USA 03. augusta 2015 (HSP/DWN/Foto:TASR/AP-Marcio Jose Sanchez)
Americká spoločnosť Apple by v budúcnosti chcela na reklamné účely využívať informácie o účte svojich zákazníkov
Spoločnosť Apple podala patent na metódu, pri ktorej môžu užívatelia vidieť personalizované reklamy v závislosti na zostatku peňazí na ich účte. V praxi to znamená, že sa užívateľom budú zobrazovať reklamy len na produkty, ktoré si môžu dovoliť. Avšak preto by inzerenti potrebovali získať citlivé informácie o dátach na účet užívateľov.
Patentová prihláška s číslom 20150199725 opisuje aplikáciu, v ktorej vyskočí reklama na konkrétny produkt iba tým užívateľom, ktorí si ho môžu dovoliť. Prekontrolované budú najmä predplatené kreditné karty alebo zostatok bankového účtu.
“Dodávka reklamy sa robí tak, že zahŕňa zobrazenie iba tých objektov, ktorých cena neprevyšuje dostupné finančné prostriedky používateľa,” znie v návrhu patentu.
Tovar a služby sú teda zobrazené pre cieľovú skupinu “tak, že sa zvyšuje pravdepodobnosť, že používatelia zareagujú na reklamy a nakúpia inzerovaný tovar alebo službu.” Výhodou by bolo, že užívatelia, ktorí si nemôžu dovoliť konkrétny produkt alebo službu, nebudú otravovaní jeho reklamami.
Aplikácia zatiaľ nie je schválená, no samotná myšlienka spojenia citlivých údajov, ako sú informácie bankovom účte, a reklamných výziev pre mnoho zákazníkov vytvára otázku týkajúcu sa ochrany osobných údajov. Spoločnosť Apple má už v súčasnosti istý náhľad do citlivých informácií o účtoch svojich užívateľov prostredníctvom platobných systémov, ako je Apple Pay. Ako a do akej miery chce Apple udeliť reklamným spoločnostiam prístup k týmto informáciám, zostáva nejasné. Nedostatky takéhoto nápadu ukazuje nedávny príklad spoločnosti Google: internetový gigant bol kritizovaný za inzertnú službu, v ktorej sa ženám zobrazovali horšie platené pracovné miesta ako mužom, pretože štatisticky zarábajú menej.
Vďaka používaniu biometrických dát používateľov Apple Watch na reklamné účely sa na spoločnosť nedávno zniesla vlna kritiky. Zástancovia ochrany osobných údajov upozorňujú, že poisťovatelia môžu finančne diskriminovať záujemcov o poistenie na základe údajov z fitness aplikácií.