Berlín 1. apríla 2016 (HSP/focus/Foto:TASR/AP-Jens Meyer)
Zákazníci v nemeckých supermarketoch dostanú od júla pri pokladni novú otázku, ktorá na prvý pohľad ani nesúvisí s nákupovaním
Ako vyplýva z interného dokumentu nemeckého Spolkového ministerstva hospodárstva, zamestnanci pri pokladni v supermarketoch by sa mali od júla opýtať platiaceho zákazníka aj na toto: “Už ste zaplatili koncesionársky poplatok?”
Pravdepodobne nejde o nejaký žart, ale údajne o bežný postup od polovice roka. Nemecké ministerstvo hospodárstva celú záležitosť vysvetľuje tak, že “každý chodieva nakupovať, preto je v obchodoch najlepšia možnosť opýtať sa ľudí na to”. Navyše tí, ktorí by to nemohli pri pokladni písomne potvrdiť, museli by nechať tovar bez zaplatenia v obchode. Toto pravidlo by sa malo týkať v prvom rade supermarketov, kioskov a čerpacích staníc, v budúcom roku však aj obchodných domov a menších predajní.
Štatisticky okolo 20 % Nemcov dostalo upomienku kvôli nezaplateniu poplatku za rozhlas a televíziu. “To nie je možné, že toľko ľudí neprispieva,” vyhlásil hovorca ministerstva. Každým rokom sa takto v rozpočte vytvára miliardová diera. Do júla majú teda neplatiči ešte čas na zaplatenie.
Proti takémuto čudnému opatreniu sa stavajú nielen nemecké maloobchodné združenia. Spomínajú sa “dlhé fronty pri pokladniciach” a mnohé iné negatívne javy, ku ktorým by po zavedení tohto kroku došlo.
Jednoduchším riešením by možno bolo, keby nemecká vláda tento signál analyzovala a zamyslela sa nad kvalitou a objektívnosťou vysielania štátnych médii.