"Pochopením a odsledovaním pozitívnych vodičských zvykov môžeme zabezpečiť, že sa naše autá nebudú správať ako roboti," Wolfgang Epple, šéf vývoja JLR.

Budeme o pár rokov ešte chcieť šoférovať? Ja verím, že hej

Správanie autonómnych áut by malo pripomínať správanie ľudí

Ľudia z automobilky Jaguar Land Rover si uvedomujú, že ľudia budú mať obavy a nebudú dôverovať autonómnym autám. Najmä ak sa budú správať ako roboti. Preto je podľa nich dôležité, aby správanie autonómnych áut pripomínalo prirodzené správanie ľudí. Tí si potom rýchlejšie zvyknú a budú im viac dôverovať. Otázne je, či to vôbec dáva zmysel napodobňovať nevypočítateľné ľudské správanie. Nuž, podľa Jaguaru hej a nie sú v tom sami. Ich výskum je totiž súčasťou projektu MOVE-UK, ktorý vedie Bosch a spolupracuje na ňom aj spoločnosť Transport Research Laboratory, alebo mestská časť Londýna Greenwich. JLR v rámci projektu poskytne flotilu áut mestskej časti Greenwich. Autá budú vybavené senzormi, ktoré budú sledovať jazdu a budú ich využívať zamestnanci mestskej časti. Na základe dát od rôznych vodičov potom automobilka vyhodnotí, ako sa ľudia správajú v určitých dopravných situáciách ako dávanie prednosti na kruhových objazdoch a križovatkách, či pripájanie sa na cestu, alebo diaľnicu s plynúcou premávkou. Budú tiež sledovať, ako ľudia reagujú na autá s právom prednostnej jazdy, keď stoja v zápche a podobne. Rozhodne však ide o, pre mnohých ľudí, stresujúce situácie a nie som si úplne istý, či si práve tu treba brať príklad z vodičov. Automobilka však tvrdí, že si zoberú za vzor iba pozitívne vodičské zvyky.

"Chceme byť schopní dať vodičom možnosť výberu medzi úplným riadením vozidla a autonómnou jazdou. Ak bude mať vodič dôveru v automatickú funkciu, nebadane prejde z jedného režimu na druhý," Wolfgang Epple.

Údaje z výskumu poslúžia aj poisťovniam na vypracovanie poistných podmienok. Projekt navyše podporila aj britská vláda prostredníctvom ministerstva obchodu a inovácií. Ministerstvo poskytne na projekt MOVE-UK dotáciu vo výške 2,75 milióna £, pričom celý projekt bude stáť 5,5 milióna £ behom troch rokov. Dr. Wolfgang Epple, šéf vývoja JLR, k významu projektu povedal: "Aby sme úspešne uviedli autonómne autá, potrebujeme sa sústrediť na vodiča viac ako kedykoľvek pred tým. Porozumenie, ako vodiči reagujú na škálu veľmi dynamických a rôznorodých situácii v skutočnom svete, je základ, ak chceme, aby vodiči prijali autonómne autá." Ako ďalej dodal: "Zákazníci skôr akceptujú plne autonómne vozidlá, ak bude auto reagovať rovnako ako vodič. Pochopením a odsledovaním pozitívnych vodičských zvykov môžeme zabezpečiť, že sa naše autá nebudú správať ako roboti. Chceme byť schopní dať vodičom možnosť výberu medzi úplným riadením vozidla a autonómnou jazdou. Ak bude mať vodič dôveru v automatickú funkciu, nebadane prejde z jedného režimu na druhý. Autonómny režim mu potom pomôže v náročných, alebo menej zaujímavých situáciách počas cesty. Ak sa bude vodič počas automatického režimu cítiť prirodzene a bezpečne, bude schopný si skutočne oddýchnuť a rád prenechá kontrolu autu." Nuž, uvidíme, ako prirodzená nakoniec jazda v autonómnych autách bude a či nebudeme v aute sedieť ako na ihlách.

Zdroj: tlačová správa