Bratislava 20. januára 2016 (HSP/Foto:TASR/AP-Michael Probst)
Železničná spoločnosť Slovensko dňom 18. januára zastavila prevádzku IC vlakov na trati Bratislava – Žilina – Košice. Počet cestujúcich po príchode konkurencie klesol a s tým spojené finančné zázemie vlakov sa nebolo schopné dostať do kladných čísiel. ZSSK tieto vozne a taktiež aj personál použije na zlepšenie úrovne a služieb v rýchlikoch v rámci Slovenska.
Štát v tomto prípade ustúpil súkromnému vlakovému dopravcovi RegioJet. Najväčším dôvodom zrušenia InterCity vlakov bola účtovná strata na úrovni roka 2014 a podľa vyjadrení generálneho riaditeľa ZSSK Gábora, zodpovednosť za iracionálne a nehospodárne správanie spoločnosti. „K životu v konkurenčnom prostredí patria aj takéto nie príliš príjemné rozhodnutia,“ dodal. Ďalším faktorom odchodu bolo aj pohrozenie zo strany súkromného dopravcu, že na jar ukončí prevádzku svojich vlakov na hlavnej trati medzi oboma najväčšími slovenskými mestami a zároveň podanie žaloby na náhradu školy za zneužitie dominantného postavenia ZSSK.
Aj napriek cenovej vojne ktorá sa medzi súkromným prepravcom a štátnou spoločnosťou odohrávala, nedokázala ZSSK svojmu protivníkovi konkurovať. Ani zavedenie rapídneho zníženia cien medzi Košicami a Bratislavou neprinieslo želaný efekt prílevu cestujúcich.
V marci minulého roku sa výrazne zredukoval počet IC vlakov zo 45 párov týždenne ostalo iba 21. Kvalitou cestovania RegioJet jednoznačne predbehol svojho oponenta a dôsledkom toho bolo celkové zrušenie IC vlakov medzi dvoma najväčšími Slovenskými mestami. Vozne a personál bude následne využitý na zlepšenie úrovne služieb a cestovania v rýchlikoch v rámci Slovenska.
Zrušenie IC vlakov na Slovenskej politickej scéne vyvolalo vlnu diskusie. Väčšinovo sa ozývali negatívne komentáre na stranu ministra dopravy Jána Počiatka, ktorý tento návrh nepriamo potvrdil na hodine otázok pred potvrdením rozhodnutia zo samotného vedenia ZSSK. Opozičný poslanci zo zrušenia obviňujú zlú politiku dopravy Ficovej vlády.
Slovenská národná strana ostro kritizuje rozhodnutie ministra dopravy o zrušení InterCity vlakov medzi Bratislavou a Košicami. Kritika z Dankovej strany je namierená hlavne proti vytvoreniu monopolu v oblasti, kde má mať štát veľmi vysoké zastúpenie. Štát sa podľa predsedu zbavil toho čo bolo dobré a dobrým hospodárením sa taktiež mohlo dostať zo záporných finančných čísiel. Mnohým cestujúcim chýba spojenie z dôvodu rýchleho presunu a predčasného vypredania rýchlikov. Taktiež chýbala aj dostatočná diskusia s občanmi, odborné poradenstvo pri vyriešení problému a zároveň aj zhodnotenie dopadov, aké môže mať toto rozhodnutie nie len na kvalitu cestovania ale aj na celkovú cenotvorbu v krajine.
Ľudia si chcú vybrať a toto rozhodnutie im túto možnosť zobralo.
Zrušenie IC vlakov podľa strany Sloboda a Solidarita je dôsledkom „nesystémovej a socialistickej politiky vlády“ Róberta Fica. Strana príčinu nazvala kanibalizmom vo vlakovej doprave a taktiež neschopnosťou ZSSK bez dotácií konkurovať súkromnému prepravcovi. Tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan uviedol, že tento stav potvrdzuje nutnosť čo najrýchlejšieho začatia liberalizácie trhu vo vlakovej a osobne preprave.
Poslanci KDH Pavol Zajac a Ján Hudacký vidia potenciál skvalitnenia služieb práve pri samotnom výbere jednotlivého prepravcu. Občania si musia mať možnosť vybrať podľa cenovej ponuky, času odchodov alebo príchodov vlaku, ktorý im najviac vyhovuje. Aj vďaka tejto zdravej konkurencií by dochádzalo k tlaku na znižovanie cien a taktiež aj skvalitnenie cestovania a služieb. Poslanci taktiež avizujú, že berú výrazne negatívne, zrušenie štátnych IC vlakov a vidia za tým čisto politické rozhodnutie vlády Róberta Fica.
Regiojet oznámenie o zrušení akceptoval a považuje ho za zodpovedné a správne, najmä z pohľadu férových podmienok podnikania na železniciach a taktiež aj súťažného práva v krajine. Je otázne, ako sa RegioJet v nasledovnej cenotvorbe zachová.
Pre občanov na Slovensku je zásadným faktorom pomer cena vs kvalita služieb a cestovania. Pri porovnaní štátneho a súkromného prepravcu sa v mnohých prípadoch rozhodnú práve druhého menovaného. Nájdu sa aj zástancovia InterCity vlakov ktorí tvrdia, že tieto vlaky mali progres a skvalitnenie služieb s príchodom konkurencie pocítili. Opätovne avšak apelujú na potrebu nižšej prepravnej ceny.
Matúš Jankoľa