Oneskorenie turbodúchadla, alebo aj „turbolag“ je klasickým problémom spaľovacích motorov s prepĺňaním turbodúchadlom. Lopatky turba roztáčajú výfukové plyny. Pri nízkych otáčkach je množstvo spalín pre roztočenie malé, turbo nedokáže zvýšiť tlak vo valci zásadným spôsobom a chýba očakávaný nárast výkonu. Jedným z riešení je Volvo Power Pulse.

Power Pulse

O čo ide? Konštruktéri „primontovali“ dieselovému štvorvalcovému motoru so sekvenčným prepĺňaním vzduchový kompresor 400W a nádobku na stlačený vzduch. Vzduchový kompresor poháňa elektromotor a ťahá „čerstvý“ vzduch priamo od vzduchového filtra. Naplní nádobku s objemom 1,7 l (spolu s hadicou k EGR má systém 2 l objem vzduchu) a vzduch stlačí na 19 barov. Motor čaká na povel potreby vysokého výkonu. Následne stlačený vzduch prúdi do výfukových zvodov a roztočí turbínu. Tá sa nemusí spoliehať len na výfukové plyny, ale „nadopuje“ ju vzduch systému Power Pulse. Keďže ide o twin-turbo motor, tento systém roztáča menšie z dvoch túrb, ktoré oceníte práve v nízkych otáčkach. Po tom, ako to motoru okoreníte a vyčerpáte nahromadený vzduch v nádobke, vzduchový kompresor ju, samozrejme, začne dopĺňať vzduchom vedeným od vzduchového filtra. Teória znie skvele, prax je (trochu) iná.

Ako systém funguje v praxi?

Systém určili najmä na zmazanie oneskorenia turba v nízkych otáčkach a pri nízkych rýchlostiach, keďže funguje len do 30 km/h! Reálne tak využijete Power Pulse pri 1. a 2. prevodovom stupni. Navyše, teplota okolia musí byť minimálne 3°C. Podľa skúsenosti majiteľov je motor ozaj pohotovejší, najmä pri rozjazdoch v meste, potrebe rýchlej akcelerácii pri vjazde do kruhového objazdu atď. Ak sa však raz razantne rozbehnete, napr. na semafore, a potrebujete znova zastaviť, vyčerpáte si „zásobu“ Power Pulse a ďalší rozjazd bude letargickejší. Kompresoru trvá určitý čas, kým nádobku doplní a natlakuje. Navyše, motor musí byť naštartovaný. Ak zasiahne start-stop, kompresor vzduch nedopĺňa.

T8 Twin Engine

Volvo chce elektrifikovať všetky svoje typové rady. Jednou z prvých lastovičiek je technológia Volvo Twin Engine a prichádza hneď vo veľkom štýle. Ide o plug-in hybrid, teda spoluprácu elektromotora, batérií a 4-valcového benzínového motora s prepĺňaním. Spaľovák používa kompresor pre prepĺňanie v nízkych otáčkach, pre tie vyššie je určené klasické turbodúchadlo. Elektromotor poháňa zadnú nápravu. Spolupráca kompresora a elektromotora zabezpečuje okamžitú odozvu v nízkych otáčkach. Výhoda kompresora voči turbodúchadlu je priame napojenie na kľukový hriadeľ, a teda absencia oneskorenia. 

Ako T8 funguje v praxi?

Úžasne! Tak napr. Volvo XC60 so 407 koňmi (!) verzie T8 má dynamiky na rozdávanie. Je to ťahúň na pohľadanie. Po vyskúšaní konštatujem, že som dávno nesedel v aute, ktoré by takýmto razantným spôsobom naberalo rýchlosť už od nízkych otáčok. Ťah v priamke je neuveriteľný, ak vezmem do úvahy veľkosť a hmotnosť Volva. Štvorvalcový benzín sám o sebe má 320 koní!

Zdroj a foto: Volvo, Engineering Explained