, poukazujú autori.
A nakoniec sa odporúča cieľavedome učiť občanov západných krajín “rozlišovať príznaky ruskej propagandy,” čo sa na Slovensku už tiež začalo oplikovať.
Na záver analytici vyzvali na vyvíjanie nátlaku na západné spoločnosti, ktoré reklamujú svoj tovar v televíziách, ktoré prenášajú “ruskú propagandu a nenávisť k európskym hodnotám,” čo sa na Slovensku tiež už deje, len nie len voči televíziám, ale voči všetkým nepohodlným médiám.
Problém celého projektu je v tom, že mu v skutočnosti nejde o odhaľovanie “ruskej propagandy”ale o zamedzenie akýchkoľvek iných myšlienok a o ich zdržiavanie, než sú oficiálne myšlienky a názory západnej elity, ktorá ich šíri cez mainstreamové média.