Taliansko 2. marca 2015 (HSP/Foto:um)
Hra bola rodičom prezentovaná nedôkladne
Hra o ľudskom rešpekte. Takto kompetentní zadefinovali hru, ktorú zaradili medzi didaktické, edukačné hry a ktorá bola v súčasnej dobe zaradená do škôlok v regióne mesta Trieste.
Hra bola rodičom údajne prezentovaná “transparentne”, no slovami, ktoré nenaznačovali priamo, čo bude jej obsahom. Na nástenkách propagujúcich nové metódy sa objavili pojmy ako “senzibilizácia proti násiliu na ženách”, čo je tiež zvláštne. Naznačuje totiž, akoby bolo 4 či 5 ročné dieťa monštrum, bitkár či násilník voči ženám.
Chcú učiť deti rešpektu, no nerešpektujú ich jemnocit a prirodzený vývin
Kompetentní nové metódy obhajujú argumentmi, že sa jedná o napĺňanie plánu záväzkov voči EÚ, OSN, či čohokoľvek, čo by malo navonok mať hodnotu zákona. Podobne, ako tomu bolo aj u nás pri presadzovaní Stratégie podpory a rozvoja ľudských práv.
Vo všetkých talianskych školách regiónu Trieste bol prezentovaný takzvaný Plán ponuky formácie (POF), v ktorom uvádzajú program a líniu vyučovania, ktoré daná škola prijala zasvoje. Tento plán je určený aj pre rodiny, aby si mohli zvoliť pre svoje deti tú najlepšiu školskú inštitúciu. Otáznou však ostala skutočnosť, prečo plán pre práve prebiehajúci školský rok bol zverejnený a sprístupnený až po tom, čo sa rodičia definitívne rozhodli pre danú inštitúciu. Školské Plány boli v regióne Trieste totiž oficiálne schválené až koncom októbra a publikované online začiatkom novembra, teda 6 týždňov po začatí školského roka.
Učitelia majú deťom umožniť fyzické dotýkanie sa a vysvetliť, že fyzické rozdiely medzi mužom a ženou nemajú žiaden vplyv na ich prežívanie, pocity či vnímanie sveta
Po tom, čo si rodičia začali čítať brožúrku o “hre rešpektu”, zostali v nemom úžase. Kontroverzná hra má doslova takýto návod pre učiteľa: “Učiteľ dá deťom najavo, že pocity, ktoré deti pri tom cítili, sú rovnaké pre telá chlapcov ako aj pre telá dievčat. Telá fungujú rovnakým spôsobom. Pre posilnenie tohto vnímanie deti môžu objavovať telá svojich spolužiakov (využijúc pri tom stetoskop, ak je k dispozícii), počúvať si navzájom tlkot srdca, zhlboka dýchať, aby sa naplnili pľúca a potom vydýchnuť, pričom si položia ruky na hruď, a podobne. Samozrejme, chlapci a dievčatá môžu spoznať, že jestvujú medzi dievčatami a chlapcami rozdiely, ktoré ich charakterizujú, osobitne tie v genitálnej oblasti. Je dôležité im potvrdiť, že muži a ženy sú v tomto aspekte odlišní a bez strachu im vymenovať mužské a ženské genitálie a vysvetliť im, že tieto rozdiely nemajú vplyv na ich spôsob správania, pocity či prežívanie.”
Ako si všimli niektorí rodičia, táto hra nebola nikdy oficiálne včlenená do POF a ani sa o nej nediskutovalo. Nepatrí ani medzi materiály programu Ministerstva školstva. Stala sa len iniciatívou miestnych aktivistov. Ako táto konfrontácia dopadne, budeme sledovať.
Marína Kovačičová