Bratislava/Paríž/Brusel/Moskva 5. októbra (TASR/HSP/Foto:TASR)
Svetový deň učiteľov, áno, práve dnes
Podporu pre učiteľov zdôraznila Organizácia Spojených národov pre vzdelávanie, vedu a kultúru (UNESCO) v téme k tohtoročnému Svetovému dňu učiteľov. Organizácia Spojených národov pre vzdelávanie, vedu a kultúru na svojej internetovej stráne v roku 2012 avizuje početné podujatia v rámci osláv Svetového dňa učiteľov a vyzvala všetkých, aby zorganizovali akcie pri príležitosti 5. októbra.
“Učitelia (…) v konečnom dôsledku vytvárajú našu kolektívnu schopnosť uskutočňovať inovácie aj nachádzať riešenia do budúcnosti. Nikdy nič nenahradí dobrého učiteľa. Nie je nič dôležitejšie, ako (dobrých učiteľov) podporovať,” zdôraznila generálna riaditeľka UNESCO Irina Bokova v príhovore k Svetovému dňu učiteľov.
Podporovať profesiu pedagóga znamená ponúknuť adekvátnu prípravu, celoživotné vzdelávanie a ochranu práv učiteľov, uviedla UNESCO. Všade na svete kvalitné vzdelávanie dáva nádej pre lepšiu životnú úroveň. Rozhodne však nie je možné poskytovať kvalitné vyučovanie bez kompetentných a motivovaných učiteľov, vyzdvihla UNESCO.
Kritické myslenie, riešenie problémov a schopnosť udržať deti v škole
Učitelia patria medzi tie faktory spoločnosti, ktoré pomáhajú udržať deti v škole a ovplyvňujú ich učenie. Pedagógovia pomáhajú študentom nadobúdať kritické myslenie, spracovávať informácie z rôznych zdrojov, navzájom spolupracovať, riešiť problémy a rozhodovať sa na základe informácií.
V roku 2012 sa do témy Svetového dňa učiteľov dostala podpora pre nich preto, lebo prakticky všade na svete sa profesia pedagóga znehodnotila. Je nutné jej navrátiť je pôvodný význam a hodnotu, nielen v prospech samotných vyučujúcich a žiakov či študentov, ale aj pre samotnú spoločnosť. Treba uznať, že učitelia zohrávajú v spoločnosti rozhodujúcu úlohu pri budovaní budúcnosti, podčiarkla UNESCO. Aj preto sa oslavy v sídle UNESCO v Paríži ponesú v znamení prinavrátenia postavenia učiteľa v spoločnosti.
U nás sme dali prednosť Jánovi Ámosovi
Na Slovensku, podobne v bývalom Československu, sa sviatkom učiteľov stal deň narodenia pedagóga, filozofa, spisovateľa a teológa Jana Amosa Komenského (28.3.1592-15.11.1670) – 28. marec.
Iný termín tohto dňa mal napríklad aj bývalý Sovietsky zväz. Na základe rozhodnutia Prezídia Najvyššieho sovietu ZSSR z roku 1980 sa Deň učiteľov oslavoval v prvú októbrovú nedeľu. Ruská federácia sa v roku 1994 pripojila k ostatným štátom, ktoré si sviatok učiteľov a všetkých pedagógov pripomínajú 5. októbra.
Vláda hazarduje s trpezlivosťou učiteľov
Učiteľ popri tom, že odovzdáva znalosti, sa podieľa na výchove novej generácie ľudí. V ostatných rokoch sa v mnohých štátoch sveta však stávajú terčom útokov – žiakov i ich rodičov. Niekedy bol učiteľ temer jediný vzdelaný človek na okolí. Dnes to tak nie je a spolu s tým klesá aj úcta voči pedagógom. Pokles spoločenského statusu však úzko súvisí aj s finančným ohodnotením učiteľa.
Opozícia kritizuje, že vláda neprijala žiadny krok na to, aby existujúce prostriedky smerujúce do školstva boli využívané efektívne, a tiež mohli prispieť k navýšeniu miezd. “Učitelia a ostatní zamestnanci v školstve dali svoju oprávnenú nespokojnosť zatiaľ najavo tým najkultivovanejším a najmiernejším možným postojom. Je hazardom testovať ich trpezlivosť takýmito vyjadreniami či označovaním protestujúcich za ‘ulicu’, ako to urobil minister školstva,” podčiarkol Miroslav Beblavý z SDKÚ. Za prejav arogancie považuje to, že sa minister školstva ani financií už skoro mesiac nevedia stretnúť so zástupcami učiteľov.
Aj liberáli sa čudujú, že ľavicová vláda istôt pre ľudí si stále nenašla čas na takéto rokovanie. “Na štrajku učiteľov sa jasne ukazuje, že pre stranu Smer boli dohody s odbormi dobré len na to, aby ich využívala v politickom zápase proti vládam, voči ktorým stála v opozícii a aby ich držala v poslušnosti, keď bude sama vo vláde,” myslí si Sulík. Protesty učiteľov sú podľa neho “mimo tohto scenára, ktorý napísalo v minulosti vedenie Smeru s KOZ”.
Učitelia dali svoju nespokojnosť so situáciou v školstve najavo jednodňovým výstražným štrajkom zamestnancov v školstve, ktorý sa uskutočnil vo štvrtok (13.9.). Podľa údajov odborového zväzu sa doň zapojilo okolo 100.000 zo 150.000 zamestnancov v školstve.
Odborári chcú dosiahnuť rast tarifných platov v budúcom roku pre všetkých zamestnancov školstva minimálne o 10 percent. Investície do školstva by mali systémom postupových krokov dosiahnuť šesť percent HDP. O požiadavkách štrajku majú školskí odborári s ministrom školstva, práce a financií rokovať pred zasadnutím Hospodárskej a sociálnej rady, ktorá sa uskutoční budúci utorok (9.10.). Doteraz absolvovali pracovné stretnutie so šéfom rezortu školstva Dušanom Čaplovičom (Smer-SD), predsedom parlamentného výboru pre vzdelávanie Mojmírom Mamojkom (Smer-SD), zástupcami zamestnávateľov v školstve, so Združením miest a obcí Slovenska (ZMOS) a tiež so Združením katolíckych škôl Slovenska. Odborári žiadajú zvýšenie tarifných platov v školstve v budúcom roku aspoň o desať percent, a tiež postupné navýšenie prostriedkov do školstva.