Moskva/Peking 25. mája 2017 (HSP/sputnik/Foto:Wikipedia)
Rusko a Čína v rámci spolupráce vyrobili širokotrupé dopravné lietadlo, ktoré môže konkurovať strojom Airbus a Boeing. The Wall Street Journal uvádza, že tento projekt opätovne potvrdil úzke vzťahy medzi Pekingom a Moskvou
Štátna Čínska korporácia komerčného letectva (COMAC) a ruská Zjednotená letecká korporácia (SLK) vyhlásili, že nové lietadlo s 280 miestami sa začne využívať koncom 20. rokov tohto storočia, uvádza WSJ.
Ako Rusko, tak aj Čína, projektovali lietadlá, ktoré by mohli ukončiť monopol Airbusu a Boeingu na trhu úzkotrupých lietadiel. Nové čínske dopravné linkové lietadlo C919 prvýkrát vzlietlo začiatkom mája a ruská MS-21 podľa očakávaní uskutoční svoj prvý let v priebehu niekoľkých najbližších mesiacov.
Podľa názoru niektorých analytikov majú obe lietadlá hmlistú komerčnú perspektívu, pretože americké a európske spoločnosti dominujú na trhu vďaka svojej technickej dokonalosti, vrátane efektivite pohonných látok, uvádzajú noviny.
Spoločný rusko-čínsky projekt však umožní spojiť vedomosti a zdroje na výrobu širokotrupého dopravného lietadla, ktoré Čína nazvala C919. Okrem komerčné výhody je tento projekt názorným príkladom blízkych vzťahov Pekingu a Moskvy, ktoré boli pred ukončením studenej vojny nezmieriteľnými súpermi.
“Čína potrebuje ruskú vojenskú technológiu a energetické zdroje a Rusko naopak čínske investície,” uviedol profesor Lingnanskej univerzity Chzhan Bao Hui. “Obe krajiny sa snažia zmeniť svetový poriadok a rozvíjať skutočné strategické partnerstvo ako protiváhu USA.”
Spoločný podnik, na ktorého čele bude stáť predstaviteľ Ruska a generálnym riaditeľom bude zástupca čínskej strany, sa bude nachádzať v Shanghai. Finančné podrobnosti nie sú známe.