Bratislava 28. novembra (TASR/HSP/Infografika HSP)
Vašečka: Vláda sa voči učiteľom uchyľuje k nefér psychologickým ťahom
Úsilie o znemožnenie oponenta. Tak nazval poslanec Národnej rady SR Richard Vašečka (OĽaNO) postoje predstaviteľov vlády voči učiteľom. Vašečka kritizuje premiéra Roberta Fica i ministra školstva Dušana Čaploviča za to, že sa podľa neho uchyľujú k nefér psychologickým ťahom.
Príkladom sú podľa Vašečku ministrove medializované informácie o tom, že učitelia majú 800 eur v hrubom. Podľa Vašečku je to nezmysel. “Ja mám po 15 rokoch praxe plat 643 eur v hrubom a nepoznám nikoho z učiteľov, ktorý by mal 800 eurový plat,”„ uviedol Vašečka. Podľa neho sú však takéto informácie snahou o vykreslenie učiteľov ako ľudí, ktorí sa sťažujú, hoci vlastne majú dobrý plat.
Tŕňom v oku pre Vašečku sú aj informácie, že na jedného učiteľa pripadá na Slovensku malý počet žiakov. Vašečka tvrdí, že ministerstvo mieša spolu viaceré metodiky a tým vznikajú zavádzajúce údaje. “Podľa spoľahlivých zahraničných štatistík, napríklad podľa Eurostatu patríme naopak medzi tých, ktorých počet žiakov na učiteľa je skôr vyšší a hlavne je vyšší ako v okolitých štátoch – Maďarsko, Poľsko či Česko.”
Vašečka si myslí, že v takýchto prípadoch ide zo strany vlády o „mediálne hry“, ktoré odkrývajú jej neschopnosť skutočne riešiť problém a oprávnené požiadavky učiteľov. Na otázku, prečo niektoré školy podľa neho napriek oprávneným požiadavkám skončili štrajk už v pondelok, Vašečka odpovedal, že je to hlavne preto, že pre učiteľov je štrajk finančne náročný. “Myslím si, že s tým aj vláda kalkuluje.”
Šéf rezortu školstva Dušan Čaplovič (Smer-SD) tvrdí, že na Slovensku je priveľa učiteľov a zbytočne veľa kapacít pre málo žiakov. “Analýzy nám hovoria, že učiteľov máme veľa, z toho dôvodu, že máme menší a menší počet žiakov na jedného učiteľa. Ale nie vo všetkých oblastiach, aj tam musíme pristupovať diferencovane,“ povedal pre TASR Čaplovič.
Na Slovensku na jedného učiteľa pripadá podľa rezortu asi 11 až 12 žiakov, štatistiky OECD, ktoré majú metodiky rovnaké vo všetkých členských krajinách, však ukazujú oveľa väčšie čísla. Zdroje na ďalšie zvýšenie platov učiteľov v rokoch 2014-2016 plánuje vláda podľa memoranda získať “zefektívnením systému financovania škôl a školských zariadení, najmä zavedením nástrojov na podporu optimalizácie siete škôl a školských zariadení a dôslednou kontrolou dodržiavania účelovosti finančných prostriedkov vyčlenených na školstvo”.