Bratislava 4.júna (HSP/WSJ/Foto:Porsche)
Ruku na srdce, kto dokáže prejsť bez povšimnutia okolo Porsche 911? A to ani nezáleží na roku výroby. Značka Porsche si získala srdcia ľudí rýchlosťou a nezameniteľným dizajnom športových modelov. V posledných rokoch Porsche rozšírilo svoju ponuku o autá typu SUV a sedan. Práve športovo-úžitkové Posche Cayenne a štvordverové Porsche Panamera tvoria až 75% aktuálnej produkcie Porsche.
V roku opustilo linky Porsche 143 tisíc áut. Toto číslo znamená takmer 50% nárast predaja za posledné štyri roky. Cieľom Porsche a jeho materskej značky Volkswagen je zvýšiť ročnú produkciu áut až na 200 tisíc do roku 2018. Zaujímavý je pohľad na ziskovosť Porsche v porovnaní s konkurenciou v roku 2012: 19% Porsche, 7% Daimler Mercedes-Benz a 5% General Motors. Veľkú časť tohto predaja ťahá čínsky trh. Bohatí Číňania si radi vychutnávajú zo zadného sedadla jazdu so šoférom a tak uprednostňujú nešportové modely Porsche. Predaju športových áut v Číne nepomáha ani zlý stav ich cestných komunikácií.
Predaj Porsche ťahajú ázijské trhy a bežný zákazník holduje skôr pohodliu ako športovému vyžitiu. Je však možné, že časom sa Čínania zmenia na nadšencov dvojdverových športiakov, avšak to sa nestane za noc.
Krok k masovej výrobe sa môže zdať nelogický a môže poškvrniť povesť kultovej značky. Keď chce však Porsche držať krok s konkurenciou, väčší objem predaja umožní investovať viac zisku do inovácií. Tento pragmatický pohľad možno nepresvedčí všetkých romantických vyznávačov Porsche, avšak umožní tejto značne sa naďalej držať v svetovej špičke.