Kyjev 8. októbra 2016 (HSP/Foto:TASR/AP-Sergei Chuzavkov)
Ukrajinský prezident Petro Porošenko má vážne obavy o budúcnosť zjednotenej Európy v podmienkach voľného šírenia vysielania ruských televíznych kanálov. Osobitnú starosť mu robí stanica RT („Russia Today“), ktorá vysiela svoj program vo viacerých jazykoch a teší sa vysokej sledovanosti aj na západe
So svojimi obavami sa podľa agentúry RIA Novosti zveril Porošenko študentom Kyjevskej národnej univerzity Tarasa Ševčenka počas štvrtkového (6.10.) stretnutia na akademickej pôde. Podľa Porošenka investovala Moskva stovky miliónov dolárov na účely programu „ruskej strategickej komunikácie“.
„Televízny spravodajský kanál RT je dostupný všade, kam pricestujete, v USA, v Európe – všade beží tento program. Ak chceme ponúknuť ukrajinský kanál, potrebujeme veľmi silnú podporu. Na RT sa prezentujú sústavne ruskí historici. Aké argumenty prinášajú? Euroskepticizmus – podkopávajú základy zjednotenej Európy a podsúvajú pseudoargumentáciu, ktorá nahlodáva systém európskych hodnôt,“ poučoval Porošenko študentov univerzity.
Mentorovanie prezidenta Porošenka narušil iba jeden študent, ktorý adresoval hlave štátu politicky „nekorektnú“ otázku, kedy pošle svojich vlastných potomkov do prednej línie tzv. „anti-teroristickej operácie“ (ATO) v Donbase. Porošenko kontroval protiotázkou dotyčnému študentovi, prečo nie je on sám v zóne ATO. Zároveň tvrdil, že všetky jeho deti, ktoré podliehali mobilizačnej povinnosti, si v zóne ATO svoje už údajne odslúžili.
Zlé jazyky však tvrdia, že v ATO bol iba jeden prezidentov syn – Aleksej Porošenko. Ani to sa však nedá nijak vierohodne preukázať, lebo vraj mal byť mobilizovaný pod zmenenou identitou. Obaja sa však rozchádzajú vo svojich tvrdenia. Aleksej tvrdí, že bol obyčajným vojakom mínometčíkom, zatiaľ čo jeho otec trvá na tom, že Aleksej mal veliteľskú hodnosť. Celá Aleksejova vojenská služba v ATO pritom trvala menej než dva mesiace, no iba málokto verí tomu, že by sa čo len na okamih ocitol v prednej línii bojov.
Text spracovaný podľa originálnych zdrojov: