Brusel 31. marca 2015 (HSP/Foto-Martin Baumann)
Europoslanec Richard Sulík je známy svojimi kritickými vystúpeniami v Európskom parlamente. Najnovšie sa obul do nových plánov Bruselu, ktorý mieni zaviesť minimálne mzdové tarify v odvetví dopravy. Tvrdí, že je to úplný nezmysel
Vystúpil v europarlamente v rámci rozpravy k téme „Minimálne mzdové tarify v odvetví dopravy“. Pripomenul, že Nemecko vďaka sociálnym demokratom vo vláde zaviedlo minimálnu mzdu na úrovni 8,5 eur. Prízvukoval, že tento krok je populistický a poškodzuje nemeckú ekonomiku a najmä tých najzraniteľnejších, čo je pochopiteľné. No pochopiteľné nie je to, že v dôsledku nemeckej legislatívy začali existovať tieto minimálne mzdové tarify v odvetví dopravy, kde musia túto mzdu vyplácať aj zahraniční autodopravcovia prichádzajúci do Nemecka, prípadne len cez Nemecko prechádzajúci. Zdôraznil, že ide o vážny zásah do hospodárskych vzťahov iných krajín Európskej únie.
„Minimálna mzda je samo o sebe ekonomický nezmysel preto, lebo postihuje práve tých najzraniteľnejších. Tých, ktorých zručnosti majú hodnotu nižšiu ako je minimálna mzda. Títo zamestnanci majú fakticky zakázané pracovať. Je nad slnko jasnejšie, že minimálna mzda zvyšuje nezamestnanosť, najmä ak je tak vysoko nastavená, ako tá nemecká. Nemecko zrejme zabudlo, že pred desiatimi rokmi bolo chorým mužom Európy. Avšak pokiaľ sa Nemecko rozhodne škodiť svojej ekonomike, je to jeho problém a jeho vec,“ prízvukoval Richard Sulík na pôde Europarlamentu.
Poukázal na to, že Nemecko zneužíva minimálnu mzdu: konkrétne – minimálne mzdové tarify v odvetví dopravy na nekorektné uzavretie svojho trhu. „Je to v rozpore s jednotným voľným trhom. Zákon o minimálnej mzde je diskriminačne nastavený, lebo prehnanou administratívou, neférovo zaťažuje iba zahraničných dopravcov, nie domácich, ktorí tieto povinnosti nemajú. Navyše diéty nesmú byť súčasťou minimálnej mzdy, čo znamená, že nakoniec zahraničný prepravca musí platiť viac ako ten nemecký, to je ďalšia diskriminácia. Takýto postup je nekorektný, obzvlášť od krajiny, ktorá má silný export, preto lebo profituje zo slabého eura na úkor ekonomicky slabších krajín,“ zdôraznil.
„Preto žiadam Európsku komisiu, aby v tomto prípade rázne konala a donútila Nemecko obmedziť svoju minimálnu mzdu len na pracovné vzťahy podliehajúce nemeckému právnemu poriadku. To znamená v prípade prepravcov, nech pre kabotáž platí minimálna mzda, avšak nie pre tranzit, nie pre export a nie pre import. Keď chce Nemecko ničiť svoju ekonomiku populistickými a nelogickými opatreniami, má na to plné právo. No nech svojimi rozhodnutiami, ako sú – Minimálne mzdové tarify v odvetví dopravy neubližuje aj ľuďom z iných krajín,“ podčiarkol v závere svojho prejavu slovenský europoslanec Richard Sulík.
eu