Test Suzuki Swift 1,0 BOOSTERJET

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Trocha histórie

Viete odpovedať na otázku, ktorá generácia Swiftu je momentálne v predaji? Že si nie ste istý. Ani sa vám nečudujem. Swift je totiž globálny typ, no na rôznych trhoch mal rôzne označenie. Na mnohých svetových trhoch vrátane Európy ponúklo Suzuki Swifta už v roku 1983. Prvú generáciu si zrejme pamätá málokto. Bolo to typicky hranaté auto 80-tych rokov, ktoré pôvodne začal vyvíjať General Motors. V istej fáze si však prepočítali návratnosť a nedokončený vývoj auta predali Japoncom. Tí ho dokončili a predávali takmer po celom svete. Zaujímavosťou je, že už prvá generácia Swiftu mala okrem iných motorov v ponuke aj 1,0-litrový trojvalec a od roku 1984 dokonca aj 1,0-litrový trojvalec s turbom. Nechýbala ani trojstupňová automatická prevodovka. V roku 1986 dokonca prišiel Swift GTI, ktorý odštartoval líniu športových a zábavných Swiftov. Poháňal ho 1,3-litrový štvorvalec s výkonom 74 kW (100 k), čo na 730 kg (bez vodiča) vážiace auto nebolo vôbec zlé.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Prvá generácia zostala vo výrobe do roku 1989, keď ju nahradila druhá generácia. Tá je už oveľa známejšia aj u nás. Dôvodom je, že jej európsku produkciu zabezpečoval maďarský závod Suzuki v meste Ostrihom. Zostala vo výrobe až do roku 2003 s výraznejšou modernizáciou v roku 1995. Aj táto generácia mala v ponuke okrem štvorvalcov aj atmosférický, ale aj prepĺňaný 1,0-litrový trojvalec. Nechýbala ani verzia GTI, ktorá opäť priniesla kombináciu výkonu okolo 100 koní a nízkej hmotnosti (835 kg). V tejto generácii dokonca vznikla aj dvojmiestna verzia s plátennou strechou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Nuž a tu sa dostávame ku konfliktu s počítaním generácii. V roku 2000 totiž automobilka predstavila Swift aj v Japonsku. Toto auto bolo však mimo Japonska a teda aj v Európe známe ako Ignis. V roku 2005 prišlo na trh konečne auto, ktoré už má globálne označenie Swift. Ide, samozrejme, o už všetkým známu generáciu Swifta, ktorú bežne a v hojných množstvách stretávame na cestách. Dá sa povedať, že kvalitatívne aj dizajnovo ide o prelomovú generáciu, na ktorú mnohí vodiči stále nedajú dopustiť. Nuž a práve v tomto čase sa z ponuky vytratil aj trojvalec. Naopak, v ponuke bol okrem benzínových motorov aj 1,3-litrový dízel od Fiatu. Rovnako v tejto generácii zmenil rýchly Swift označenie z GTI na Swift Sport. Myslím, že odtiaľto sa už nemusíme zdržovať zbytočný rozpisovaní histórie, pretože ide v podstate stále o súčasnosť. Ďalšia generácia totiž prišla v roku 2010 a priniesla napríklad 5-dverový, no stále zábavný Swift Sport a aktuálna ju nahradila iba tento rok. Pre Európu je teda na trhu momentálne piata generácia Swifta, zatiaľ čo pre Japonsko iba štvrtá. To je dôvod, prečo sa aj automobilka v tlačových správach radšej vyhýba označeniu generácie a v rôznych článkoch sa môžete stretnúť s rozdielnymi číslami pri počítaní generácií.

Test Suzuki Swift 1,0 BOOSTERJET

Späť do súčasnosti

Už vieme, že prepĺňaný litrový trojvalec vo Swifte nie je žiadnou novinkou. Skôr návratom ku koreňom. Aký však je? Poradí si aj s plným autom? Dokáže jazdiť so slušnou spotrebou? Treba sa báť automatu v malom aute? V prvom rade treba povedať, že nový Swift je približne o 80 kg ľahší ako predchodca. Je to vďaka novej platforme s využitím vysokopevnostnej ocele. Pohotovostná hmotnosť testovaného auta teda bola 945 kg. Trojvalec 1,0 BOOSTERJET v tomto kontexte ponúka naozaj slušných 82 kW (112 k) pri 5 500 ot/min. Maximálny krútiaci moment je pre verzie s automatom 160 Nm v rozsahu 1 700 - 4 000 ot/min. Pri verziách s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou je to 170 Nm od 2 000 do 3 500 ot/min. My sme si vyskúšali verziu s automatickou 6-stupňovou prevodovkou a musím povedať, že ma Swift naozaj milo prekvapil. Motor si s autom hravo poradí, a to aj pri predbiehaní v diaľničnom tempe. Má príjemný priebeh výkonu a krútiaceho momentu a naozaj nebudete mať pocit, že by bol lenivý. V tejto kombinácii má dokonca Swift najlepšie zrýchlenie spomedzi bežných modelov. Z 0 na 100 km/h mu to trvá rovných 10 s. To sa možno niekomu nemusí zdať boh vie aká hodnota, no stále sa bavíme o malom mestskom aute. Na športové výkony tu predsa bude nedávno predstavený Swift Sport!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov
Test Suzuki Swift 1,0 BOOSTERJET

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Oveľa zaujímavejší údaj bude v tomto prípade spotreba. Hneď na úvod musím povedať, že so Suzuki sa nám pravidelne darí dosahovať rovnaké spotreby ako udáva výrobca. Inak to nebolo ani teraz. To všetko na našej tradičnej trase a pri zachovaní rovnakého jazdného štýlu ako pri všetkých testovaných autách. Koľko si teda Swift vypýta? Výrobca uvádza kombinovanú spotrebu pre tento model 5,0 l/ 100 km. No a presne rovnaký údaj nám zasvietil aj na konci 100-kilometrovej testovacej jazdy na spotrebu. Auto pritom nemá žiaden nezmyselný eko režim a s automatickou prevodovkou ani štart/stop systém. Pri diaľničnom tempe 130 km/h motor točí rovných 2 700 ot/min. V kontexte spotreby mi ešte nedá nespomenúť dojazd. Ten je 740 km, čo na mestské auto nie je zlé. No aj tu konštruktéri šetrili hmotnosť. Nový Swift má totiž o 5 litrov menšiu nádrž ako predchodca (37 l vs 42 l).

Zaujímavosťou je, že Suzuki v tejto generácii Swifta neponúka naftový motor. Pri mestskom aute to celkom dáva zmysel, hoci európski zákazníci si na to budú musieť chvíľu zvykať. K dispozícii je známy atmosférický 4-valec 1,2 DUALJET, ktorý sme nedávno vyskúšali v Ignise, a náš prepĺňaný 3-valec 1,0 BOOSTERJET. Ak ale chcete úspornejšiu verziu, Suzuki má aj pre vás riešenie. Dokonca také, ktoré vás zrejme v budúcnosti poteší viac ako dízel. Najmä vzhľadom na chystané obmedzenia vstupu pre dízlové autá do niektorých miest. Úspornejším riešením je v tomto prípade hybrid. Presnejšie Mild Hybrid. To znamená, že motor má namiesto alternátora integrovaný štartér-generátor. Ten pomocou remeňa štartuje motor, ale rovnako pomáha pri akcelerácii roztáčať kľukový hriadeľ. Naopak pri ustálenej jazde, keď netreba výkon, alebo pri brzdení motorom dobíja prídavnú Li-ion batériu. Z nej potom systém napája spotrebiče v aute, keď je vypnutý motor, teda napríklad na križovatke. Systém má v Suzuki označenie SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) a je k dispozícii s oboma motormi v ponuke.

Test Suzuki Swift 1,0 BOOSTERJET

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Automat vo Swifte? Prekvapivo dobrá voľba!

Vráťme sa však k prevodovke. Suzuki v tomto prípade ponúka dokonca tri typy prevodoviek. Samozrejmosťou je 5-stupňová manuálna prevodovka. Ak sa vám však nechce radiť, môžete siahnuť po bezstupňovej prevodovke CVT alebo klasickej 6-stupňovej automatickej prevodovke. Tu v podstate záleží aj na tom, aký motor preferujete. Prevodovka CVT je totiž k dispozícii iba s 1,2 litrovým atmosférickým motorom a naopak 6-stupňový automat iba s litrovým prepĺňaným agregátom. No a túto kombináciu sme aj vyskúšali. Aká je automatická prevodovka v novom Swifte? Musím uznať, že naozaj dobrá. Dokonca sa nehanbím povedať výborná. Radí hladko a rýchlo a dokonca pomerne promptne reaguje aj na kick-down. Viem, nie je to športové auto. No ak sa rozhodnete vziať radenie do vlastných rúk, má pre vás prevodovka aj manuálny režim. V ňom môžete radiť "pádlami" pod volantom. Prevodovka síce ani tak nepodrží otáčky v obmedzovači, no zároveň vďaka softvéru nepreradí o dva stupne, ak stlačíte páčku tesne po tom, ako prevodovka preradila sama. Uznávam ale, že práve v tomto type auta to využije málokto. Dôležitý je však užívateľský komfort, a ten je vzhľadom na cenovú kategóriu auta na vysokej úrovni. A to aj napriek tomu, že sem tam prevodovka pri posúvaní sa po meste drží až zbytočne nízke otáčky. Na čo som si však počas celého týždňa nezvykol, bol príliš ľahký chod páky smerom dozadu. V praxi to znamená, že si musíte naozaj dávať pozor, či zaradíte D, alebo manuálny režim.

Test Suzuki Swift 1,0 BOOSTERJET

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Nevytrasie z vás dušu

Aký je podvozok nového Swifta? Jednoduchý, ale účinný. Vpredu nájdeme klasiku vzpery McPherson a vzadu torzný nosník. Naladenie podvozka je vyslovene komfortné a určené na rozbité mestské cesty plné kanálov a spomaľovačov. Je totiž pomerne mäkký a dobre zvláda nerovnosti. Ani na panelovej ceste z vás nevytrasie dušu. Naopak, v zákrutách vám dá jasne najavo, kedy sa blížite k jeho hraniciam. Je skrátka taký, ako by ste od mestského auta čakali. Na rýchle prejazdy zákrut tu predsa bude Swift Sport. Mimochodom, aj na podvozku je dobre cítiť nízku hmotnosť auta. Plne obsadený Swift totiž výrazne stvrdne a nerovnosti zrazu pocítite o trochu viac. Medzi malými a ľahkými autami však nič výnimočné. Čo ale v tejto kategórii rozhodne výnimočné je, je pohon všetkých kolies. Môžete ho mať s motorom 1,2 DUALJET a manuálnou prevodovkou a aj s hybridným pohonom.

Test Suzuki Swift 1,0 BOOSTERJET

Test Suzuki Swift 1,0 BOOSTERJET

Kde stratil hviezdičku?

Na novom Swifte je krásne vidieť, akú veľkú úlohu v súčasnom hodnotení EuroNCAP zohrávajú bezpečnostné systémy. Swift totiž absolvoval nárazové testy dvakrát a ani raz nedosiahol plných 5 hviezdičiek. Pri porovnaní z konkurenciou sa však zásadne nelíši v samotnej ochrane posádky. Najväčší rozdiel je v hodnotení asistenčných systémov. Swift pritom ponúka dokonca dva typy systému detekcie prekážky pred vozidlom. Prvý využíva mikrovlnný radar a slúži pre radarový brzdový asistent RBS (Radar brake support) a adaptívny tempomat. Tento systém si môžete priobjednať aj do nižších výbav. Iba pre najvyššiu výbavu GLX je určený pokročilejší systém, ktorý využíva okrem radaru aj laserový senzor a monokulárnu kameru. Takto vybavené auto už ponúka dvojsenzorový brzdový asistent DSBS (Dual sensor brake support), upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, upozornenie na vybočovanie do strán (signalizuje únavu vodiča), asistent diaľkových svetiel a, samozrejme, adaptívny tempomat.

Nuž a tento systém sme si vyskúšali aj my. Adaptívny tempomat je v Suzuki tradične dobre naladený. Asistent diaľkových svetiel funguje spoľahlivo, no niekedy trochu váha s opätovným prepnutím na diaľkové. Upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu vás upozorní na to, že opúšťate jazdný pruh zvukovou signalizáciou a vibrovaním volantu. V podstate jedinú výhradu mám k DSBS. Funguje v troch krokoch. Ak zaznamená hroziacu zrážku, aktivuje zvukové a vizuálne upozornenie. To znamená hlasné pípnutie a rozsvietenie kontrolky. Druhý krok je aktivácia brzdového asistenta, ktorý zvýši brzdnú silu, ak vodič začne brzdiť. Tretí krok je automatické brzdenie a aktivuje sa, ak vodič nereaguje. Problémom je, že v úzkych mestských uličkách systém reaguje aj na autá zaparkované popri ceste a tak vás sem tam prekvapí silné pípnutie aj bez zjavnej príčiny.

Test Suzuki Swift 1,0 BOOSTERJET

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

Prekvapí priestorom

Interiér Swiftu je dobre spracovaný a pôsobí prekvapivo priestranne. Najmä v priestore na hlavu som mal pocit akoby bol nafúknutý. Napriek tomu nový Swift zvonka nenarástol. Dokonca je v porovnaní s predošlou generáciou mierne kratší a nižší. Je však širší a má o 20 mm dlhší rázvor. Je ale pravda, že ja sa s mojou výškou 175 cm ľahko pomestím do každého auta. Preto som bol zvedavý, ako si Swift poradí s mojim dvojmetrovým svokrom. Nuž a výsledok? Na zadných sedadlách si už bude človek s takouto výškou šúchať hlavu o strop. Na predných sedadlách je to však lepšie a ešte pár centimetrov mu nad hlavou zostane. Doslova.

Čo ma však vo Swifte vyslovene potešilo, je ovládanie palubného počítača na volante. V predošlej generácii jeho ovládanie totiž zabezpečovala páčka trčiaca z tachometra, čo mi neprišlo ako najbezpečnejšie riešenie. Ak sa vám však páčilo nebojte sa. Konštruktéri ponechali aj to. Swift v plnej výbave ponúkol okrem štandardného dotykového displeja aj automatickú klimatizáciu, vyhrievanie sedadiel, či  cúvaciu kameru. Mimochodom, pri tej sa musím zastaviť. Auto totiž nebolo vybavené parkovacími senzormi. Kombinácia cúvacej kamery bez senzorov ma potešila, keďže som vodičsky vyrastal na autách z 80-tych a 90-tych rokov a pri manévrovaní sa rád spolieham na svoj odhad. Pri parkovaní ma vo Swifte nerušilo otravné pípanie, no stále som mal dobrý prehľad o dianí za autom.

Test Suzuki Swift 1,0 BOOSTERJET

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Záver

Nový Swift sa na svojich konkurentov pripravil naozaj zodpovedne. Ponúkne slušný priestor, podvozok ako stvorený na boj s mestom a prekvapivo dobrú automatickú prevodovku. Chýbajúci dízel v ponuke s prehľadom ospravedlní spoľahlivými benzínovými motormi s výbornou reálnou spotrebou. Konkurenciu naopak tromfne hybridom a pohonom všetkých kolies. Swift tak má dobre predpoklady pokračovať v úspešnom ťažení dvoch predošlých generácií.

Test Suzuki Swift 1,0 BOOSTERJET

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Suzuki Swift GLX

Rok výroby 2017

Cenník Suzuki Swift platný na Slovensku

PLUSY:

+ nízka hmotnosť,
+ nízka spotreba,
+ komfortný podvozok,
+ v ponuke aj pohon všetkých kolies,
+ v ponuke aj hybrid
+ výborná automatická prevodovka,
+ nemá štart/stop (bohužiaľ iba s automatickou prevodovkou),
+ ovládanie palubného počítača na volante,
+ LED svetlá,
+ pomerne priestranný interiér.
 


 


 

     

MÍNUSY:

- horšie odhlučnenie podvozka,
- páka automatickej prevodovky nemá výraznejšie oddelenú polohu D a M preto sa musíte vyslovene sústrediť, čo si navolíte,
- veľmi citlivé varovanie pred nehodou (DSBS).
 

 

 

 


 

 

Suzuki Swift 1,0 BOOSTERJET 6AT GLX

rok výroby 2017
Hnací agregát:

Turbom prepĺňaný radový 3-valec s priamym vstrekovaním paliva, objem 998 cm3, 4-ventily na valec, vŕtanie x zdvih 73 x 79,5 mm, kompresný pomer 10,0:1, rozvod DOHC, max. výkon 82 kW (112 k) / 5 500 ot/min, max. krútiaci moment 160 Nm / 1 700 - 4 000 ot/min, litrový výkon 82 kW (112 k) / l.

Pohon: 6-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon predných kolies
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, torzný nosník s vinutými pružinami, elektronické systémy podvozka: ABS, TC, EBD, EBA, ESC.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 6 x 16", pneu 185/55 R16
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 3 840 x 1 735 x 1 495 mm, rázvor 2 450 mm, svetlá výška 120 mm, objem kufra - 265 / 947 l, pohotovostná hmotnosť - 945 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 5,0 l/100 km (reálna 5,3 l/100 km), objem palivovej nádrže 37 l,  výkonová hmotnosť 11,5 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 165 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 10,0 s

Cena:

Základný model Swift - 9 900 €
Testovaná verzia - 15 290 €

 
Suzuki Swift 1,0 BoosterJet 82 kW A6 GLX
Škoda Fabia 1,0 TSI 81 kW A7 STYLE
základný model
9 990 €
(Swift 1,2 DualJet 66 kW M5 GL)
9 110 €
(Fabia 1,0 MPI 44 kW M5 ACTIVE)
adekvátny model
15 290 €
(Swift 1,0 BoosterJet 82 kW A6 GLX)
14 610 €
(Fabia 1,0 TSI 81 kW A7 STYLE)
adekvátna výbava
automatická klimatizácia, parkovacia kamera, Bluetooth, adaptívny tempomat, vyhrievanie predných sedadiel, 16-palcové disky, LED svetlomety, diaľkový asistent, elektricky sklopné vonkajšie zrkadlá
v sérii: 15-palcové disky, Bluetooth, vnútorné zrkadlo s automatickou clonou, vyhrievané predné sedadlá, manuálna klimatizácia

za príplatok: Styl Plus so 16-palcovými diskami a PDC vzadu a automatickou klimatizáciou a tempomatom 199 €, adaptívny tempomat 234 €, parkovacia kamera 267 €
výsledná cena
15 290 €
15 310 €
 
Seat Ibiza 1,0 TSI 85 kW A7 XCELLENCE
Mazda 2 1,5 Skyactiv 66 kW A6 ATTRACTION
základný model
9 990 €
(Ibiza 1,0 MPI M5 REFERENCE)
11 690 €
(Mazda 2 1,5 Skyactiv 55 kW M5 EMOTION)
adekvátny model
15 680 €
(Ibiza 1,0 TSI 85 kW A7 XCELLENCE)
15 590 €
(Mazda 2 1,5 Skyactiv 66 kW A6 ATTRACTION)
adekvátna výbava
v sérii: 15-palcové disky, Bluetooth, bezkľúčový vstup, manuálna klimatizácia, PDC vzadu, tempomat

za príplatok: 16-palcové disky 376 €, elektricky ovládané zadné okná 137 €, automatická klimatizácia 326 €, Electronic pack s dažďovým a svetelným senzorom a vnútorným zrkadlom s automatickou clonou 227 €, balík Exclusive -207 €, adaptívny tempomat 191 €, alarm 173 €, LED svetlá 539 €, tónované sklá 155 €, Pack Premium -317 €, vyhrievané predné sedadlá 316 €, predné PDC a zadná kamera 317 €
v sérii: 15-palcové disky, DAB rádio, 7-palcový displej, varovanie pred opustením jazdného pruhu, tempomat, Bluetooth, klimatizácia
výsledná cena
17 913 €
15 590 €
 
Peugeot 208 1,2 PureTech 81 kW A6 ALLURE
Renault Clio 1,2 Tce 87 kW A6 INTENS
základný model
10 340 €
(208 1,2 PureTech 50 kW M5 ACCESS)
8 990 €
(Clio 1,2 54 kW M5 LIFE)
adekvátny model
17 240 €
(208 1,2 PureTech 81 kW A6 ALLURE)
15 090 €
(Clio 1,2 Tce 87 kW A6 INTENS)
adekvátna výbava

v sérii: 16-palcové disky, elektricky sklopné vonkajšie zrkadlá, automatická dvojzónová klimatizácia, vnútorné zrkadlo s automatickou clonou, Bluetooth, tempomat

za príplatok: parkovacia kamera so zadným PDC 490 €, vyhrievané predné sedadlá 240 €

v sérii: 16-palcové disky, LED svetlomety, zadné PDC, manuálna klimatizácia, Bluetooth, navigácia

za príplatok: automatická klimatizácia a elektricky sklopné vonkajšie zrkadlá a zatmavené zadné okná 480 €, vyhrievané predné sedadlá 200 €
výsledná cena
17 970 €
15 770 €
Komentár redakcie: David DUĽA

Na nového Swifta som sa veľmi tešil. Prechádzajúce generácie mám veľmi rád. Trochu ma zamrzelo, keď som namiesto „šaltpáky“ videl volič automatickej prevodovky. Ale viete čo? Vôbec to nie je na škodu! Klasický hydromenič je s motorom zladený veľmi príjemne a pôsobí dospelo. Na túto triedu áut by som to nečakal. Trojvalec má trochu ospalé reakcie na stlačenie plynu, silno zaberá v stredných otáčkach a je veľmi svižný. Dôvodom skvelej dynamiky je aj hmotnosť auta tesne nad 900 kg! Točiť ho po obmedzovač však nemá zmysel. Pre mňa osobne mal motor veľmi príjemnú zvukovú kulisu, takú bitkársku. Prechádzajúce svište sa zdali viac podvozkovo motokárové a mrštnejšie. Novinka je komfortnejšia a viac sa nakláňa. Nepríjemne ma prekvapili tvrdé plasty v interiéri. Naopak, volant pôsobí ako zo strednej triedy a spracovanie interiéru je na úrovni. Aj priestorová ponuka je prekvapivá, so 186 cm som si dokázal sadnúť „za seba“ celkom pohodlne. Infotainment je prispatý, naladiť navigáciu za jazdy je ako za trest a audiosystém je vhodný len na správy plechovo. Tento model stojí síce viac ako 15 000 eur, ale keď spočítam, koľko výbavy má, cena je veľmi primeraná.