Riga/Moskva 16. augusta 2017 (HSP/vzgljad/Foto:TASR)
Sergej Gurjanov sa na portáli Vzgljad venoval zaujímavej prosbe lotyšskej komisie, ktorá na zasadaní rusko-lotyšskej organizácie medzinárodného obchodu požiadala Rusko aktívnejšie využívať lotyšské prístavy a nesústreďovať sa len na ruské prístavy
Je zaujímavé, ako členovia lotyšskej obchodnej organizácie žiadajú o pomoc predstaviteľov krajiny – agresora, ktorá sa podľa rusofóbnych lotyšských politikov neustále snaží Lotyšsko obsadiť. Pritom v nezávideniahodnej situácii je ruská menšina v Pobaltí (štatút neobčana), Rusom sa zakazuje v úradnom styku používať ruský jazyk, pobaltské orgány prenasledujú predstaviteľov ruskej menšiny.
Podľa slov lotyšského ministra Uldisa Augulisa v poslednom čase lotyšská strana zaznamenala zvýšenie ruského obchodu s Východnou Áziou, všetok ázijský náklad sa však do Európy distribuuje z ruských prístavov. Lotyšsko preto prosí Rusko, aby niektoré z lodí Rusi presmerovali do lotyšských prístavov. Lotyšský minister Uldis Augulis naznačil, že v hlbokej depresii sa nachádza aj lotyšská nákladná vlaková doprava.
Momentálne je najväčším a najvyťaženejším ruským prístavom Usť-Lug, nasleduje Sankt Peterburg a Kaliningrad.
Po rozpade ZSSR dlhú dobu Rusko kŕmilo pobaltskú ekonomiku, kupovalo potraviny i tovar z Pobaltia. Odpoveď pobaltských krajín sa však niesla v znamení rozširujúcej sa rusofóbie a podpore USA či NATO.
Od roku 2014 politické elity Pobaltia ešte viac zvýšili úroveň svojej rusofóbie a otvorene podporujú americké aktivity, vrátane podpory Majdanu na Ukrajine, či Američanmi nariadených sankcií. Rusko preto prikročilo recipročne ku kontrasankciám voči Pobaltiu, čo výrazne otriaslo ekonomikou pobaltských štátov.
Lotyšské, litovské a estónske tranzitné spoločnosti utrpeli od roku 2014 veľké straty a ich situácia nie je stabilná. Ak Rusko nezvoľní svoje embargo a sankcie, problémy pobaltských spoločností sa ešte viac rozrastú.
Určitá šanca na to, že Rusi trochu uvoľnia sankčnú politiku existuje, pretože v prípade krachu lotyšského tranzitu existuje určitá možnosť, že prístavy v Pobaltí kúpi priamo Čína, čo by nebolo pre Rusko práve ekonomicky najvhodnejšie riešenie.